news/content
نسخه قابل چاپ
1369/09/21

دیدار رئیس شورای فرماندهی انقلاب سودان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین عصر امروز در دیدار آقای عمر حسن البشیر رئیس شورای انقلاب نجات ملی سودان با ایشان طی بیاناتی تلاشهای بعمل آمده در جهت تطبیق قوانین سودان بر احکام اسلام و قرآن و حرکت ملت مسلمان آن کشور به سوی اهداف اسلامی را برای مسلمانان جهان مسرت بخش توصیف کردند.
در این دیدار که حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و چندتن از وزرای دو کشور حضور داشتند رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به پایبندی ملت سودان به دین مبین اسلام فرمودند: علی‌رغم مخالفت قدرتهای استکباری ما امیدورایم که حرکت آغاز شده در سودان به تحقق حاکمیت اسلام در آن کشور بیانجامد. ملت مسلمان سودان می‌تواند در برابر فشارهای وارده ازسوی دشمنان اسلام بایستد و برای این منظور حضور مردم در صحنه و تقویت ایمان اسلامی در آنها حائز اهمیت خاصی است.
حضرت آیت‌‌ُالله خامنه‌ای به بیان فشارهای وارده بر جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند و افزودند:‌ بنا بر قوانین عادی و علل ظاهری تصور می‌شد که نظام اسلامی در ایران قادر به تحمل این فشارها نیست. اما تاییدات الهی و پیوند قلبی مردم با مسئولان نظام جمهوری اسلامی و دفاع همه جانبه‌ی مردم از نظام بعنوان مظهر دین خود، کشور و انقلاب را به سوی اهداف خود به پیش برد.
ولی امر مسلمین هیبت ظاهری ابرقدرتها بویژه آمریکا را بیش از قدرت واقعی آنها دانستند و با تاکید بر این مطلب که نهضت جهانی اسلام یک امر جدی و واقعی است فرمودند: علی‌رغم گذشت بیش از یکصدوپنجاه سال از برنامه‌ریزی مدرن و همه جانبه علیه اسلام ،‌ امروز در سراسر دنیا یک حرکت عظیم اسلامی بوجود آمده است که به موجب آن اسلام در آفریقا، آسیا و حتی در قلب اروپا حیات جدیدی را بازیافته و مسلمانان به شخصیت و هویت واقعی خود پی برده‌اند.
مقام معظم رهبری، ایران اسلامی را نمونه‌ای از حرکت عظیم اسلامی ذکر کردند و افزودند: خداوند متعال به مسلمانان عزت و شوکت عنایت فرموده و اراده کرده است که اسلام در دنیا زنده شود، لذا برای حفظ این نعمت مسئولیت بزرگی متوجه همه‌ی ماست،‌ ما اطمینان داریم که با اتکال بر خداوند متعال و تحکیم بخشیدن به پیوند بامردم،‌ از نصرت الهی نیز برخوردار خواهیم شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت اعتماد ملتهای مسلمان به توانایی‌ها و امکانات خود، برای ایجاد یک تحول واقعی فرهنگی را یادآور شدند و فرمودند: آینده ی بسیار روشنی پیش روی ما قراردارد. ملت سودان ازلحاظ اعتقادات اسلامی و محبت به اهل بیت پیامبر(ص) به مردم ایران بسیار نزدیک است و انتظار می رود که ارتباط و همکاری بیشتری بین دو کشور بوجود آید.
براساس همین گزارش پیش از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،‌ آقای عمر حسن البشیر رئیس شورای انقلاب نجات ملی سودان خوشحالی خود را از فراهم آمدن امکانات دیدار با رهبر انقلاب اسلامی ابراز داشت و گفت:‌ انقلاب اسلامی واقعه‌ی بسیارعظیمی است و ما همواره به آن با چشم امید نگاه کرده‌ایم و آن را الهام‌بخش خود میدانیم. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به ما اطمینان داد که علی‌رغم مشکلات تحمیل شده از سوی دشمنان ،‌ حرکت خود را به سمت اسلام ادامه دهیم و در این راه به خدا توکل کنیم.
رئیس شورای انقلاب نجات ملی سودان،‌ جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور اسلامی مدرن و تکیه‌گاه مسلمانان جهان توصیف کرد و گفت:‌ ما اسلامی کردن زندگی مردم سودان را عملاً آغاز کرده‌ایم و قصد داریم برای این منظور از تجریبات انقلاب عظیم ایران استفاده کنیم. ما با تحریم ربا،‌ سیستم بانکی سودان را اسلامی کرده و انتظار داریم جمهوری اسلامی ایران نیز تجربیات خود را برای اسلامی کردن قوانین در اختیار ما قراردهد.
آقای عمر حسن‌البشیر به تشریح فشارهایی که ازسوی آمریکا، صهیونیسم و مزدوران آنها برای مقابله با خیزش اسلامی در سودان در دولت آن کشور وارد می‌شود پرداخت و با تاکید بر پایبندی دولت سودان بر اسلام و احکام آن گفت:‌ ما بر این باور و اعتقاد هستیم که مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان دارای وظایف و حقوق مشترک هستند. ما مرزهای موجود میان مسلمانان را به رسمیت نمی شناسیم و آماده‌ایم تا موانع موجود بر سر راه مسلمانان برای ورود و خرو ج به سودان را از میان برداریم. ما به جمهوری اسلامی ایران و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای برقراری وحدت مسلمانان اطمینان داریم و آماده‌ایم نقش خود را در این راه به انجام رسانیم.
وی اسلام را تنها راه نجات ملتهای مسلمان خواند و افزود:‌ موفقیت فرهنگهای غربی از ضعف مسلمانان و فرصت‌طلبی استعمار ناشی می شود. ما معتقدیم که نجات امت مسلمان تنها در بازگشت به مبانی اسلام امکان‌پذیر خواهدبود و برای ما تمدن همان تمدن اسلام است چه آنکه اسلام دین علم و تمدن است.
رئیس شورای انقلاب نجات ملی سودان در پایان سخنانش آمادگی دولت خود را برای استقامت و پایداری در راه اهداف اسلامی مورد تاکید قرارداد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی