news/content
نسخه قابل چاپ
1369/07/01

دیدار آقای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای حافظ اسد رئیس جمهوری عربی سوریه با ایشان، طی سخنانی ضرورت مبارزه پیگیر با رژیم اشغالگر قدس از طریق یکپارچه کردن کلیه‌ی نیروهای اسلامی و انقلابی را مورد تأکید قرار دادند.
در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور، معاونین اول رؤسای جمهور ایران و سوریه و نیز چند تن از وزرای دو کشور حضورداشتند؛ مقام معظم رهبری حضور آقای حافظ اسد رئیس جمهوری عربی سوریه در کشورمان را خیرمقدم گفتند و با اشاره به اوضاع بحرانی منطقه‌ی خلیج فارس فرمودند: اوضاع منطقه به‌خاطر جهالت‌ها و طمع کاری‌ها خطرناک شده است.
اما در این شرایط مسأله‌ی فلسطین باید بیش از پیش مورد تأکید قرار گیرد و ما از اینکه سوریه بعنوان یک کشور خط مقدم، مواضع مستحکم خود را علی‌رغم مواجهه با مشکلات حفظ کرده است، خوشحالیم.
رهبر انقلاب اسلامی حوادث و وقایع لبنان را بیانگر اطماع استعماری استکبارجهانی و صهیونیزم دانستند و با اشاره به دیدگاه‌های نزدیک ایران و سوریه درقبال مسائل لبنان فرمودند: ملت لبنان نشان داده است که قدرت مقاومت و مقابله با سیاستهای استعماری و نقشه‌های دشمنان را دارد. رژیم صهیونیستی از نیروهای مخلص،مؤمن و مبارز لبنان وحشت دارد. لذا آنان باید برای مقابله‌ی با اشغالگران قدس تقویت شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مشکلات جهان اسلام را با استقامت و ایستادگی مسلمانان و نیروهای مؤمن قابل حل دانستند و سفر آقای حافظ اسد به کشورمان را فرصت مناسبی برای هماهنگی‌های بیشتر میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه پیرامون اوضاع منطقه خلیج فارس توصیف کردند.
رئیس جمهور سوریه نیز در سخنانش خشنودی خود را از دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابراز داشت وگفت : انقلاب اسلامی ایران روح تازه‌ای را در پیکره‌ی امت اسلام دمیده است. احساسات ما نسبت به انقلاب اسلامی ثابت و تغییر ناپذیر است. به اعتقاد ما انقلاب، ارزشهای اسلامی را احیاء کرده است و مشکلاتی که طی سالهای گذشته، ملت ایران با آن روبرو بوده است، حقانیت جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.
رئیس جمهور سوریه رژیم صهیونیستی را دشمن اول خطاب کرد و گفت: سوریه بر اساس این بینش که صهیونیست‌ها خطر بزرگی محسوب میشوند، حرکت میکند. اندیشه‌ی رژیم صهیونیستی آکنده از آرمانهای باطلی است که آن را در اوج نژادپرستی قرار میدهد. لذا همیشه باید بیاد داشته باشیم که اسرائیل اولین دشمن است.
آقای حافظ اسد بر تفاهم و همکاری دو کشور در مسأله لبنان تأکید کرد و گفت نقش نیروهای اسلامی درلبنان حائز اهمیت خاصی است. جمهوری اسلامی ایران و سوریه برای خاتمه بخشیدن به اختلافات و درگیریها در لبنان تلاش کرده‌اند. زیرا ما این وضع را موجب تضعیف نیروهای انقلابی و اسلامی لبنان و تقویت دشمنان خود میدانیم.
آقای حافظ اسد امیدواری خود را نسبت به دستیابی به یک راه حل مناسب برای وحدت نیروهای انقلابی و اسلامی در لبنان اظهار داشت و در پایان سخنان خود مواضع دو کشور در مورد بحران خلیج فارس را نزدیک خواند.
این گزارش حاکیست مقام معظم رهبری همچنین ضرورت متوجه کردن مبارزات مسلمانان انقلابی بر علیه رژیم اشغالگر قدس را مورد تأکید مجدد قرار دادند و فرمودند: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مبارزه علیه اسرائیل ارزش اساسی است و این مطلب باید به نیروهای انقلابی لبنان تفهیم شود تا آنها مبارزات خود را بر علیه رژیم صهیونیستی متمرکز سازند.
رهبر انقلاب اسلامی درپایان بیاناتشان به محبت، صمیمیت و دوستی حاکم بر روابط دو کشور طی سالهای گذشته اشاره کردند و اظهار امیدواری فرمودند که سفر آقای حافظ اسد به ایران اسلامی نتایج ثمربخشی را دربرداشته باشد.
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی