news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1378/06/30

دیدار توماس کلستیل رئیس جمهور اتریش و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز آقای توماس کلستیل رئیس جمهور اتریش و اعضای عالیرتبه هیأت همراه وی را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار که آقای خاتمی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت، مقام معظم رهبری ضمن خوشامدگویی به رئیس جمهور اتریش، نسبت به نتایج مذاکرات وی با مقامات ایران ابراز خوش‌بینی کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روابط خوب دو کشور را دارای سابقه پانصدساله دانستند و فرمودند: بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی خاطرات بدی از اتریش در ذهن ملت ایران وجود ندارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روابط دو کشور بهتر شده است، بنابراین باید تلاش شود که مبادلات دوجانبه افزایش یابد و تراز بازرگانی میان ایران و اتریش نیز متوازن شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران به ارتباط با اتحادیه اروپا را خاطرنشان کردند و فرمودند: جمهوری اسلامی ایران ارتباط با اروپا را انتخاب کرده است و هر رابطه جهانی را که ما خود آن را انتخاب کنیم محکم پای آن می‌ایستیم اما طبیعی است که در برابر هر تحمیلی، عکس‌العمل نشان می‌دهیم. آمریکا از اتحادیه اروپا بزرگتر و ثروتمندتر است اما ایران نخواسته است با آمریکا رابطه داشته باشد، زیرا ارتباط دوجانبه باید برابر، دوستانه و همراه با احترام متقابل باشد و از دخالت در امور داخلی یکدیگر و نیز اعمال نفوذ خالی باشد و مایلیم روابط ما با اروپا بر پایه همین خصوصیات استوار باشد.
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور اتریش در مورد نقشِ تخریبی مطبوعات غرب فرمودند: بر اساس نوشته‌های مطبوعات و گفته‌های روزنامه‌نگاران غربی نمی‌توان روابط جدی و سیاسی برقرار کرد، بلکه روابط باید بر واقعیتها و مسایل و جدی استوار باشد.
مقام معظم رهبری بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران به ارزشهای انسانی و دیگر مسایل اساسی جامعه بشری تأکید کردند و فرمودند: گفت‌وگوی تمدنها که رئیس جمهور ایران مطرح کرده است، مربوط به تمدنهای منسوخ و کهنه نیست، بلکه به مسایل اساسی و مورد نیاز امروز انسانها مربوط می‌شود و ما از محققین و افراد با انصاف اروپایی برای سفر به ایران و مشاهده واقعیتهای امروز کشورمان استقبال می‌کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر حساس بودن جمهوری اسلامی ایران در قبال مسأله جاسوسی تأکید کردند و فرمودند: ما به مسایل جاسوسی بسیار اهمیت می‌دهیم و با جاسوس برخورد سختی می‌کنیم و برای مجازات آنها نیز از هیچکس اجازه نمی‌گیریم. تا کنون به همین ترتیب عمل شده و از این پس نیز این گونه خواهد بود. جاسوس اسرائیل و یا هر جای دیگر از نظر ما بسیار منفور است و اگر در دادگاه، جرم آنها ثابت شود، بدون شک مجازات خواهند شد. ایادی صهیونیستها در نقاط مختلف دنیا حضور دارند و بنده اطلاع دارم که صهیونیستها در اتریش نیز اقدامات مخربی انجام داده‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: با وجود اصرار آمریکا بر جهان تک قطبی دنیا نمی‌تواند به صورت یک امپراطوری واحد اداره شود. ملتها هر کدام برای خود، هدفها و ارزشهایی دارند و همه آنها دارای حق حیات و حضور هستند و اگر اتحادیه اروپا با منطق تقویت استقلال، بازگشت به هویت خویش و اتکاء به نفس حرکت کند بدون تردید موفق خواهد شد و در آسیا نیز قدرتهای بزرگی ظهور کرده‌اند که به هیچ وجه زیر سلطه جهان تک قطبی به ریاست آمریکا نخواهند رفت.
مقام معظم رهبری بر اهمیت و حساسیت مسأله وحدت در اروپا تأکید کردند و فرمودند: اروپا در طول تاریخ، مرکز اختلافاتِ شدید داخلی بوده است. در محیط کوچک اروپا، مدعیان زیاد و ملتها و نژادهای فراوانی وجود دارند، بنابراین اتحادیه اروپا باید مورد مراقبت قرار گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ضرورت مراقبت از ملتها و اقوام کوچک اروپایی از جمله مسلمانان اروپا تأکید کردند و فرمودند: در چند سال گذشته به مسلمانان اروپا بخصوص مسلمانان کوزوو و بوسنی و اقلیتهای مسلمان ظلم بسیاری شده است و ما امیدواریم که این اوضاع هرگز تکرار نشود.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان حرکت ایران اسلامی را به سمت پیشرفتهای اقتصادی خاطرنشان کردند و با تأکید بر وجود زمینه‌های بسیار برای توسعه روابط ایران و اتریش فرمودند: در برنامه پنج‌ساله سوم افق خوبی برای همکاری شرکای تجاری به وجود آمده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی توسعه همکاریهای فرهنگی دو کشور را حائز اهمیت دانستند و در پایان سخنانشان ابراز امیدواری کردند که همکاریهای دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه یابد.
بر پایه همین گزارش آقای توماس کلستیل رئیس جمهور اتریش نیز در سخنان خود سفرش به جمهوری اسلامی ایران را برای روابط دوجانبه بسیار بااهمیت خواند و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه این سفر روابط ایران و اتحادیه اروپا نیز گسترش و تعمیق یابد.
رئیس جمهور اتریش بر جایگاه مهم ایران اسلامی در روابط منطقه‌ای و جهانی تأکید کرد و گفت: برای ما ایران به عنوان یک کشور بزرگ از نظر جغرافیایی و منابع طبیعی مطرح است و نه تنها در منطقه به عنوان حافظ نظم محسوب می‌شود، بلکه در سیاست جهانی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند، بنا بر این ما برای ایران ارزش و احترام بسیار قائل هستیم و من امیدوارم در بازگشت از ایران بتوانم جامعه‌ی اروپا و سران کشورهای اروپایی را در جریان واقعیتهای بسیار مثبت جاری در ایران قرار دهم.
وی در سخنان خود از نقش تخریبی روزنامه‌های غرب در مخدوش جلوه دادن واقعیتهای جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و گفت: اخبار ایران بگونه‌ای منفی منعکس می‌شود و سعی بر این است که واقعیتها را مخدوش کنند و آن را بگونه‌ای دیگر جلوه دهند. متأسفانه این مطبوعات در پی مسائل جنجالی هستند و پیوسته خبرهای غیرواقعی را منتشر می‌کنند و این در حالی است که مسائل مهمتری مانند تمدن بزرگ ایران، پیشرفتهای انقلاب، گفت‌وگوی تمدنها و نیز مسایل زیربنایی که در ایران در حال انجام است یا مطرح نمی‌شوند و یا وارونه انعکاس پیدا می‌کنند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی