news/content
نسخه قابل چاپ
1376/09/20

دیدار رؤسای جمهوری گامبیا و مالدیو و بنین و مغرب با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه دیدارهای جداگانه رؤسای جمهور شرکت‌کننده در کنفرانس سران کشورهای اسلامی، امشب آقای یحیی جامع، رئیس‌ جمهور گامبیا و هیأت عالیرتبه همراه، آقای عبدالقیوم، رئیس جمهور مالدیو، آقای ماتیو کرکو، رئیس جمهور بنین و آقای عبداللطیف الفیلالی نخست‌وزیر پادشاهی مراکش مغرب را به طور جداگانه به حضور پذیرفتند.
مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور گامبیا با ایشان، اهمیت استفاده از استعداد عظیم نهفته در کشورهای مسلمان آفریقا را خاطر‌نشان کردند و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری دوجانبه با کشور مسلمان گامبیا به اطلاع وی رساندند.
آقای یحیی جامع نیز بر رشد سریع اسلام در کشورش تأکید کرد و فشار ابر‌قدرتها را بر دولت متبوعش که با هدف وادار کردن این کشور به تسلیم در برابر خواست آنها صورت می‌گیرد، محکوم به شکست دانست و از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای پیشرفت کشورش درخواست دعا کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در دیدار رئیس جمهور مالدیو با ایشان، ضرورت اهتمام اعضای سازمان کنفرانس اسلامی را در جهت تحقق اهداف تعیین شده، مورد تأکید قرار دادند و این مهم را در پرتو افزایش فعالیت کشورهای عضو این سازمان، ممکن دانستند.
آقای عبدالقیوم، رئیس جمهور مالدیو، از امکان حضور در اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران، ابراز خوشوقتی کرد و ضمن ستایش از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم گشایش این اجلاس، گفت: سخنان حضرتعالی بسیار مهم و روشنگر بود و مسیر مباحثات بعدی اجلاس را تنظیم کرد و اینجانب با در نظر گرفتن خرد و بینش جنابعالی، فکر می‌کنم که اجلاس موفقی را خواهیم داشت. وی افزود: ما اطمینان داریم که جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ اسلامی و شخصیت بین‌المللی خود، خدمات شایسته‌ای را برای سه سال آینده جهان اسلام به انجام خواهد رساند.
برپایه همین گزارش، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در دیدار رئیس جمهور بنین و هیأت همراه با ایشان، مقاومت بسیاری از کشورهای آفریقایی را در برابر استعمار و اتخاذ مواضع اصولی و ارزشی آنها را در سه دهه اخیر، ستایش برانگیز خواندند و خاطر نشان کردند که با احیای شخصیت و هویت مردم آفریقا، آینده بهتری در انتظار این منطقه مهم جهان است.
مقام معظم رهبری حرکت ملتها و سران کشورهای مستقل در جهت مصالح و منافع خود را حائز اهمیت بسیار خواندند و فرمودند: هر ملتی که با هویت و عزت خود آشنا شود، به قدرتهای استکباری اجازه نخواهد داد که با او رفتار تحقیرآمیز داشته باشد.
آقای ماتیو کریکو نیز در این ملاقات، علائق شخصی خود و ملت بنین را نسبت به جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار داد و گفت: یکی از اهداف حضور من و هیأت همراهم در ایران، زیارت این مکان مقدس بوده است و من به ملت بنین خواهم گفت که آنها یک پدر روحانی به نام آیت‌الله خامنه‌ای دارند. وی گفت: من یک مسیحی هستم، ولی به رؤسای تمام کشورهای آفریقایی خواهم گفت که برای حل اختلافات خود، پیام وحدت‌بخش ایران اسلامی را بشنوند و به نصایح پدرانه شما گوش دهند.
رئیس جمهور کشور بنین با آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: خدا بزرگ است، زنده باد آیت‌الله خامنه‌ای و پاینده باد وجود شما برای تمام ملت‌ها.
بر پایه همین گزارش، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار نخست‌وزیر پادشاهی مراکش با ایشان، موفقیت کنفرانس اسلامی را در گرو برخورد فعال و همکاری مؤثر اعضای آن دانستند و فرمودند: کشور مراکش به عنوان عضو با سابقه کنفرانس اسلامی، برای موفقیت آن و عملی کردن توافقات انجام شده، همکاری مجدانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران به عمل آورد.
مقام معظم رهبری، فعال بودن کنفرانس اسلامی را دارای نتایج سودمند برای تمامی کشورهای عضو توصیف کردند و با تأکید بر وجود تهدیدهای بزرگ از سوی دشمنان اسلام، فرمودند: ما حقیقتاً صهیونیستها را دشمن دنیای اسلام می‌دانیم و معتقدیم که کشورهای مسلمان باید از آن برحذر باشند و همفکری و تبادل نظر میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند به این مفهوم کمک کند.
آقای فیلالی نخست‌وزیر پادشاهی مراکش نیز در این دیدار، اظهار تأسف پادشاه مراکش از عدم حضور در کنفرانس تهران را خاطرنشان کرد و به عنوان رئیس سابق این کنفرانس گفت : اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران، به بهترین شکل ممکن، موفقیت‌آمیز بوده است.
وی همچنین تماسها و ارتباطات فعال دولت متبوع خود را با ایران، جهت برگزاری این کنفرانس یادآور شد و گفت: دو کشور برای فعال کردن روابط دوجانبه، اتفاق نظر دارند و دیدارهای مستمر و متعدد میان مسؤولان دو کشور، می‌تواند به توسعه مناسبات و ارتباطات فیمابین بیانجامد.
نخست‌وزیر مراکش، فضای موجود در روابط جمهوری اسلامی ایران و مغرب را مثبت خواند و نقش کمیسیون مشترک دو کشور را در افزایش همکاریها حائز اهمیت دانست.

برچسب‌ها: هویت ملی؛ هویت؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی