news/content
نسخه قابل چاپ
1377/04/10

دیدار آقای رومانو پرودی نخست‌وزیر ایتالیا با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر امروز آقای رومانو پرودی نخست‌وزیر ایتالیا را به حضور پذیرفتند. مقام معظم رهبری در این دیدار روند رو به گسترش روابط ایران و ایتالیا را با توجه به منافع مشترک، سابقه تاریخی مناسبات و ظرفیتها و استعدادهای موجود در دو کشور مورد تأیید قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاحهای هسته‌ای و رقابتهای تسلیحاتی، تصریح کردند خطر سلاحهای اتمی در منطقه خاورمیانه بسیار جدی است. اما متأسفانه با این مسأله و با رژیم غاصب اسرائیل که به انبار موشکهای اتمی تبدیل شده است، برخورد نمی‌شود و آمریکا، در سیاستی غیرمسؤولانه به این رژیم کمک می‌کند تا تسلیحات اتمی خود را هر روز افزایش دهد و این امر از جمله اشکالات اساسی دولت آمریکاست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه تأکید کردند: ما معتقدیم دنیا باید جداً با رژیم اشغالگر قدس برخورد کند و لازم است اتحادیه اروپا و کشورهای مؤثر جهان در این مورد فعال شوند.
مقام معظم رهبری همچنین عدم تقابل اسلام و مسیحیت را خاطرنشان ساختند و افزودند : انگیزه‌های جنگ‌طلبی در دنیای غرب، باعث تحمیل خسارات فراوانی به مسلمانان شده است از جمله این که در جنگ عراق با ایران، سلاحهای شیمیایی عراق را برخی کشورهای اروپائی تأمین می‌کردند اما به هرحال ما اعلام و تأکید می‌کنیم که دنیای اسلام در آینده نیز هیچگاه به تقابل مسیحیت نخواهد رفت و تفاهم و نزدیکی اسلام و مسیحیت بیشتر خواهد شد.
در این دیدار، آقای پرودی نخست‌وزیر ایتالیا نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نتایج گفتگوهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود با مقامات کشورمان را کاملاً امیدوارکننده خواند و افزود: ایتالیا برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کامل دارد و ما معتقدیم روابط دو کشور از افزایش چشمگیری برخوردار خواهد شد.
نخست‌وزیر ایتالیا با اشاره به اهمیت روزافزون ایران در خاورمیانه، از رقابتهای تسلیحاتی در این منطقه ابراز نگرانی کرد و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را در مورد ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاحهای اتمی در خاورمیانه، بسیار مثبت خواند.
آقای پرودی همزیستی مسالمت‌آمیز و روابط مبتنی بر همکاری و تعاون در جهان را ضروری خواند و در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد گامهای بعدی گسترش روابط دو کشور، به سرعت برداشته شوند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی