news/content
نسخه قابل چاپ
1371/10/30

دیدار رئیس جمهوری گرجستان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز آقای ادوارد‌ شوارنادزه رئیس‌جمهور گرجستان و هیأت همراه وی را به حضور پذیرفتند و طی آن،‌ضرورت همکاری دو کشور در توسعه روابط دوجانبه و حل مسائل جهانی به دور از طیف قدرتهای استکباری را مورد تأکید قراردادند.
در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، مقام معظم رهبری ضمن استقبال از گسترش روابط دو کشور خطاب به آقای شوارنادزه فرمودند: آشنایی شما با مسائل جمهوری اسلامی ایران و نیز ملاقاتی که به عنوان فرستاده ویژه رهبر شوروی سابق با حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه رهبر کبیر انقلاب اسلامی انجام دادید، همراه با سوابق تاریخی روابط دو کشور زمینه‌های مناسبی را برای توسعه روابط و همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و گرجستان فراهم آورده‌ است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تحولات چند سال اخیر در جغرافیای سیاسی جهان اشاره کردند و افزودند: ایران و گرجستان در چارچوب یک همکاری سیاسی می‌توانند به مناسبات دوجانبه و نیز انجام وظایف خود در قبال مسائل جهانی شکل مطلوبی بدهند و مواضع مشترک و نزدیکی داشته باشند. همچنین وجود صمیمیت و دوستی میان دو کشور به گسترش دامنه همکاریها و تأمین منافع متقابل کمک خواهدکرد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از بیاناتشان با اشاره به جنایات صربها علیه مردم بوسنی و هرزگوین فرمودند: ما از گزارشهای مربوط به کمکهای تسلیحاتی روسها به جنایتکاران صرب نگران هستیم و این مسأله احساسات ما و مسلمانان را جریحه‌دار کرده است. مردم مسلمان بوسنی امروز هدف اقدامات گسترده ضدحقوق‌بشر واقع شده‌اند و انسان و طبیعت در آن منطقه درحال نابودی است. لذا هرکس در انجام این جنایات به صربها کمک کند بدون تردید در تاریخ محکوم خواهد شد و کشور گرجستان میتواند در جلوگیری از این جنایات، نقش مفیدی را ایفا کند.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان توجه رئیس جمهور گرجستان را به مصون نگهداشتن روابط خوب دو کشور از گزند آسیبهای خارجی جلب کردند و با اشاره به تجربه سیاسی آقای شوارنادزه، نقش وی را در آینده گرجستان حائز اهمیت دانستند.
بر پایه همین گزارش پیش از بیانات رهبرانقلاب اسلامی، آقای شوارنادزه با اشاره به گشوده‌شدن صفحه جدیدی از روابط ایران و گرجستان گفت: شرفیابی اینجانب به محضر امام‌خمینی برای من خاطره‌ای جالب و مهم محسوب می‌شود که آن را برای همیشه به یادگار خواهیم داشت. اتحاد جماهیر شوروی سابق قلعه‌ی بزرگ ، مستحکم و استواری بنظر می‌رسید که هیچ نیرویی نمی‌توانست آن را درهم بشکند. اما تحولات و جریانات در درون آن، اتحاد جماهیر شوروی را فرو پاشید و پیش‌بینی‌های شما درمورد مارکسیسم عملی شد.
رئیس جمهور گرجستان نسبت به فاجعه جنایات صربها علیه مردم مسلمان بوسنی و هرزگوین ابراز تأسف کرد و شورای امنیت سازمان ملل را در این زمینه مسئول دانست. وی همچنین مواضع و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران را در قبال مسائل بین‌المللی بویژه در منطقه‌ی آسیای میانه از جمله مسأله قره‌باغ بسیار سنجیده توصیف کرد و در پایان سخنانش،‌ تأثیر فرهنگ و عقاید ملت ایران را در گرجستان بسیار مؤثر و مهم خواند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی