news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1378/06/09

سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع پرشور ده‌ها هزار تن از مردم شیعه و سُنّی تربت جام

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز با حضور در اجتماع پرشور ده‌ها هزار تن از مردم شیعه و سُنّی شهرستان مرزىِ تربت جام، از همزیستی جمعیت شیعه و سنی در کنار یکدیگر به عنوان یک نقطه درخشان و افتخارآمیز برای ایران اسلامی و نیز الگویی برای دنیای اسلام یاد کردند و ضرورت تحکیم و تقویت روزافزون پیوندهای برادری میان مذاهب اسلامی را مورد تأکید قرار دادند.
مقام معظم رهبری در این اجتماع بزرگ که با ابراز احساسات و عواطفِ ایمانی مردم شهرستان تربت جام همراه بود، توجه مردم این منطقه را به وجوه مشترک مذاهب اسلامی امری مطلوب و دلنشین توصیف کردند و فرمودند: هر جا که مردم بتوانند عواطف، رفتار و ایمان و احساسات خود را بر اساس وحدت کلمه تنظیم کنند، موفقیت و پیروزی را نصیب خود خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس مبارزات متفکران و روشنفکران مسلمان را در اقصی نقاط دنیا برای وارد کردن اسلام به صحنه زندگی انسانها تبیین کردند و افزودند: در طول دو قرن اخیر، متفکران مسلمان در سراسر جهان اسلام تلاش کردند تا اسلام از انزوای مساجد، کنج خانه‌ها و اعماق دلها وارد صحنه زندگی مردم شود، حکومت اسلامی استقرار یابد و خطوط اصلی زندگی انسانها برطبق قوانین قرآن و اسلام ترسیم شود و درست در نقطه مقابل آن طراحان فکری استعمار که برای تسلط بر منابع و کشورهای اسلامی، کوه مستحکمی مانند قوانین اسلامی را مانع عمده‌ای در سر راه خود میدیدند، به ترویج این فکر پرداختند که اسلام، کاری به سیاست، اداره امور جامعه و حکومت ندارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، از بیعدالتی، فقر، ظلم و درگیریهای ناشی از خودخواهی و خودپسندی به عنوان دردهای کهنه و مزمن بشریت در طول تاریخ یاد کردند و فرمودند: ملتهای مسلمان، همواره نیازمند حاکمیت اسلام هستند، زیرا حاکمیت دین خدا قادر است دردهای مزمنی که قدرتهای مقتدر دنیا بر ملتها تحمیل کرده‌اند، درمان کند و تردیدی نیست که با عمل به قوانین اسلام، بیعدالتی، تبعیض و فقر از بین خواهد رفت و علم، تحقیق و استعدادهای ذهنی مسلمانان، پرورش خواهد یافت.
مقام معظم رهبری، پاسخ ملت ایران به ندای دویست‌ساله متفکران اسلامی را برای اقامه دین خدا خاطر‌نشان کردند و افزودند: زنان، مردان و جوانان ایرانی، توفیق یافتند تا در یک مبارزه دشوار بر گرد رهبری بی‌نظیر، مؤمن، صادق و فداکار که هیچ حسابی را در زندگی خود باز نکرده بود، جمع شدند و با تحمل سالها رنج و مرارت، خواست همه داعیان، مصلحان و روشنفکران بزرگ اسلامی را در اقصی نقاط جهان اسلام، تحقق بخشیدند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان ویژگیهای نظام جمهوری اسلامی ایران فرمودند: قوانین نظام اسلامی، متخذ از اسلام است، نمایندگان مردم براساس قوانین و مقررات قرآنی تصمیم میگیرند، قضای آن نیز اسلامی است و مسؤولان نظام به خدمتگزاری برای اسلام و قرآن، افتخار میکنند. آراء و خواست مردم و اراده جمعی، عواطف و ایمان آنان نیز در چارچوب احکام الهی و مقررات قرآنی قرار دارد؛ بنابراین در نظام اسلامی به تمامی ابعاد یک نظام انسانی و بشری بر پایه دین خدا توجه شده است و این نظام در مسیر تبدیل شدن به یک نظام صددرصد اسلامی حرکت میکند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفاع از حقوق ملتهای مسلمان در صحنه دیپلماسی جهان را مشخصه‌ای از طبیعت نظام اسلامی دانستند و افزودند: خصوصیت نظام اسلامی در این است که برای دفاع از حقوق یک ملت مسلمان، دچار ملاحظه کاری نمیشود؛ کمااین‌که در محکوم کردن شوروی سابق به سبب اشغال افغانستان، دچار ملاحظه کاری نشد و به خاطر دفاع از حق ملت مسلمان افغانستان، دشمنی ابرقدرت شوروی را با همه توش و توان و تجهیزات نظامی او تحمل کرد.
مقام معظم رهبری تلاش دشمنان برای تکه‌تکه کردن دنیای اسلام را خاطر نشان کردند و فرمودند: تلاش دشمنان اسلام بر این هدف، متمرکز است که رژیم اشغالگر قدس را به عنوان پایگاهی برای سلطه بر دنیای اسلام بکار گیرند و این در حالی است که بسیاری از مشکلاتِ امروز مسلمانان به وجود صهیونیستها در قلب دنیای اسلام مربوط میشود و ما نمیتوانیم از این مسأله به آسانی صرف‌نظر کنیم. اسلامی بودن نظام ما ایجاب میکند که از حق و کلیت دنیای اسلام دفاع کنیم و بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران مانند هر مسلمان غیرتمندی از مسأله فلسطین دفاع خواهد کرد و اعتقاد دارد ملت فلسطین بر خلاف کسانی که به نام او حرف میزنند، هرگز رضایت نمیدهد حتی یک وجب از خاکش در اشغال صهیونیستها باقی بماند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواست ملتها را در تضاد با رفتار دولتها و سیاستمدارانِ مصلحت‌اندیش دانستند و افزودند: نظام ما اسلامی است و باید با قدرت و شجاعت بر اسلامیت خود و آنچه لازمه آن است، تصریح کند. نظام اسلامی با پایبندی به اسلام و جبران نقایص موجود در عمل به اسلام، میتواند با توانایی کامل آنچنان دنیایی را برای ملت ایران به وجود آورد که امت اسلام، آرزوی آن را دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، تلاش نظام اسلامی برای جبران ویرانیها و عقب‌ماندگیهای ناشی از دویست سال حاکمیت فاسد بر کشور را تبیین کردند و فرمودند: حکومت اسلامی طی بیست سال گذشته، بسیاری از مفاسد را اصلاح کرده و بسیاری از راههای ناپیموده را طی کرده است و به فضل پروردگار این راه پرافتخار را تا اعتلای جنبه‌های مادی و معنوی زندگی مردم بر اساس دستورات اسلامی ادامه خواهد داد.
مقام معظم رهبری حفظ ذخیره ارزشمند دین مبین اسلام و احکام قر آن را فریضه مهم برای ملت ایران برشمردند و با تأکید بر ضرورت تقویت روزافزون پیوند برادری و وحدت اسلامی فرمودند: دشمن، خواهان آن است که فرقه‌ها و مذاهب اسلامی، یکدیگر را طرد کنند و از دین، خارج بدانند و متأسفانه برخی نیز در سطح دنیای اسلام، بازی دشمن را میخورند؛ اما مسلمانان شیعه و سنی در ایران باید هوشیاری خود را در شناخت ترفند دشمن نشان دهند و وحدت میان خود را هر چه بیشتر تقویت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان، ضمن تأکید بر اهمیت همکاری میان مردم و مسؤولان فرمودند: ملت ایران با تمسک به اسلام، راه آزادی، استقلال، عزت و سربلندی را به روی خود باز کرده است و با توکل به خدا خواهد توانست این کشور را در همه ابعاد، آباد کند و به عنوان الگوی پرجاذبه در پیش چشم ملتها قرار دهد.
بر پایه همین گزارش، پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام امیری، امام جمعه تربت جام در سخنان کوتاهی، مقدم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به این شهر گرامی داشت و اظهار امیدواری کرد که مردم این منطقه از برکات این سفر بهره‌مند شوند. این گزارش همچنین حاکی است رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز از مدرسه علمیه تربت جام بازدید کردند و در جریان فعالیتهای این مدرسه قرار گرفتند.
ایشان همچنین بر مزار شیخ احمدجام حضور یافتند و یاد وی را گرامی داشتند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی