news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتنقشه راهنقشه راهصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1382/06/19

دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب

در این دیدار که صبح امروز انجام شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک میلاد مسعود امیر مؤمنان و دیگر ایام مبارک ماه رجب، پیروی از مولای متقیان را موجب افتخار ملت و مسئولان نظام اسلامی برشمردند و افزودند: میان عملکرد و رفتار ما با درس‌هایی که پیشوای پرهیزگاران امام علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السّلام به ما داده است، فاصله‌ی بسیار زیادی وجود دارد که باید با استعانت از پروردگار و استمداد از ائمه‌ی اطهار علیهم‌السّلام به سمت این قله‌های کمال حرکت کنیم.
ایشان با تبیین علل استمرار خصومت قدرت‌های جهان با ملت ایران د ر ۲۵ سال اخیر، خاطرنشان کردند: تشکیل نظام اسلامی منافع نامشروع صاحبان زر و زور جهانی را به خطر انداخت و موجب پیدایش و گسترش بیداری اسلامی در جهان شد. به همین علت جمهوری اسلامی ایران از آغاز شکل‌گیری خود تا امروز با چالش عظیم جهانی و دشمنی بی‌وقفه‌ی مستکبران مواجه بوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با یادآوری عبور سرافرازانه و متقدرانه‌ی ملت ایران از مقاطع سخت‌تر از دوران فعلی نظیر جنگ تحمیلی و دیگر تهدیدات شدید دشمنان انقلاب افزودند: امروز تجربه، آگاهی و آمادگی ملت ایران از دوران‌های مختلف گذشته بیشتر است و خداوند نیز به برکت نیت خیر و تلاش صادقانه‌ی مردم، همواره از نظام اسلامی حمایت کرده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استمرار مجاهدت در میدان‌های گوناگون و ایستادگی در مقابل مشکلات را تنها راه استمرار حرکت پیروزمندانه‌ی ملت ایران دانستند و افزودند: مجاهدت در راه حفظ استقلال و عزت ملی و مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه، تجاوزکارانه و انحصارطلبانه‌ی آمریکا از جمله وظایفی است که باید هوشیارانه به آن عمل کرد.
ایشان ترویج فرهنگ اسلام ناب و تفکر اصیل دینی را دومین میدان مجاهدت ملت و مسئولان ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: ترویج فرهنگ دینی برخاسته از نظام اسلامی -که توانسته است آزادی، مردم‌سالاری، عدالت‌خواهی، حاکمیت دین در زندگی اجتماعی و وحدت و اتحاد را از عمق مفاهیم اسلامی به ملت‌های مسلمان ارائه کند- از دیگر وظایفی است که باید با مجاهدت و تلاش بی‌وقفه و در میدان‌های نظری و عملی، دنبال شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد جنگ عقیدتی و طائفه‌ای میان مسلمانان افزودند: ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی که اکنون در عراق دنبال می‌شود، از شعارهای قدیمی استعمار است و انگلیسی‌ها از کهنه‌کاران این سیاست تفرقه‌برانگیز به شمار می‌آیند، اما اسلام تأکید می‌کند مسلمانان از هر طائفه و مذهب باید بر روی نقاط مشترک دست بگذارند و از جریحه‌دار کردن احساسات پیروان دیگر مذاهب اسلامی کاملاً بپرهیزند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش برای توسعه و آبادانی کشور و بهبود وضع زندگی مردم را از واجب‌ترین میدان‌های مجاهدت خواندند و افزودند: بار عمده‌ی این مجاهدت بر دوش دستگاه‌های اجرایی است، اما همه باید در این زمینه کمک و تلاش کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چهارمین و دشوارترین میدان مجاهدت را عرصه‌ی بسط عدالت، رفع تبعیض و جلوگیری از دست‌اندازی به بیت‌المال برشمردند و تأکید کردند: همه‌ی مسئولان باید در این میدان مهم و دشوار، فعال و پرتلاش باشند.
ایشان خاطرنشان کردند: مقابله با فساد اقتصادی و بی‌عدالتی به‌ویژه در دستگاه‌ها و در میان مسئولان، کاری دشوار، اما بسیار پر‌برکت است، چرا که مردم اگر مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی را احساس کنند، مشکلات و دشواری‌ها را تحمل خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وحدت جهت‌گیری‌های نخبگان و مسئولان را شرط لازم به ثمر رسیدن مجاهدت‌ها و تلاش‌های مختلف برشمردند و تصریح کردند: «وحدت» توصیه‌ی مهم قرآن، عبرت بزرگ حوادث تاریخی و توصیه‌ی همیشگی امام راحل عظیم‌الشأن است.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: اختلاف سلیقه و دیدگاه اشکالی ندارد، اما نشان‌دادن چهره‌هایی متضاد، رویارویی در مقابل چشم دشمن، به فراموشی سپردن دشمن و احیاناً نشان دادن برخی نشانه‌های مثبت پنهان و یا آشکار به او، از جمله مسائلی است که همه‌ی جناح‌ها باید به‌شدت از آن پرهیز کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به در پیش بودن انتخابات هفتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی تأکید کردند: ان‌شاء‌الله این انتخابات به صحنه‌ای برای بسیج توده‌ی مردم و قدرت‌نمایی ملت ایران و نظام اسلامی تبدیل می‌شود و نشان خواهد داد که ملت ایران -به‌رغم تبلیغات دشمن- همچنان در صحنه حضور دارد.
رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: انتخابات مجلس هفتم همچنین نشان خواهد داد که نظام اسلامی به افراد وابسته نیست، بلکه به عواطف، احساسات و رأی و عزم مردم متکی است و دشمن قادر نیست به چنین نظامی آسیب وارد سازد.
 
در آغاز این دیدار، آیت‌الله مشکینی -رئیس مجلس خبرگان- با تبریک ولادت باسعادت امیر مؤمنان، ولایت حاکمان عدل را بزرگ‌ترین نعمت الهی برشمرد و با تأکید بر لزوم قدرشناسی از نعمت نظام اسلامی افزود: همه -به‌ویژه روحانیت- باید مسئولیت سنگین خود را در این زمینه به‌خوبی انجام دهند.
آیت‌الله مشکینی با اشاره به جمع بودن همه‌ی صفات و خصوصیات والای انسانی در امام خمینی رضوان‌الله‌علیه، شجاعت را برجسته‌ترین صفت امام راحل خواند و خاطرنشان کرد: امام دو نعمت «نظام اسلامی» و «قانون اساسی» را به دست علما، ملت و مسئولان سپرده است که باید بیش از آن‌چه تا کنون انجام داده‌ایم، از این دو یادگار عظیم امام پاسداری کنیم.
آیت‌الله امینی -نایب‌رئیس مجلس خبرگان- نیز در این دیدار گزارشی از اجلاس دو روز گذشته‌ی خبرگان بیان کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی