news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1378/07/14

دیدار نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز آقای نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان و اعضای عالی‌رتبه هیأت همراه وی را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی رئیس جمهور نیز حضور داشت، مقام معظم رهبری از منطقه دریای خزر به عنوان یک مرکز ثقل بسیار مهم در دنیا یاد کردند و ضرورت افزایش همکاری و همفکری میان کشورهای این منطقه را مورد تأکید قرار دادند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت همکاری میان کشورهای عضو اکو فرمودند: مشترکات فراوانی وجود دارد که می‌تواند کشورهای این منطقه را هر چه بیشتر به یکدیگر پیوند دهد و همکاریهای گسترده را با تکیه بر حفظ منافع متقابل تسهیل سازد، بنابراین کشورهای عضو پیمان اقتصادی "اکو" و از جمله کشورهای حاشیه دریای خزر باید نسبت به انجام همکاریهای جدی‌تر اهتمام ورزند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همکاری کشورهای منطقه در زمینه مسایل امنیتی را حائز اهمیت دانستند و فرمودند: کشورهای منطقه باید برای حل مسائل تلخ افغانستان چاره‌جویی کنند و با همکاری فعال خود در این زمینه به ناامنی در منطقه پایان دهند و از این طریق دست فتنه‌انگیز غریبه‌ها نیز از افغانستان کوتاه خواهد شد.
مقام معظم رهبری همچنین با استقبال از همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در زمینه مسایل نفتی، اظهار امیدواری کردند که به اهتمام رؤسای جمهور دو کشور منافع ملتهای مسلمان ایران و قزاقستان در سایه ارتباطات گسترده و همکاریهای سازنده و فزاینده، تأمین و تضمین گردد.
بر پایه همین گزارش آقای نظربایف نیز در این دیدار گزارشی از مذاکرات خود و هیأت همراهش با مقامات جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد و آمادگی کشورش را برای همکاریهای گسترده اقتصادی و امنیتی با ایران مورد تأکید قرار داد.
وی گفت: کسانی که از ماوراء اقیانوسها به منطقه دریای خزر پا گذاشته‌اند تنها برای افزودن به درآمدهای خود تلاش می‌کنند و به فکر منافع و استقلال کشورهای منطقه نیستند.
رئیس جمهور قزاقستان همکاری دو کشور را در زمینه انتقال نفت بسیار مهم توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی بالایی در زمینه حمل و نقل نفت برخوردار است و ما خواستار همکاری و کمک ایران برای انتقال نفت قزاقستان از طریق دریای خزر هستیم و ملت ما هرگز این کمک بزرگ ایران را فراموش نخواهد کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی