news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1376/07/25

حضور فرمانده کل قوا در اجتماع نیروهای شرکت‌کننده در اردوی رزمی ثارالله

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا امروز در اجتماع پنجاه هزار تن از نیروهای سپاهی و بسیجی شرکت‌کننده در اردوی رزمی ثارالله از ایجاد نظم حقیقی مبتنی بر ایمان و خواست و اراده ملی به عنوان یک حقیقت بزرگ تحقق‌یافته در انقلاب اسلامی یاد کردند و بسیج مردمی را به مفهوم ارتباط و اتصال منضبط افراد با یکدیگر مظهر چنین نظمی دانستند.
مقام معظم رهبری در پایان مراسم بازدید از خیل عظیم نیروهای مستقر در میدان قرارگاه ثار‌الله نشانه‌های کارایی مکتب اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را تبیین کردند و فرمودند: یکی از نشانه‌های کارایی هر مکتب انقلابی و نظامی این است که بتواند به مرور مفاهیم مورد قبول خود را در اعماق جامعه نفوذ بدهد و جامعه را براساس آن ساماندهی کند و جهان شاهد بود که چگونه تفکر و ایمان اسلامی توانست در اعماق وجود مردم تأثیر بگذارد و جامعه را با این ایمان و نشانه‌های آن مشخص و ممتاز کند.
فرمانده کل قوا نظم ناشی از ایمان را یکی از مفاهیم قابل قبول در نظام اسلامی برشمردند و فرمودند: نظم حقیقی برخاسته از عشق و عزم جدی برای انجام مأموریتها و مسئولیتهای الهی، نظمی است که اگر با تقوا همراه شود کارایی خود را در عرصه‌های نبرد و مراحل دشوار زندگی نشان می‌دهد و این حقیقت بزرگی است که در انقلاب اسلامی ایران عینیت پیدا کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستور حضرت امام‌(رض) در مورد تشکیل ارتش بیست میلیونی را ناظر به سازماندهی و گسترش نظم در میان آحاد مردم دانستند و فرمودند: یکی از دشوارترین مراحل نظم و انضباط آن است که یک واحد یا یگان نظامی به‌ گونه‌ای سازماندهی شود که بتواند در مدت زمانی کوتاه و برحسب نیاز به سه برابر افزایش یابد. این کاری است که امروز در قرارگاه ثارالله تمرین شد و از لحاظ عملی، آثار بسیار مهمی را در پی خواهد داشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از عمق بخشیدن به ایمان مردم و شفاف کردن بینش سیاسی جوانان به عنوان نمونه‌های دیگری از کارایی نظام و انقلاب اسلامی یاد کردند و فرمودند: امروز کسانی که انقلاب اسلامی ایران را از نقاط مختلف دنیا مورد توجه قرار می‌دهند، در برابر بسیاری از مسایل این انقلاب دچار اعجاب و شگفتی می‌شوند زیرا در انقلاب اسلامی بر خلاف سایر انقلابها، هر چه از مبداء آن فاصله می‌گیریم، مفاهیم انقلابی پررنگ‌تر و جذاب‌تر می‌شوند و جوانان به اصول اسلامی و مسائل اساسی انقلاب، تعبد، تدین و پایبندی بیشتری را نشان می‌دهند و این خود یکی از شگفتیهای انقلاب اسلامی در ایران است.
فرمانده کل قوا از بسیج و سازماندهی رزمی مردم به عنوان یک اعجاب دیگر در ایران اسلامی نام بردند و فرمودند: امروز کسانی که بیشترین بودجه و بالاترین درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف مسائل نظامی می‌کنند، به جمهوری اسلامی ایران که کمترین سهم از تولید ناخالص خود را به امور نظامی اختصاص داده ‌است، تهمت نظامی‌گری و اهمیت دادن به مسائل تسلیحاتی و نظامی می‌زنند. ملت ایران به امور دفاعی خود اهمیت می‌دهد، اما مانند کسانی که میلیاردها دلار صرف خرید تجهیزات نظامی از کمپانیهای آمریکایی می‌کنند به انباشت سلاح نمی‌پردازند، بلکه بهترین کار دفاعی را با زنده‌کردن احساس مسئولیت در ملت و به تبع آن نیروهای مسلح برای مقابله با هر گونه تهاجم خارجی دنبال می‌کند.
مقام معظم رهبری از احیای استعدادهای برجسته کشور و فعال‌سازی صدها مرکز در حال تحقیق به عنوان یک اقدام دیگر در اهمیت‌ دادن به امور دفاعی ایران یاد کردند و فرمودند: امروز متخصصین ما در ارتش و سپاه نیازهای دفاعی را در داخل کشور تولید و تأمین کنند، اما مصالح ملی ایران ایجاب نمی‌کند که فهرست تولیدات دفاعی خود را منتشر و تبلیغ کنیم.
جوانان ایران اسلامی با احساس تکلیف و شور و شوقی که دارند، ابزار مورد نیاز را برای تأمین امنیت کشور تولید می‌کنند که شکاری بمب‌افکن پیشرفته آذرخش یک نمونه محسوب می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دخالتهای نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان اشاره کردند و فرمودند: آمریکاییها و ملتهای آزاد دنیا که با ملت ایران احساس همدلی می‌کنند، بدانند که ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران سیادت نظامی آمریکا و هر دولت دیگری را بر مناطق مختلف جهان نمی‌پذیرد. دوران یک قطبی یا دو قطبی بودن جهان پایان یافته است و ما قبول نمی‌کنیم که دنیا با داشتن فرهنگها، انگیزه‌ها و ایمانها، آرزوها و هدفهای گوناگون، در مسائل نظامی و اقتدار نظامی مجبور باشد به یک نقطه نگاه کند.
فرمانده کل قوا تشبیه کردن دنیا به یک دهکده جهانی و با یک کدخدا را نهایت کج‌فهمی و کوته‌نگری توصیف کردند و فرمودند: انسانها که با ایمانها، آرزوها و اعتقادات متفاوت خود هر یک به سمت اهداف گوناگونی حرکت می‌کنند، مجموعه بسیار بزرگ و پیچیده‌ای هستند بنابراین مجموعه بشری مجهول‌الاطراف‌تر از آن است که بتوان با یک نگاه او را شناخت و درباره او حکم صادر کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلط قلدر‌مابانه بر کشورها، آبراه‌ها و بزرگراه‌های جهانی با اتکاء به بازوی آهنین و مشت پولادین را درخور قانون جنگل دانستند و فرمودند: ملتی که از روی ایمان و با اعتقاد و به انسانیت و ارزشهای الهی و معنوی، شخصیت بارز خود را در عرصه‌‌های مختلف انقلاب، جنگ و سازندگی به منصه ظهور گذاشته است، حرفهای قلدرمابانه را قبول نمی‌کند و با اتکاء به این فلسفه عمیق اساس این مایه فکری حضور آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان را قبول ندارد. آمریکاییها با حضور خود در این منطقه، ناامنی، احتمال وقوع انفجار و ترس از جنگ را به وجود آورده‌اند و ملتهای منطقه را نسبت به یکدیگر بدبین کرده و در کمین هم قرار داده‌اند، بنابراین آمریکاییها باید از این منطقه خارج شوند و به آبهای سرزمینی خود بروند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور بیگانگان و بیش از همه آمریکاییها در منطقه خلیج فارس را فسادآفرین و موجب تباهی دانستند و فرمودند: ملتهای منطقه خلیج فارس می‌توانند هر کدام برای خود یک نیروی دفاعی منطقی و معقول داشته باشند و بهترین الگو نیز الگوی دفاعی ملت ایران است که بر تقویت احساس مسئولیت دفاع در مردم و نیز تأمین نیازهای دفاعی در داخل تأکید دارد.
فرمانده کل قوا در پایان سخنانشان بر وجود سخن رسای حقیقت در نزد ملت بزرگ ایران تأکید کردند و آینده‌ای روشن و آکنده از پیشرفت، شادابی، نشاط، تحرک، خلاقیت و ابتکار و بهروزی را به ملت ایران نوید دادند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب سردار سرلشکر رحیم صفوی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده قرارگاه ثارالله در سخنان کوتاهی مقدم فرمانده کل قوا را گرامی داشتند و گزارشی از اقدامات انجام شده برای برگزاری دومین اردوی رزمی ثارالله را به استحضار رساندند.
این گزارش همچنین حاکیست که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از بازدید از یگانهای مستقر در میدان، در سالن توجیه این قرارگاه حضور یافتند و فرماندهان چهار سپاه عمل کننده در این مانور گزارش کار خود را به معظم‌له تقدیم کردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی