news/content
نسخه قابل چاپ
1368/03/07

دیدار سفرای جدید آکرودیته، نپال، ویتنام، پاناما، گینه و یوگسلاوی با آیت‌الله خامنه‌ای

 آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور کشورمان صبح امروز سفرای جدید آکرودیته کشور های نپال، ویتنام، پاناما و گینه و سفیر جدید یوگسلاوی در جمهوری اسلامی ایران را به منظور تقدیم استوارنامه خود به حضور پذیرفتند.
بر پایه همین گزارش آقای آرجون نارسنگ رانا سفیر جدید آکرودیته نپال طی سخنانی ضمن تقدیم بهترین درودهای رئیس کشورش بر وجود زمینه‌های مساعد برای گسترش و همکاری های هر چه بیشتر دو کشو ر تأکید کرد و خواستار تعمیق و توسعه ارتباطات فی مابین شد.
پس از این دیدار، آقای وواکسوآن آنگ سفیر جدید آکرودیته جمهوری سوسیالیستی ویتنام با تقدیم بهترین سلام های رئیس جمهور کشورش گفت دولت و ملت ویتنام همواره خود را در موفقیت های دولت و ملت ایران در انقلاب بزرگ خود علیه نیروهای امپریالیستی و بازسازی و توسعه ملی کشور خود سهیم دانسته و ستایشگر آنان بوده است. وی سپس اظهار امیدواری کرد که همکاری‌ها و مناسبات دو کشور روزبروز مستحکمتر و گسترده‌تر گردد.
بنا بر همین گزارش رئیس جمهور نیز در این دیدار با تشکر از پیام محبت آمیز رئیس جمهور ویتنام، از توسعه روابط فی مابین استقبال کردند واظهار داشتند: مردم ما نیز برای ملت ویتنام احترام زیادی قائلند زیرا که شاهد مبارزات قهرمانانه آنان علیه امپریالیست‌ها بوده و آن را تحسین کرده‌اند. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ملت مبارز ایران نیز به نحو دیگری زیر فشارهای گوناگون و تعرضات آمریکا قرار داشته‌اند و با مبارزات شجاعانه خود دولت سابق دست نشانده آمریکا در ایران را سرنگون کرده‌اند و در طول 10 سال انقلاب خود همواره با توطئه های استکبار جهانی به مقابله برخاسته‌اند.
سپس آقای گیرمووگا سفیر جدید آکرودیته پاناما در جمهوری اسلامی ایران، با تقدیم سلام‌های خالصانه رئیس جمهور کشورش، اظهار داشت ملت ما در حال مبارزه با آمریکاست و از این‌رو همواره شجاعت ملت بزرگ و آزاده ایران را در مبارزاتش با قدرتهای جهانی تحسین میکند. وی افزود علی‌رغم فاصله زیاد جغرافیائی میان دو کشور، ولی آزادگی دو ملت ما را بهم پیوند داده است.
رئیس جمهور نیز با تشکر از پیام رئیس جمهور پاناما و تأکید بر اینکه مواضعی که امروز دولت و ملت پاناما در مقابل زورگوئی‌های آمریکا اتخاذ کرده است برای مردم ما بسیار در خور تحسین است گفتند: ما از هر حرکتی که در قبال زورگوئی های دولتمردان آمریکا صورت پذیرد حمایت می کنیم. رئیس جمهور افزودند: رژیم ایالات متحده آمریکا سیاست های خارجی خود را بر پایه‌هائی که یکی از عمده ترین آنها زورگوئی است بنا نهاده است. رئیس جمهوری افزودند: برای دولتمردان آمریکا احساسات ملت ها و گرایش آنان برای تأمین منافع خودشان یک امر غیر قابل اعتنائی است. رفتار رژیم آمریکا در دهه‌های اخیر در همه نقاط جهان به‌ویژه آمریکای لاتین، خاور میانه و شرق آسیا نمایشگر زشتترین زورگوئی هاست و علاوه بر آن با کمال گستاخی ادعای انسان دوستی و دفاع از حقوق انسان ها را نیز دارد. رئیس جمهوری افزودند: ما معتقدیم که اراده ملت‌ها می تواند بر زورگوئی و قدرت استکباری آمریکا فائق آید و ما این مسأله را در پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی خود تجربه کرده ایم و به آینده مقاومت و ایستادگی دولت و ملت پاناما در مقابل توطئه های آمریکا خوشبین هستیم. سفیر پاناما در پایان این دیدار با اشاره به اظهارات ریاست جمهوری گفت: شما همواره مشوق ما برای ادامه مبارزاتمان و راسختر شدن اعتقاداتمان در رسیدن به اهداف خود بوده اید و ما از تجارب مثبت انقلاب اسلامی ایران بهره گیری کرده ایم.
بنا بر همین گزارش در ادامه این دیدارها آقای ممدوسالیو سیلا سفیر جدید آکرودیته گینه در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط دوستانه و طولانی میان دو ملت مسلمان ایران و گینه خواستار گسترش هر چه بیشتر مناسبات و همکاری های فی مابین شد.
رئیس جمهوری نیز دراین دیدار با اشاره به سوابق انقلابی و درخشان ملت مسلمان گینه، از توسعه و تعمیق همکاری‌ها و ارتباطات فی‌مابین استقبال کردند اظهار داشتند ما همواره به مرحوم سکوتوره از جهت آزادیخواهی و استقلال طلبی و مواضع ضد صهیونیستی اش احترام می گذاردیم.
رئیس جمهوری افزودند: متأسفانه صهیونیست ها امروز مقاصد خطرناکی را درآفریقا دنبال می کنند و ما به شدت نگران تلاش های مرموزانه صهیونیست ها و غاصبین فلسطین در آفریقا هستیم و امیدواریم که دولت گینه کمال هوشیاری و شجاعت را درمقابل توطئه های پلید صهیونیست ها از خود نشان دهد.
بنا بر همین گزارش همچنین آقای ترایکو ترایکو فسکی سفیر جدید جمهوری سوسیالیست فدرال یوگسلاوی در جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی با اشاره به ثمرات بازدید پراهمیت رئیس جمهوری کشورمان از یوگسلاوی در راه ارتقاء و گسترش صمیمانه‌تر مناسبات دو کشور، سلام های خالصانه رئیس جمهور یوگسلاوی را تقدیم آقای خامنه ای کرد. وی با اشاره به نقش ایران در جنبش عدم تعهد گفت ما اهمیت زیادی را برای نقش جمهوری اسلامی ایران در جنبش غیر متعهدها قائل هستیم.
آنگاه آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از پیام محبت آمیز رئیس جمهوری یوگسلاوی اظهار داشتند: ما معتقدیم که دو کشور ایران و یوگسلاوی می‌ِتوانند روابطی عمیق و بلندمدت بر پایه تأمین منافع طرفینی داشته باشند و سفر من نیز به کشور شما موجب آشنائی بیشتر با امکانات کشور شما و تفاهم های متعددی در زمینه همکاری‌های فنی و اقتصادی شد که لازم است آن تفاهم ها صمیمانه پیگیری شود.
رئیس جمهوری با اشاره به میزبانی یوگسلاوی برای نهمین کنفرانس سران جنبش عدم تعهد در آینده نزدیک گفتند: ما معتقدیم که جنبش غیر متعهدها باید حقیقتا یک هویت مستقل و بارزی را در دنیا داشته باشد و عاملی برای بیمناک شدن قدرتهای بزرگی که عادت به تجاوز کرده اند باشد.
رئیس جمهوری افزودند: متأسفانه بعضی از اعضای جنبش عدم تعهد اصرار دارند که به قدرت های استکباری بقبولانند که این جنبش هیچگونه تهدیدی علیه آنان نیست ولی مابه عکس معتقدیم که قدرتهای بزرگ بایستی از جنبش غیر متعهدها حساب ببرند. بطوریکه هر گاه خواستند به کشور کوچکی تجاوز کنند بیاد داشته باشند که 101 کشور غیر متعهد در مقابل آنان خواهد ایستاد.
 

برچسب‌ها: قاره آفریقا؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی