news/content
نسخه قابل چاپ
1382/05/27

دیدار مسئولان وزارت امور خارجه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار وزیر و مسئولان وزارت امورخارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، بر لزوم تقویت ابتکار عمل، مهارت، هوشمندی، سرعت عمل، پیگیری و برنامه‌ریزی جامع و تفضیلی در دستگاه دیپلماسی کشور تأکید کردند.
ایشان با اشاره به تحولات در حال تغییر و سریع دنیا، بر لزوم وجود سیستم ارزیابی فعال و دقیق در وزارت امور خارجه به منظور بررسی روابط دوجانبه و موقعیت بین‌المللی تأکید کردند و افزودند: سفیران باید به‌دور از هرگونه انفعال، با حداکثر تحرک و تأثیرگذاری در محل مأموریت، مواضع و نظرات جمهوری اسلامی ایران را به صورت استدلالی و منطقی تبیین نمایند.
رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین وظیفه‌ی سفیران را دفاع و حمایت از هویت نظام اسلامی برشمردند و تأکید کردند: بخشی از قواعد و ارزش‌های بین‌المللی کنونی در دنیا تحمیل‌شده و نتیجه‌ی سلطه‌ی برخی قدرت‌ها است و قبول این قواعد به بهای دست کشیدن از هویت ملی و اصول ارزش‌های نظام اسلامی افتخار نیست و ما نمی‌توانیم برای رضایتِ‌ بخشی از دنیا -که تجسم آن در غرب و در رأس آن دولت متکبر آمریکا است- از اصول خود عقب‌نشینی نماییم.
ایشان موقعیت کنونی و کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران را در میان ملت‌ها به‌ویژه ملت‌های اسلامی به دلیل اصول ارزش‌های حاکم بر این نظام دانستند و افزودند: امروز نیز بیشترین حجم تبلیغات برای القای عقب‌نشینی جمهوری اسلامی ایران از اصول خود است تا بدین وسیله از تأثیرگذاری و محبوبیت نظام اسلامی بکاهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اصول نظام را منبع منافع ملی و هویت ملی و جمعی کشور برشمردند و تصریح کردند: مهم‌ترین مؤلفه‌ی اقتدار ملی، تمسک به اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب است. لذا پافشاری و ایستادگی بر اصول، موجب تقویت اقتدار، مصونیت و منافع ملی خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با برشمردن توانمندی‌های کشور در بخش‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی -به‌ویژه پشتوانه‌ی بسیار قوی مردمی نظام و تأثیر واقعی رأی مردم در امور کشور، همه‌ی این امور را از معجزات و ثمرات انقلاب اسلامی دانستند و تصریح کردند: با تکیه بر این توانمندی‌ها و اتکال به خداوند متعال می‌توان بر مشکلات و چالش‌های گوناگون در عرصه‌ی سیاست خارجی فائق آمد.
ایشان حضور مردم در انتخاب آینده را یکی دیگر از صحنه‌های نمایش پشتوانه‌ی مردمی نظام برشمردند و افزودند: ملت ایران ان‌شاءالله در انتخابات آینده نشان خواهد داد که به معنای واقعی کلمه، پرشور، فعال و زنده در صحنه حضور دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تعامل با کشورهای مختلف دنیا بر اساس اصول و ادامه‌ی سیاست تنش‌زدایی را محور اصلی سیاست خارجی دانستند و افزودند: مقبولیت جهانی بسیار خوب است، اما نه به بهای دست برداشتن از اصول جمهوری اسلامی ایران که هویت ملی و جمعی ماست.
ایشان با اشاره به دست‌یابی جوانان مؤمن و دانشمندان کشور به فناوری هسته‌ای و جنجال تبلیغاتی در این خصوص خاطرنشان کردند: دانش هسته‌ای کشور، بومی و در جهت مقاصد صلح‌آمیز است و جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی دینی و فقهی هیچ‌گاه قائل به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مواضع آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در خصوص لزوم دست کشیدن ایران از فناوری هسته‌ای تصریح کردند: این مواضع و درخواست‌ها بیجا، ظالمانه و ناحق است و جمهوری اسلامی ایران این درخواست‌ها را نخواهد پذیرفت.
رهبر معظم انقلاب در خصوص رابطه‌ی آمریکا تأکید کردند: در شرایطی که برخورد رژیم ایالات متحده با همه‌ی دنیا برخوردی طلبکارانه و فزون‌خواهانه می‌باشد، هرگونه ضعف و تسلیم شدن بزرگ‌ترین خطای استراتژیک است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مواضع کشورهای عربی در قضیه‌ی فلسطین -از امضای قرارداد کمپ‌دیوید به بعد و عقب‌نشینی گام‌به‌گام آن‌ها- خاطرنشان کردند: در این ۲۵ سال نه‌تنها کشورهای عربی هیچ امتیازی نگرفتند، بلکه آمریکا از مواضع خود در حمایت از رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی نکرد و حتی یک بار هم جانب عراق را نگرفت.
رهبر معظم انقلاب همچنین با تأکید بر لزوم حفظ فضای ارزشی و انقلاب در وزارت امور خارجه، از وزیر امور خارجه به عنوان فردی ارزشی و مؤمن یاد کردند و ضمن توصیه‌ی سفیران و خانواده‌های آنان به تقویت گوهر ایمان افزودند: راه تقویت گوهر ایمان ذکر و یاد خداوند و فراموش نکردن روز جزا و آخرت از طریق مراقبت و تقوا است.
 
در ابتدای این دیدار، آقای خرازی -وزیر امور خارجه- ضمن ارائه‌ی گزارشی از نشست سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و فعالیت‌های وزارت امور خارجه گفت: مبنای کار وزارت امور خارجه در شرایط پیچیده‌ی کنونی برتر دانستن فرصت‌ها از تهدیدها، با توکل بر خدا، استفاده از کارشناسان فعال و مجرب، امید به آینده و پشتوانه‌ی مردمی نظام است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی