news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلم
نسخه قابل چاپ
1372/11/08

دیدار اعضای مجمع‌ عمومی کنفرانس‌ جهانی اهل‌‌بیت‌‌(ع‌) با رهبر انقلاب

در خجسته‌ سالروز میلاد پربرکت‌ منجی عالم‌ بشریت‌ حضرت‌ بقیةالله، حجت‌بن‌الحسن‌‌المهدی امام‌ زمان‌(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) صبح‌ امروز اعضای مجمع‌ عمومی کنفرانس‌ جهانی اهل‌‌بیت‌‌(علیهم‌السلام) از ایران‌ و ۶۴ کشور خارجی در حسینیه‌ امام‌‌خمینی با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
در این‌ دیدار مقام‌ معظم‌ رهبری طی سخنانی میلاد فرخنده‌ حضرت‌ صاحب‌الزمان‌‌(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را به‌ مستضعفین‌ جهان، ملت‌های تحت‌ ستم‌ و پیروان‌ مکتب‌ اهل‌‌بیت‌(علیهم‌السلام) در سراسر جهان‌ تبریک گفتند و از انتظار‌فرج‌ به‌ عنوان‌ با فضیلت‌ترین‌ اعمال‌ یاد کردند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای انتظار ظهور تنها منجی عالم‌ بشریت، امام‌ عصر(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را، از پر معناترین‌ و عالیترین‌ مفاهیم‌ عقیدتی شیعه‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: انتظار فرج‌ و اعتقاد به‌ مهدویت‌ علاوه‌ بر ابعاد منطقی، فکری و استدلالی بسیار بارز آن، دارای جنبه‌های عاطفی، معنوی و ایمانی عمیق‌ و بسیار مهمی است‌ و امید ناشی از ایمان‌ و اعتقاد به‌ وجود منجی، همواره‌ مایه‌ عظیم‌ حرکت‌های بزرگ‌ در جوامع‌ اسلامی و شیعی شده‌ است.
رهبر انقلاب‌ اسلامی پذیرش‌ سلطه‌ ظالمانه‌ قدرت‌ها و تسلیم‌ در برابر وضع‌ موجود را ثمره‌ ناامیدی از پدید آمدن‌ فرج‌ و ظهور منجی دانستند و فرمودند: نفس‌ انتظار و امید، به‌ انسان‌ جرأت‌ اقدام‌ و حرکت‌ و نیرو میبخشد و شیعیان‌ و پیروان‌ آن‌ حضرت‌ باید کسب‌ آمادگی معنوی، روحی و ایمانی را جزو وظایف‌ خود بدانند و سرمایه‌ عظیم‌ امید، ایمان‌ و نورانیت‌ را در خود ایجاد کنند تا در حرکت‌ جهانی امام‌ زمان‌(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) در ردیف‌ نزدیکان، خواص، یاران‌ و همکاران‌ آن حضرت‌ قرار گیرند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی ضرورت‌ اختصاص‌ یک فصل‌ مهم‌ به‌ مسئله‌ ظهور منجی عالم‌ بشریت‌ در مجامع‌ شیعی و معتقدین‌ به‌ اهل‌‌بیت‌(علیهم‌السلام) را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: دشمنان‌ تفکر و اعتقاد به‌ مهدویت‌ که‌ این‌ اندیشه‌ را به‌ زیان‌ خود میدانند همواره‌ تلاش‌ کرده‌اند تا آن‌ را از اذهان‌ مردم‌ بزدایند و یا مفاهیم‌ اعتقاد به‌ مهدویت‌ را تحریف‌ کنند لذا امروز در نقطه‌ مقابل‌ این‌ تلاش‌ دشمنان‌ باید در جهت‌ اعتقاد و عمل‌ و تبلیغ‌ و تبیین‌ حقیقت‌ مهدویت‌ حرکت‌ کنیم.
مقام‌ معظم‌ رهبری در بخش‌ دیگری از سخنانشان‌ به‌ اهمیت‌ وظایف‌ و مسئولیت‌های مجمع‌ جهانی اهل‌‌بیت‌‌(علیهم‌السلام) در مسائل‌ مربوط به‌ جوامع‌ اسلامی اشاره‌ کردند و فرمودند: در مجموعه‌ میراث‌ شیعی، ثروت‌ عظیمی از معارف‌ اسلامی و آنچه‌ که‌ برای مسلمانان‌ و بشریت‌ لازم‌ است‌ وجود دارد که‌ برای خارج‌ کردن‌ تفکر شیعی از مظلومیت‌ باید در زمینه‌ بهره‌برداری از این‌ میراث‌ ارزشمند تلاش‌های لازم‌ بعمل‌ آید.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای تشکیل‌ اولین‌ نظام‌ سیاسی مقتدر اسلامی، به‌ همت‌ پیروان‌ اهل‌‌بیت‌(علیهم‌السلام) در ایران‌ را موجب‌ افتخار تمامی فرق‌ و مذاهب‌ اسلامی دانستند و فرمودند: پیروان‌ اهل‌‌بیت‌(علیهم‌السلام) پرچم‌ اسلام‌ و قرآن‌ را در این‌ نقطه‌ از جهان‌ به‌ اهتزاز درآوردند و در ادامه‌ تلاش‌ها و مجاهدت‌های مظلومانه‌ اهل‌ بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌‌(ع)، اسلام‌ را در بخشی از جهان‌ از مظلومیت‌ و غربت‌ خارج‌ کردند و امروز نظام‌ اسلامی، پشتوانه‌ سیاسی عظیمی در خدمت‌ اسلام‌ و مسلمانان‌ است.
رهبر انقلاب‌ اسلامی هدف‌ از ایجاد همکاری و هماهنگی میان‌ پیروان‌ مذهب‌ اهل‌‌بیت‌‌(علیهم‌السلام) را مقدمه‌ای برای وحدت‌ کل‌ جهان‌ اسلام‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: دشمنان‌ شیعه‌ و سنی سالهای متمادی تلاش‌ کرده‌اند تا بین‌ فرق‌ اسلامی و بیش‌ از همه‌ میان‌ شیعه‌ و سنی اختلاف، جنگ، درگیری و تنازع‌ بوجود آوردند. تا از رهگذر آن‌ بتوانند جوامع‌ اسلامی را تضعیف‌ کنند. اما در مقابل‌ تلاش‌ دشمنان، امروز جمهوری اسلامی ایران‌ براساس‌ تعالیم‌ قرآن‌ و اهل‌‌بیت‌(علیهم‌السلام) برادری میان‌ فرق‌ مختلف‌ اسلامی را به‌ عنوان‌ یک فکر و خط مشی عملی دنبال‌ میکند.
رهبر انقلاب اسلامی از اختلاف‌ بین‌ شیعه‌ و سنی بعنوان‌ یک هدف‌ عمده‌ آمریکا و سلطه‌های جهانی و حکومت‌های دست‌نشانده‌ آنها یاد کردند و فرمودند: اجتماع‌ پیروان‌ اهل‌‌بیت‌(علیهم‌السلام) در ایران‌ اسلامی حرکتی در جهت‌ وحدت‌ پیروان‌ قرآن‌‌کریم‌ و مقدمه‌ای برای وحدت‌ جهان‌ اسلام‌ و ایجاد تفاهم‌ میان‌ تمام‌ مذاهب‌ اسلامی است‌ و ملت‌ بزرگ‌ ایران‌ شکرگزار خداوند است‌ که‌ عزت، قدرت‌ و توانایی خود را در سطح‌ جهان‌ در خدمت‌ اسلام‌ و قرآن‌ قرار داده‌ است.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای حساسیت‌ نظام‌ جمهوری اسلامی ایران‌ را نسبت‌ به‌ مسائل‌ ملتهای مسلمان‌ خاطرنشان‌ کردند و فرمودند: ملت‌ مسلمان‌ ایران، مسائل‌ ملتهای مسلمان‌ را از مسائل‌ خود جدا نمیداند و در عین‌ پرهیز از دخالت‌ در امور کشورهای دیگر با دقت‌ به‌ مسائل‌ جهان‌ اسلام‌ توجه‌ دارد و به‌ آن‌ اهمیت‌ میدهد و مسائل‌ کشمیر و افغانستان‌ و مسائل‌ ملتهای مظلوم‌ و شجاع‌ فلسطین‌ و لبنان‌ را جزو مسائل‌ خود میداند و برای حل‌ آنها در عرصه‌های سیاسی و بین‌الملل‌ تلاش‌ میکند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی ضمن‌ ابراز تأثر و تأسف‌ عمیق‌ از برادرکشی در افغانستان، سران‌ احزاب‌ و گروههای مسلح‌ را در این‌ کشور مورد سؤال‌ قرار دادند و فرمودند: کسانی که‌ در افغانستان‌ در رأس‌ امور هستند چه‌ عذری در برابر ملت‌ مسلمان‌ افغان‌ و چه‌ پاسخی برای امت‌ اسلامی دارند. آنها ضربه‌ای را که‌ کمونیست‌ها نتوانستند به‌ ملت‌ افغانستان‌ بزنند، به‌ مردم‌ خود وارد میکنند. آنها باید بدانند که‌ امت‌ اسلامی، کسانی را که‌ به‌ سبب‌ مسائل‌ گروهی، حزبی و شخصی، یک ملت‌ را در معرض‌ این‌ همه‌ ویرانیها و کشتار قرار داده‌اند بازخواست‌ و مواخذه‌ میکنند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی توجه‌ اعضای مجمع‌ عمومی کنفرانس‌ جهانی اهل‌‌بیت‌(علیهم‌السلام) را به‌ خصوصیات‌ معنوی، عرفانی و روحی شیعه‌ و مناجات، تضرع، عبادت‌ و محو شدن‌ در راه‌ اراده‌ پروردگار جلب‌ کردند و ضمن‌ تأکید بر جهاد در راه‌ خدا بعنوان‌ یکی از ویژگیهای اهل‌ بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌(علیهم‌السلام) فرمودند: ظلم‌ستیزی و جهاد با دشمنان‌ و احسان‌ و رحمت‌ و عطوفت‌ به‌ آحاد مسلمین‌ و انسانها ویژگی برجسته‌ شیعه‌ است. جهاد تلاشی است‌ که‌ در مقابله‌ با دشمن‌ صورت‌ میگیرد. لذا نوشتن‌ کتاب‌ و کسب‌ معرفت‌ و انجام‌ عبادت‌ اگر در مقابله‌ با دشمن‌ باشد، جهاد محسوب‌ میشود. شیعه‌ با هیچ‌ انسانی خصومت‌ ندارد مگر آنکه‌ تلاش‌ او در جهت‌ کفر و ناحق‌ باشد. بنابراین‌ رحمت‌ و محبت‌ به‌ انسانها و عطوفت‌ به‌ آحاد بشر از خصوصیات‌ بارز شیعه‌ است‌ که‌ این‌ مهم‌ باید در رفتار و تعالیم‌ و در همه‌ جوامع‌ شیعی محسوس‌ باشد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای در پایان‌ سخنانشان‌ ضرورت‌ همراهی و هماهنگی شیعیان‌ را با یکدیگر مورد تأکید قرار دادند و اظهار امیدواری کردند که‌ نشست‌ مجمع‌ عمومی کنفرانس‌ جهانی اهل‌‌بیت‌ علیهم‌‌السلام‌ منشاء برکات‌ زیادی برای دنیای اسلام‌ و مکتب‌ تشیع‌ باشد.
پیش‌ از بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری حجت‌الاسلام‌ و المسلمین‌ محمدعلی تسخیری دبیرکل‌ مجمع‌ جهانی اهل‌‌بیت‌ علیهم‌‌السلام‌ طی سخنان‌ کوتاهی ولادت‌ حضرت‌ مهدی موعود‌(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را به‌ محضر رهبر انقلاب اسلامی تبریک گفت‌ و اهمیت‌ برگزاری نشست‌ مجمع‌ عمومی کنفرانس‌ جهانی اهل‌‌بیت‌‌(علیهم‌السلام) را در راه‌ تحکیم‌ وحدت‌ جهان‌ اسلام‌ مورد تأکید قرار داد.

برچسب‌ها: وحدت شیعه و سنی؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی