news/content
نسخه قابل چاپ
1372/05/09

دیدار جمعی از فرهنگیان و دانشگاهیان آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر انقلاب‌ اسلامی در آخرین‌ روز سفر چهار روزه‌شان‌ به‌ استان‌ آذربایجان‌ شرقی صبح‌ دیروز در دیدار جمعی از شعرا، ادبا، فرهنگیان‌ و دانشگاهیان‌ این‌ استان‌ با ایشان‌ طی سخنانی هنرمندان‌، شعرا، روشنفکران‌، سینماگران‌، دانشمندان‌ و اساتید دانشگاهی را به‌ بسیج‌ عمومی برای مقابل‌ هوشمندانه‌ با تهاجم‌ فرهنگی دشمنان‌ اسلام‌ فراخواندند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ در این‌ دیدار از ایران‌ اسلامی بعنوان‌ سرآمد فرهنگ‌ جهان‌ اسلام‌ نام‌ بردند و فرمودند: جایگزین‌ کردن‌ فرهنگ‌ بیگانه‌ به‌ جای فرهنگ‌ عمومی مردم‌ و نیز حمله‌ به‌ ارزشهای نظام‌ جمهوری اسلامی و باورها و اعتقادات‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ دو محور اساسی و مهم‌ در تهاجم‌ فرهنگی دشمن‌ محسوب‌ میشود و برای مقابله‌ با آن‌ ایجاد سنگرهای فرهنگی نیز بهره‌ گرفتن‌ از توان‌ تمامی افراد مستعد این‌ کشور اقدامی ضروری است‌ زیرا مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی به‌ قشر خاص‌ محدود نمیشود.
حضرت‌آیت‌الله‌ خامنه‌ای از دوره‌ حاکمیت‌ سلسله‌ قاجار بعنوان‌ یکی از دوره‌های تاریک در تاریخ‌ ایران‌ یاد کرد و فرمود: آنچه‌ که‌ خاندان‌ منحوس‌ پهلوی در این‌ کشور انجام‌ داد از خیانتهای قاجار بیشتر و مهمتر بود زیرا فرهنگ‌ وارداتی را جایگزین‌ فرهنگ‌ ملی و اسلامی ایران‌ کرد و فرهنگ‌ کشور را در انزوا قرار داد.
رهبر انقلاب‌ اسلامی با اشاره‌ به‌ خدمات‌ ایران‌ به‌ جهان‌ اسلام‌ فرمودند: ایران‌ سرآمد فرهنگ‌ جهان‌ اسلام‌ است‌ مهمترین‌ و برجسته‌ترین‌ کتابهای ادبی و فلسفی و حتی فقه‌ و حدیث‌ را ایرانیان‌ نوشته‌اند. لذا امروز باید به‌ فرهنگ‌ خودی اهمیت‌ بداهیم‌ و حرکت‌ پرشتاب‌ خویش‌ را براساس‌ بازگشت‌ به‌ خویشتن‌ آغاز کنیم‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ علم‌ و دانش‌ و فرهنگ‌ را فاقد مرز دانستند و در تبیین‌ معنا و مفهوم‌ فرهنگ‌ فرمودند: فرهنگ‌ به‌ معنای خاص‌ آن‌، خاطرات‌، ذهنیات‌، اندیشه‌ها، ایمانها، باورها، سنتها، آداب‌ و ذخیره‌های فکری و ذهنی را برای یک ملت‌ شامل‌ میشود و از این‌ نظر ملت‌ ایران‌ در مقایسه‌ با دنیای برخوردار از تکنولوژی پیشرفته‌ نه‌ تنها عقب‌ نیست‌ بلکه‌ در بسیاری از جهات‌ نیز جلوتر است‌.
زندگی مردم‌ ایران‌ امروز با یک حادثه‌ بزرگ‌ همراه‌ شده‌ است‌ و آن‌ انقلاب‌ اسلامی، ادعای استقلال‌ و حاکمیت‌ ملی و رجوع‌ به‌ ارزشهای بومی و ملی خودی است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با تأکید بر برجسته‌ بودن‌ فنون‌ گوناگون‌ ادبی در ایران‌ افزودند: حل‌ کردن‌ موسیقیهای محلی ایرانی در موسیقیهای غربی و متروک کردن‌ لباس‌ و غذای ملی از ویژگیهای دوران‌ حاکمیت‌ پهلوی است‌ و بزرگترین‌ بلا و درد برای یک ملت‌ آن‌ است‌ که‌ بخش‌هائی از فرهنگ‌ و تاریخ‌ او از ذهنش‌ پاک شود.
رهبر انقلاب‌ اسلامی در پایان‌ سخنانشان‌ تبریز را به‌ لحاظ سوابق‌ فرهنگی آن‌ شهری پیشگام‌ و پیشرو توصیف‌ کردند و از شعرای این‌ خطه‌ تجلیل‌ نمودند.
در این‌ مراسم‌ جمع‌ کثیری از خواهران‌ شاعره‌، نویسنده‌، هنرمند و نیز گروه‌ زیادی از شعرا، ادبا، فرهنگیان‌ و دانشگاهیان‌ استان‌ حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی