news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1382/07/21

دیدار علما و روحانیان و طلاب استان زنجان با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب امشب در جمع پرشور علما، روحانیان و طلاب استان زنجان در دارالقرآن شهر زنجان به ایراد سخن پرداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیاز جامعه امروز به مجموعه‌ی دینی و علمی -یعنی روحانیت- را بیشتر از همیشه خواندند و تصریح کردند: روحانیان باید به پاسخ به شبهات و سؤالات نسل جوان و تبیین روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه و نظام اسلامی، معارف اسلامی را به یک فرهنگ تبدیل کنند.
ایشان در تشریح علل افزایش نیاز جامعه به مجموعه‌ی دینی و علمی، به مطرح‌شدن افکار گوناگون و افزایش شبهات و سؤالات در ذهن جامعه و به‌ویژه نسل جوان اشاره کردند و افزودند: علما به عنوان وارث انبیاء با پروردگار میثاق بسته‌اند که با این‌گونه پدیده‌ها با بی‌اعتنایی و بی‌مبالاتی برخورد نکنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم خوشرویی و صبر و حوصله در قبال سؤالات و شبهات جوانان خاطرنشان کردند: گره‌گشایی از ذهن مردم به‌ویژه جوانان نیازمند علم و تعهد است و روحانیون باید مانند یک طبیب عالم و عامل، مشکلات ذهنی نسل جوان را رفع کنند.
ایشان به تلاش‌های علمای بزرگ اسلام در دوران مختلف تاریخ برای پاسخگویی به نیازهای ذهنی جامعه اشاره کردند و افزودند: اکنون نیز باید با همان انگیزه و تلاش، به پاسخ‌گویی به سؤالات جدید جامعه پرداخت که فضلای روشنفکر حوزه‌ها در این زمینه وظیفه‌ی سنگینی بر عهده دارند.
رهبر معظم انقلاب تشکیل نظام اسلامی در ایران را دومین علت افزایش نیاز جامعه به مجموعه‌ی روحانیت برشمردند و افزودند: اکنون که پس از قرن‌ها نظامی مبتنی بر اسلام در این کشور برپا شده، مسائل جدیدی در زمینه‌های مختلف -از جمله روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی- در جامعه و نظام اسلامی مطرح می‌شود که باید با دقت و تعمق، آن‌ها را در افکار عمومی تبیین کرد و شعائر اسلامی را به فرهنگ عمومی تبدیل ساخت.
ایشان ظهور نسل جدید فضلا در حوزه‌ی علمیه‌ی قم را از برکات انقلاب برشمردند و افزودند: حوزه‌ی علمیه‌ی قم بر خلاف انتظار و تصور برخی افراد، شاداب‌تر و سرسبزتر شده است و پس از این نیز زنده و پویا برکات خود را گسترش خواهد داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با توصیه به روحانیان برای گسترش ارتباط با مردم افزودند: به رغم تلاش‌های مستمر دشمنان اسلام برای بدبین کردن ملت ایران به اسلام و روحانیت، پدیده‌هایی همچون اعتکاف بخش عظیمی از جوانان دانشگاهی نشان می‌دهد که ملت ایران دلبستگی خود را به دین مبین پروردگار بیشتر کرده است و همین واقعیات ارتباط با این مردم مؤمن و پرصفا را بسیار شیرین می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به فعالیت بی‌وقفه‌ی برخی عناصر برای بزرگنمایی دشمن، بی‌فایده قلمداد کردن استقامت ملت و بی‌حاصل جلوه دادن کار و تلاش دینی افزودند: در دوران رژیم پهلوی نیز مشابه همین عناصر، مبارزه با رژیم استبدادی ستم شاهدی را بی‌فایده قلمداد می‌کردند و امروز نیز برخی گروه‌ها و ورشکستگان سیاسی با نادیده گرفتن عزم و اراده‌ی ده‌ها میلیون انسان ایرانی و بدون توجه به اتکای نظام اسلامی به این عزم ملی، همان حرف‌ها را در قالب‌های روشنفکرانه تکرار می‌کنند؛ غافل از این‌که کوه مشکلات و دشمنی‌ها هر قدر بزرگ باشد، در مقابل اراده‌ی یک ملت کوچک و حقیر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به آثار عمیق علم و پارسایی علمای بزرگ منطقه‌ی زنجان در طول تاریخ افزودند: منطقه‌ی زنجان با دارا بودن حوزه‌ای کم‌نظیر، در دوران‌های مختلف علمای بسیار برجسته‌ای را در دامان خود پرورش داده است که این امر نشان‌دهنده‌ی ریشه‌های عمیق اسلامی و اخلاقی مردم این منطقه است.
 
پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام‌و‌المسلیمن واعظی -امام جمعه‌ی زنجان و نماینده‌ی ولی فقیه در استان زنجان- حضور آیت‌الله خامنه‌ای در این استان را نقطه‌ی عطفی در تاریخ این منطقه خواند.

برچسب‌ها: روحانیون؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی