news/content
نسخه قابل چاپ
1376/11/29

دیدار جمعی از زنان هرمزگان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دومین روز از سفرشان به استان هرمزگان، امروز در اجتماع باشکوه زنان انقلابی و پرشور این استان حضور یافتند و طی سخنانی جایگاه زن مسلمان را در نظام اسلامی بسیار ارزشمند و والا دانستند و بر نقش بانوان در هدایت مردان به حرکت در مسیر تفکرات و باورهای صحیح تأکید کردند.

مقام معظم رهبری در تبیین دیدگاه اسلام درباره زن فرمودند: نظر اسلام درباره زن، مبتنی بر توجه به واقعیتهای آفرینش زن و مرد و نیازهای آنان برای رسیدن به اوج کمال انسانی است و تردیدی نیست که با شناخت دقیق نظر اسلام و عمل صحیح به آن، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد؛ اما افسوس که بسیاری از مردم به سنن، عادات و سوغات فرهنگهای بیگانه بیشتر اهمیت میدهند و راه غلط و اشتباه نیز بیشتر ادامه مییابد، بنابراین تلاش و تبلیغ و فعالیت بسیاری لازم است تا زن بتواند در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر تأثیر تعیین‌کننده و سازنده آنان بر همسران، فرزندان، پدران و برادران خود فرمودند: مهمترین مشکلات بانوان، متأسفانه در درون خانواده و عائله است، جایی که حرمت و شأن و حقوق بانوی مسلمان در مواردی نادیده گرفته میشود و برای اصلاح این مهم، علاوه بر قانونگذاران، زنان کشور نیز باید با تحصیلات و کسب معارف دین و علم، تلاش کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی قلم بدستان و منادیان تفکرات غربی و ضد‌اسلامی را ناتوان از حل مشکلات زنان توصیف کردند و فرمودند: انس با کتاب و آشنایی با معارف، موجب آگاهی زن از حقوقی است که اسلام برای زنان مسلمان در خانواده قرار داده است و اگر بانوان ما راه مورد نظر اسلام را بپیمایند، یقیناً آن ستمی که در طول تاریخ در جوامع مختلف بر زن رفته است، از بین خواهد رفت و از آن اثری نخواهد ماند.

مقام معظم رهبری تحمیل ازدواج زود‌هنگام به دختران در برخی از نقاط استان هرمزگان را به دلیل مغایرت آن با اسلام، نکوهش کردند و فرمودند: واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهی، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این‌گونه تعدیات بایستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحصیل علم، کسب معرفت و بالا بردن رشد فکری در بانوان را حائز اهمیت بسیار دانستند و فرمودند: اساسی‌ترین کار برای زن کاری است که با خلقت زنانه او و احساسات و عواطف به ودیعه نهاده شده در وجود او همخوان و هماهنگ باشد. اسلام ارزش زن را به این میداند که او بتواند زندگی را برای خود، همسر و فرزندان به یک بهشت و جایگاهی برای عروج به معارف و مقامات معنوی تبدیل کند و آن هنگام که وظیفه او ایجاب کرد، نقش خود را در سرنوشت کشور و جامعه ایفا نماید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از تربیت فرزند و پروراندن انسانهای فرهیخته در دامان زن به عنوان بزرگترین، باارزش‌ترین و محبوب‌ترین کار برای زن یاد کردند و در پایان سخنانشان فرمودند: همه باید تلاش کنند تا بتوانند تفکر عالی، ذهن روشن، پیشرفت علمی و اجتماعی و تأمین قوانین لازم را برای سعادت زن و ایفای نقش او در تکامل جامعه فراهم آورند.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، گروههای دانشجویی و دانش‌آموزی به مدت یک ساعت در حضور رهبر انقلاب برنامه‌های تواشیح، سرود و دکلمه اجرا کردند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی