news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوتخاطراتخاطرات
نسخه قابل چاپ
1379/07/14

سخنرانی رهبر انقلاب در جمع اساتید و فضلا و طلاب‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ در مدرسه‌ فیضیه‌

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در جمع‌ علما، اساتید، فضلا و طلاب‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ در مدرسه‌ فیضیه‌ در سخنان‌ مهمی‌، ضمن‌ تحلیل‌ جامعی‌ از آرمان‌ والا و هدف‌ مقدس‌ نظام‌ اسلامی‌ برای‌ ایجاد تمدن‌ اسلامی‌ به‌ معنای‌ همراهی‌ علم‌ با اخلاق‌، مادیات‌ با معنویات‌ و قدرت‌ سیاسی‌ با عدالت‌، به‌ بیان‌ وظیفه‌ خطیر حوزه‌های‌ علمیه‌ در این‌ حرکت‌ و موانع‌ و چالشهای‌ این‌ مسیر و واجبات‌ روحانیت‌ و حوزه‌های‌ علمیه‌ در شرایط کنونی‌ پرداختند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر این‌ که‌ حرکت‌ کلی‌ و غیر قابل‌ توقف‌ نظام‌ اسلامی‌، ایجاد بنای‌ شامخ‌ تمدن‌ اسلامی‌ است‌، ایجاد چنین‌ تمدنی‌ که‌ بتواند مانند هر تمدن‌ بزرگی‌ نقشی‌ برجسته‌ در تاریخ‌ و زندگی‌ بشر داشته‌ باشد، ممکن‌ و قطعی‌ دانستند و افزودند: تمدن‌ غرب‌ در دوره‌های‌ مختلف‌ با استعمار و استثمار و اکنون‌ با استفاده‌ از رسانه‌ و ارتباطات‌، همواره‌ سعی‌ داشته‌ است‌، هرگونه‌ تمدن‌ مقابل‌ خود را منسوخ‌ و ناکارامد و خود را ابدی‌ جلوه‌ دهد، اما این‌ ادعا ناکام‌ و غیر عملی‌ است‌ که‌ تحقق‌ نخواهد یافت‌.
ایشان‌ زوال‌ تمدنها را معلول‌ انحرافها و انحطاطها دانستند و خاطر نشان‌ کردند: امروز نشانه‌های‌ انحطاط تمدن‌ غربی‌ یعنی‌ علم‌ بدون‌ اخلاق‌، مادیت‌ بدون‌ معنویت‌ و قدرت‌ بدون‌ عدالت‌، کاملا مشهود است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در همین‌ زمینه‌ خاطر نشان‌ کردند، امروز در فلسطین‌، اشغالگران‌ صهیونیست‌، کودکی‌ را در آغوش‌ پدرش‌ هدف‌ گلوله‌ قرار می‌دهند و زنان‌ و مردان‌ نمازگزار را به‌ رگبار می‌بندند، اما دستگاههای‌ مدعی‌ حقوق‌ بشر و رسانه‌های‌ غربی‌ در مقابل‌ این‌ جنایات‌ سکوت‌ می‌کنند و تنها اطلاعات‌ یکجانبه‌ و به‌ سود رژیم‌ غاصب‌ صهیونیستی‌ را ارائه‌ می‌دهند که‌ همه‌ این‌ مسائل‌، نشانه‌های‌ شکست‌ و انحطاط تمدن‌ غرب‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، تولید فکر و پرورش‌ انسان‌ را دو عنصر اساسی‌ برای‌ ایجاد یک‌ تمدن‌ عظیم‌ برشمردند و افزودند: نقش‌ آفرینان‌ اصلی‌ در تولید فکر و پرورش‌ انسان‌ در نظام‌ اسلامی‌، علمای‌ دین‌ هستند که‌ باید به‌ تناسب‌ زمان‌ و با استفاده‌ از اقیانوس‌ بیکران‌ معارف‌ اسلامی‌ و پرورش‌ روح‌ ایمان‌ در انسانها، این‌ نقش‌ یگانه‌ و منحصر به‌ فرد خود را انجام‌ دهند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، امام‌ (ره‌) را نمونه‌ آشکار نقش‌آفرینی‌ در میان‌ علما و آحاد مردم‌ دانستند و تصریح‌ کردند حرکت‌ عظیم‌ ملت‌ ایران‌ و پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، تنها به‌ واسطه‌ پیشوایی‌ امام‌ بزرگوار و نقش‌آفرینی‌ روحانیت‌، امکان‌پذیر شد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ زمینه‌های‌ معارضه‌ و چالشهای‌ نظام‌ اسلامی‌ در مسیر حرکت‌ به‌ سوی‌ ایجاد تمدن‌ اسلامی‌، لزوم‌ شناخت‌ این‌ چالشها را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: مخالفان‌ با اصل‌ دین‌، مخالفان‌ با حکومت‌ دینی‌، منافقان‌ متظاهر به‌ دین‌، تشنگان‌ قدرت‌، خودباختگان‌ فرهنگ‌ غرب‌ و افرادی‌ که‌ توانایی‌ درک‌ مفاهیم‌ اسلامی‌ را ندارند، زمینه‌های‌ چالش‌ نظام‌ اسلامی‌ هستند که‌ حکومت‌ باید با حکمت‌ و تدبیر آنها را شناسایی‌ و علاج‌ کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تأکید کردند: البته‌ معنای‌ علاج‌، استفاده‌ از زور و قدرت‌ نیست‌ ، زیرا نتیجه‌ برخورد با زبان‌ منطق‌ بسیار بالاتر و عمیق‌تر از زبان‌ زور است‌.
ایشان‌ در ادامه‌ سخنان‌ خود به‌ بیان‌ زمینه‌های‌ نفوذ و سوء استفاده‌ دشمن‌ از درون‌ نظام‌ اسلامی‌ پرداختند و خاطر نشان‌ کردند: تحجر و نادیده‌ گرفتن‌ گذران‌ تاریخ‌ و تحول‌ فکر انسانها، ولنگاری‌ فکری‌ و عملی‌، فرصت‌طلبی‌ و طعمه‌جویی‌ از مقام‌ و مسؤولیت‌ و علم‌، و خوی‌ شرارت‌ از جمله‌ زمینه‌هایی‌ است‌ که‌ دشمن‌ خارجی‌ همواره‌ تلاش‌ دارد تا این‌ زمینه‌های‌ داخلی‌ را برجسته‌ و از آن‌ بهره‌برداری‌ کند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ برخی‌ غفلتهایی‌ که‌ در مقابل‌ دشمن‌ خارجی‌ صورت‌ می‌گیرد، وجود دشمن‌ خارجی‌ را که‌ در کمین‌ استفاده‌ از زمینه‌های‌ داخلی‌ است‌، یک‌ حقیقت‌ غیرقابل‌ انکار ارزیابی‌ کردند و افزودند: امروز نظام‌ اسلامی‌ در صحنه‌ جهانی‌ با حقد و کینه‌ و دشمنی‌ مراکز قدرت‌ جهانی‌ مواجه‌ است‌، اما به‌ دلیل‌ استحکام‌ این‌ نظام‌ به‌ واسطه‌ پایه‌های‌ مردمی‌ و ایمانی‌ آن‌ و وجود مسؤولان‌ خدوم‌، دشمن‌ تا کنون‌ نتوانسته‌ است‌ به‌ اهداف‌ خود برسد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ وظیفه‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ بویژه‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ را در برافراشتن‌ پرچم‌ تمدن‌ اسلامی‌ و مقابله‌ با چالشهای‌ موجود در این‌ مسیر، مهم‌ و خطیر دانستند و در بیان‌ ضروریات‌ و واجبات‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ فرمودند: حوزه‌های‌ علمیه‌، باید برای‌ رفع‌ نقایص‌ نظام‌ اسلامی‌، تمام‌ همت‌ خود را به‌ کار گیرند و هیچ‌ مصلحت‌ و انگیزه‌ شخصی‌ و سیاسی‌ نمی‌تواند از حمایت‌ حوزه‌ نسبت‌ به‌ نظام‌، مانع‌ شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در همین‌ زمینه‌، تصریح‌ کردند، امروز حوزه‌های‌ علمیه‌ پشت‌ سر نظام‌ قرار دارند و مراجع‌، علما و فضلا و طلاب‌ جوان‌، هر زمان‌ که‌ نظام‌ اسلامی‌ نیاز به‌ پشتیبانی‌ داشته‌ است‌، با کمال‌ شهامت‌ و قدرت‌ پشتیبانی‌ کرده‌اند.
ایشان‌ یکی‌ دیگر از واجبات‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ را کسب‌ صلاحیتها و تواناییهای‌ لازم‌ برای‌ مقابله‌ با بحرانهای‌ فکری‌ برشمردند و افزودند: مراکزی‌ در داخل‌ و خارج‌ تلاش‌ می‌کنند تا ذهن‌ جوانان‌ را با بیان‌ مشکلات‌، شبهه‌ها و حرفهای‌ کم‌محتوا و در عین‌ حال‌ ظاهری‌ جذاب‌، از مبانی‌ اسلامی‌ دور کنند، در حالی‌ که‌ حوزه‌های‌ علمیه‌، ظرفیت‌ و زمینه‌ مقابله‌ با این‌ جریانها و جلوگیری‌ از وقوع‌ بحرانهای‌ فکری‌ را دارند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، از فلسفه‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ افتخار حوزه‌های‌ علمیه‌ یاد کردند و با تأکید بر توجه‌ بیش‌ از پیش‌ به‌ تدریس‌ فلسفه‌ اسلامی‌ در سطوح‌ مختلف‌، ضرورت‌ توجه‌ مدیران‌ محترم‌ و بزرگان‌ حوزه‌ را برای‌ مصونیت‌ بخشی‌ طلاب‌، از لحاظ فکری‌ و سیاسی‌، خاطر نشان‌ کردند و افزودند: باید به‌ طلاب‌ جوان‌، آگاهیهای‌ لازم‌ فکری‌ و درک‌ و قدرت‌ فهم‌ سیاسی‌ برای‌ مواجهه‌ با افکار گوناگون‌، جریانها و دسته‌بندیهای‌ تصنعی‌ سیاسی‌ و شناسایی‌ صراط مستقیم‌ و مسیر صحیح‌ داده‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنین‌ لزوم‌ کارامد کردن‌ و کوتاه‌ و به‌ روز شدن‌ نظام‌ درسی‌، کامل‌ کردن‌ دروس‌، شناسایی‌ استعدادها، طراحی‌ جامع‌ تحقیقات‌ و جلوگیری‌ از تحقیقات‌ تکراری‌ و موازی‌ در حوزه‌ را خاطر نشان‌ و تأکید کردند: باید مسأله‌ مدیریت‌ نیز در حوزه‌ علمیه‌ جدی‌ گرفته‌ شود و با افرادی‌ که‌ مدیریت‌ حوزه‌ را به‌ عهده‌ گرفته‌اند، همکاری‌ و از آنان‌ حمایت‌ شود.
ایشان‌ مسأله‌ هجرت‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ به‌ منظور تعلیم‌ و تزکیه‌ را نیز مسأله‌ای‌ مهم‌ برشمردند و تصریح‌ کردند: باید افرادی‌ که‌ در حوزه‌ به‌ حد قابل‌ قبولی‌ از آگاهی‌ و علم‌ برسند با هجرت‌ به‌ مناطق‌ مختلف‌ و شهرها، ضمن‌ ارتباط بیشتر با مردم‌، موجب‌ بهره‌مندی‌ آن‌ مناطق‌، از علم‌ و دانش‌ و برکات‌ معنوی‌ حضور علما شوند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، طلاب‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ را به‌ حفظ زی‌ طلبگی‌ به‌ معنای‌ پارسایی‌ با عزت‌ و نظم‌ در تحصیل‌ و زندگی‌، مداومت‌ بر تهذیب‌ اخلاق‌ و ارتباط معنوی‌ مستمر با خداوند، داشتن‌ اعتماد به‌ نفس‌ علمی‌ و سیاسی‌ و ارتباط بیش‌ از پیش‌ با مردم‌ توصیه‌ کردند و افزودند: در حوزه‌های‌ علمیه‌، باید ضمن‌ حفظ غیرت‌ دینی‌ که‌ خوب‌ و لازم‌ است‌، از کارهای‌ بی‌رویه‌ سیاسی‌ پرهیز شود.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی