news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1372/05/05

سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع عظیم مردم تبریز

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز پس‌ از ورود به‌ شهر قهرمان‌ پرور تبریز در اجتماع‌ عظیم‌ مردم‌ این‌ شهر حضور یافتند و طی‌ سخنانی‌ از نقش‌ مردم‌ مسلمان‌ و انقلابی‌ آذربایجان‌ و بویژه‌ تبریز در مجاهدتهای‌ تاریخی‌ و بزرگ‌ ایران‌ اسلامی‌ تجلیل‌ بعمل‌ آوردند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سخنانشان‌ که‌ با ابراز احساسات‌ شورانگیز و زایدالوصف‌ اجتماع‌ کنندگان‌ توام‌ بود از خطه‌ آذربایجان‌ به‌ عنوان‌ خط مقدم‌ جبهه‌ ملت‌ ایران‌ در مقابل‌ متجاوزین‌ و متجاسرین‌ طی‌ چند قرن‌ گذشته‌ یاد کردند و فرمودند: نتیجه‌ ضعف‌ پادشاهان‌ قاجار و بی‌لیاقتی‌ رجال‌ نظامی‌ و سیاسی‌ آن‌ زمان‌، گرجستان‌ و 17 شهر قفقاز از ایران‌ جدا شد و این‌ در حالی‌ بود که‌ در آن‌ هنگام‌ مردم‌ غیور و دلاور در مقابل‌ لشکر مهاجم‌ ایستادند و این‌ منطقه‌ از ایران‌ عزیز را نجات‌ دادند.
حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تبریز را شهری‌ آکنده‌ از خاطرات‌ مجاهدت‌، فداکاریها توصیف‌ کردند و با تجلیل‌ از قهرمانان‌ بزرگی‌ همچون‌ شیخ‌ محمد خیابانی‌، شهدای‌ محراب‌، ستارخان‌، باقرخان‌ و نیز شهریار به‌ عنوان‌ زبان‌ گویای‌ مردم‌ آذربایجان‌ فرمودند: فرزندان‌ قرآن‌ و امام‌ در تبریز با بر افراشتن‌ پرچم‌ مبارزه‌ اسلامی‌ تمامی‌ آذربایجان‌ را در خدمت‌ انقلاب‌ و اسلام‌ قرار دادند. عملکرد انقلابی‌ این‌ مردم‌ طی‌ 14 سال‌ گذشته‌ اثبات‌ کننده‌ شعار همیشگی‌ این‌ خطه‌ حماسه‌ساز است‌. که‌ آذربایجان‌ بیدار است‌ و از انقلاب‌ و اسلام‌ حمایت‌ می‌کند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در ادامه‌ بیاناتشان‌ ایمان‌ دینی‌ مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ را مقدم‌ بر هر انگیزه‌ دیگری‌ دانستند و فرمودند: آحاد ملت‌ ایران‌ از تمامی‌ اقوام‌ شامل‌ ترک‌، فارس‌، عرب‌، کرد، لر،  بلوچ‌ و ترکمن‌ و دیگر اقوام‌ ایرانی‌ قبل‌ از هر چیز مسلمان‌ هستند و کسانی‌ که‌ در سالهای‌ گذشته‌ تلاش‌ کردند انگیزه‌های‌ قومی‌ را در ایران‌ رو در روی‌ اسلام‌ و قرآن‌ قرار دهند اکنون‌ به‌ اشتباه‌ خود پی‌ برده‌اند زیرا ما در جای‌ جای‌ میهن‌ اسلامی‌ این‌ درس‌ بزرگ‌ را فراگرفته‌اند که‌ برادری‌ اسلامی‌ و ایمان‌ بر هر انگیزه‌ دیگر ترجیح‌ دارد و مقدم‌ بر همه‌ آنهاست‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تمامیت‌ ارضی‌ ایران‌ اسلامی‌ و بزرگ‌ را یکی‌ از مقدس‌ترین‌ آرزوهای‌ مردم‌ ایران‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: مردم‌ تبریز و آذربایجان‌ با ایستادگی‌ خود در برابر مهاجمین‌ در قبل‌ و بعد از انقلاب‌ و نیز جوانان‌ بسیجی‌،سپاهی‌ و ارتشی‌ سرزمین‌ قهرمانپرور آذربایجان‌ با حضور خود در جبهه‌های‌ مختلف‌ جنگ‌ تحمیلی‌ به‌ دفاع‌ از تمامیت‌ ارضی‌ ایران‌ اسلامی‌ پرداختند و با قربانی‌ کردن‌ خود نشان‌ دادند که‌ حفظ تمامیت‌ ارضی‌ این‌ کشور بزرگ‌ یکی‌ از آرزوهای‌ مقدس‌ آنان‌ است‌.
حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از خطه‌ آذربایجان‌ و شهر تبریز به‌ عنوان‌ صحنه‌ روشنی‌ از پیوند ناگسستنی‌ مردم‌ ایران‌ با انقلاب‌ و اسلام‌ نام‌ بردند و ضمن‌ تأکید بر لزوم‌ استفاده‌ از تمامی‌ نیروهای‌ توانمند در صحنه‌ سازندگی‌ برای‌ سرفراز کردن‌ ملت‌ ایران‌ در برابر دشمنان‌ فرمودند: رئیس‌ جمهور امریکا صریحا اعلام‌ کرده‌ که‌ تلاش‌ خود را برای‌ مواجه‌ کردن‌ مردم‌ ایران‌ با مشکلات‌ اقتصادی‌ بکار گرفته‌ است‌ و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ آنها در 14 سال‌ گذشته‌ نیز تلاش‌ زیادی‌ را بعمل‌ آوردند تا ایران‌ را در محاصره‌ اقتصادی‌ قرار دهند. آنها اگر می‌توانستند در سرنوشت‌ ملت‌ ایران‌ تأثیر منفی‌ بگذارند لحظه‌ای‌ درنگ‌ نمی‌کردند اما شجاعت‌، هوشیاری‌ و وحدت‌ کلمه‌ این‌ ملت‌ همواره‌ دشمنان‌ اسلام‌ را ناکام‌ کرده‌ است‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ توجه‌ مردم‌ ایران‌ را به‌ لزوم‌ حفظ وحدت‌ و یکپارچگی‌ و پرهیز از هرگونه‌ اختلاف‌ و جدایی‌ جلب‌ کردند و فرمودند: تلاش‌ برای‌ سازندگی‌، تربیت‌ مدیران‌ متخصص‌ و کار آمد در دانشگاه‌ها و تربیت‌ شایسته‌ کودکان‌، نوجوانان‌ و جوانان‌ این‌ سرزمین‌ همراه‌ با بکارگیری‌ استعدادها و توانایی‌های‌ مردم‌ لازمه‌ سرعت‌ بخشیدن‌ به‌ حرکت‌ صنعتی‌ و علمی‌ در کشور است‌. امروز در دوران‌ آزادی‌ و اسلام‌ و انقلاب‌ باید عقب‌ ماندگی‌های‌ ناشی‌ از دوران‌ حاکمیت‌ ننگین‌ پهلوی‌ و قاجار را جبران‌ کنیم‌ و بدیهی‌ است‌ که‌ ملت‌ ایران‌ در سایه‌ تلاش‌ و مجاهدت‌ خود قدرت‌ ایجاد چنین‌ تحولی‌ را دارد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ هرگونه‌ تلاش‌ را در راه‌ پیشرفت‌ علمی‌ و اقتصادی‌ کشور/ جهاد در راه‌ خدا دانستند و در بخش‌ دیگری‌ از بیاناتشان‌ با اشاره‌ به‌ ظلم‌ و ستم‌ تحمیل‌ شده‌ بر مسلمانان‌ در بوسنی‌ و هرزگوین‌، تاجیکستان‌ و قره‌ باغ‌ فرمودند: دولت‌ ارمنستان‌ و ارامنه‌ قره‌باغ‌ به‌ مسلمانان‌ این‌ منطقه‌ ستم‌ می‌کنند و ما اقدامات‌ اخیر ارامنه‌ قره‌ باغ‌ را به‌ پشتیبانی‌ دولت‌ ارمنستان‌ صورت‌ گرفته‌ است‌ محکوم‌ می‌کنیم‌ و انتظار داریم‌ ارامنه‌ داخل‌ کشور ما نیز رفتار ارامنه‌ آن‌ منطقه‌ را محکوم‌ کنند.
حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ این‌ اقدام‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ در بمباران‌ روستاها/ مساجد و خانه‌های‌ مردم‌ مظلوم‌ لبنان‌ طی‌ چند روز گذشته‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: فلسطین‌ خونین‌ و لبنان‌ مظلوم‌ مظهر ظلم‌ ستم‌ استکبار جهانی‌ هستند رژیم‌ صهیونیستی‌ تحت‌ حمایت‌ آمریکا مردم‌ بی‌دفاع‌ فلسطین‌ و لبنان‌ را هدف‌ تهاجم‌ وحشیانه‌ خود قرار داده‌ است‌ و لذا ما بدون‌ هیچ‌ تردیدی‌، ادعای‌ امریکا را در طرفداری‌ از حقوق‌ بشر حرکتی‌ وقیحانه‌ و شرم‌آور می‌دانیم‌.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ سخنانشان‌ خداوند متعال‌ را تنها تکیه‌ گاه‌ حقیقی‌ ملت‌ ایران‌ دانستند و از جوانان‌ خونگرم‌، شجاع‌، فداکار و علاقه‌مند آذربایجان‌ و بویژه‌ تبریز خواستند تا بیش‌ از پیش‌ بر تلاش‌ و مجاهدت‌ خود برای‌ حفظ استقلال‌، آزادی‌ و پیشرفت‌ کشور ایران‌ بیافزایند.
بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از بیانات‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ آیت‌الله‌ ملکوتی‌ نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ در آذربایجان‌ شرقی‌ و امام‌ جمعه‌ تبریز در سخنان‌ کوتاهی‌ به‌ نمایندگی‌ از سوی‌ مردم‌ آذربایجان‌ حضور مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را در این‌ خطه‌ قهرمان‌ پرور خوش‌ آمد گفت‌ و مراتب‌ شور و شعف‌ مردم‌ این‌ منطقه‌ را از امکان‌ دیدار با حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ابراز داشت‌. وی‌ گفت‌: ما مقدم‌ تداوم‌ دهنده‌ راه‌ امام‌ عظیم‌ الشأن‌ و امامت‌ اسلام‌ را که‌ چشم‌ مظلومان‌ جهان‌ به‌ اوست‌ گرامی‌ داریم‌ و حضور مبارک‌ ایشان‌ را در خطه‌ تاریخ‌ساز آذربایجان‌ موجب‌ جان‌ تازه‌ای‌ در انقلاب‌ و انقلابیون‌ در این‌ سرزمین‌ شهیدپرور می‌دانیم‌.
این‌ گزارش‌ همچنین‌ حاکیست‌ که‌ در طول‌ این‌ مراسم‌ جمعیت‌ عظیم‌ اجتماع‌ کننده‌ در استادیوم‌ ورزشی‌ تختی‌ یکپارچه‌ به‌ زبان‌ آذری‌ شعار می‌دادند: آذربایجان‌ جان‌ می‌بازد اما از خامنه‌ای‌ دست‌ بر نخواهد داشت‌.

برچسب‌ها: اقوام ایرانی؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی