news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1376/05/10

دیدار آقای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه با رهبر انقلاب

آقای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه و هیأت عالیرتبه همراه وی که جهت انجام یک دیدار رسمی به ایران آمده است، پیش از ظهر امروز به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی رسید و درباره مسائل مورد علاقه دو کشور و آخرین تحولات منطقه با معظم‌له گفت‌وگو کرد.
مقام معظم رهبری در این دیدار که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور نیز حضور داشتند، طی سخنانی همکاری نزدیک و تعامل صمیمانه دو کشور را در تمامی مسائل منطقه‌ای ضروری دانستند و بر حمایت قاطع خویش از توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف تأکید کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قدرتهای استکباری و در راس آنها آمریکا را نسبت به کشورهای منطقه خاورمیانه دارای سوء نیت توصیف کردند و فرمودند: بدون تردید تمامی کشورهای این منطقه مورد تهدید و سوء نیت قدرتهای استکباری هستند و ما این واقعیت را در مورد ایران، سوریه و وضعیت کنونی عراق به خوبی لمس می‌کنیم و مطمئن هستیم که برای نگهداشتن عراق در وضع حاضر دستهایی دخالت دارند و نمی‌خواهند اجازه دهند که عراق به یک کشور ایفاءکننده نقش در منطقه تبدیل شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاشهای چندین‌ساله جمهوری اسلامی ایران برای عادی کردن روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج را یادآور شدند و فرمودند: ما در حال حاضر از روابطمان با همسایگان عرب خود در خلیج فارس شکایتی نداریم اما روابط ما با آنها می‌تواند بسیار بهتر از وضع کنونی باشد. به نظر ما اگر کشورهای عربی منطقه، یک موضع‌گیری صریح و شجاعانه در قبال مسأله اسرائیل داشته باشند، می‌توانند بسیاری از مشکلات خود را حل کنند و اکنون انتظار می‌رود که این کشورها حمایتهای خود را بر روی سوریه متمرکز کنند، زیرا اکنون سوریه مهمترین جایی است که با مواضع شجاعانه ‌خود در برابر اسرائیل ایستاده است.
مقام معظم رهبری حمایت کشورهای عربی را از مواضع به حق و منطقی سوریه نسبت به بلندیهای جولان ضروری خواندند و فرمودند: ما صریحا اعلام کرده‌ایم که اصل دولت اسرائیل نامشروع است و معتقدیم که این فکر می‌تواند عملی باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صلح اسرائیل را با همسایگان خود غیرممکن دانستند و فرمودند: طبیعت اسرائیل با صلح سازگاری ندارد و اصولا نمی‌تواند با همسایگان خود صلح کند زیرا صهیونیستها در صدد گسترش سرزمین کنونی هستند و قطعا به این اندازه که به اشغال خود در آورده‌اند، قائل نیستند.
بر پایه همین گزارش آقای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه در این دیدار به تلاش گسترده آمریکا برای ایجاد وابستگی کشورهای اسلامی به اسرائیل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جهان اسلام به تمامیت خود در معرض تهدید است و قدرتهای استکباری طرحهای بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت را برای همسو کردن کشورهای اسلامی با دیدگاهها و اهداف خود به اجرا گذاشته‌اند .
رئیس جمهور سوریه، هوشیاری و آمادگی کشورهای مترقی اسلامی را برای مقابله با ترفندهای گوناگون آمریکا و اسرائیل ضروری خواند و تحلیل جامعی از تضادهای درونی رژیم صهیونیستی ارائه کرد.
آقای حافظ اسد در سخنان خود توسعه و تحکیم روابط دو کشور را بسیار ضروری دانست و از ملاقات خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار خوشوقتی کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی