news/content
نسخه قابل چاپ
1377/04/15

دیدار آقای صفر مراد نیازوف رئیس جمهور ترکمنستان با رهبر انقلاب

آقای صفر مراد نیازوف رئیس جمهور ترکمنستان و هیأت بلندپایه همراه وی که جهت انجام یک دیدار رسمی از ایران در تهران بسر می‌برند، عصر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
در این دیدار که آقای خاتمی رئیس جمهور نیز حضور داشت، مقام معظم رهبری ضمن سخنانی همکاری نزدیک و صمیمانه میان دو کشور همسایه را برای دو ملت مسلمان ایران و ترکمنستان سودمند دانستند و بر عزم راسخ دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات و علائق ایران اسلامی با دولت و ملت ترکمنستان تأکید کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هوشمندی و خردمندی مقامات دو کشور را برای از میان برداشتن موانع توسعه روابط دو کشور ضروری دانستند و فرمودند: ایران و ترکمنستان باید همواره بر نقاط مهم و حساسی که برای دو طرف وجود دارد، با کمال جدیت تأکید کنند و در مناسبات دوجانبه و نیز در مجامع جهانی مانند سازمان ملل، مواضع مشترکی را اتخاذ نمایند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده از ظرفیتهای دریای خزر را مستلزم وجود آرامش و امنیت در این منطقه مهم دانستند و فرمودند: آرامش دریای خزر هنگامی تأمین خواهد شد که همه کشورهای حاشیه این دریا بر موضوعات مربوط به آن توافق کنند. مسأله تقسیم دریای خزر مسأله مهمی است که به منافع اساسی همه کشورهای حاشیه آن مربوط می‌شود، بنابراین توافق جمعی کشورهای ذی‌نفع در این زمینه، امری لازم و ضروری است.
مقام معظم رهبری استفاده از ظرفیتهای فراوان ایران در مسیر آبادانی هر چه بیشتر ترکمنستان را نیازمند ایجاد یک فضای مناسب در روابط دوجانبه دانستند و فرمودند: جمهوری اسلامی ایران از حضور اسرائیلی‌ها در این منطقه، احساس ناامنی می‌کند و حضور صهیونیستها در پشت مرزهای مهم ایران موجب دغدغه است، ترکمنستان به اسرائیلی‌ها احتیاجی ندارد و همه باید توجه کنیم که صهیونیستها هر جا که وارد شوند، اختلاف درست می‌کنند زیرا حیاتشان وابسته به ایجاد اختلاف است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه رئیس جمهور ترکمنستان را به ضرورت اجرای کامل قراردادهای منعقده میان دو کشور جلب کردند و فعال شدن کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان، بویژه در امر بازرگانی را مورد تأکید قرار دادند.
بر پایه همین گزارش آقای صفر مراد نیازوف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار بر روابط دوستانه و نزدیک خود با دولتهای آقایان هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی تأکید کرد و گفت که در مورد وضع حقوقی دریای خزر و استفاده از منابع آن با دولت ایران همکاری نزدیکی را به عمل خواهد آورد.
آقای نیازوف با اظهار امیدواری نسبت به توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه گفت: از طرف دولت ترکمنستان اعلام می‌کنم که در آینده با آحاد ملت ایران روابط دوستانه و برادرانه‌ای خواهیم داشت و از طرف ترکمنستان هیچ لطمه‌ای به مناسبات میان دو کشور وارد نخواهد شد.
وی گفت: ما قصد داریم دوستیها و برادریها را محکمتر کنیم و در زمینه علم و دانش و فرهنگ و مذهب نیز با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشیم.
رئیس جمهور ترکمنستان همچنین از رهبر معظم انقلاب اسلامی به سبب پشتیبانی از روابط دوستانه میان دو کشور قدردانی کرد و در پایان سخنانش اطمینان داد که دولت و ملت ترکمنستان دوستی و برادری خود را با دولت و ملت ایران حفظ خواهند کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی