news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1374/09/13

استقبال شکوهمند مردم قم از رهبر انقلاب

در آستانه‌ ولادت‌ با سعادت‌ امیر مؤمنان‌ حضرت‌ علی‌(ع‌) مردم‌ شهر مقدس‌ قم‌، امروز با استقبالی‌ شکوهمند از حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیوند و میثاق‌ خود را با رهبری‌ انقلاب‌ و ولایت‌ اسلامی‌، تحکیمی‌ دوباره‌ بخشیدند.
صدها هزار تن‌ از مردم‌ شهیدپرور و همیشه‌ در صحنه‌ شهرستان‌ قم‌، از اولین‌ ساعات‌ صبح‌ امروز به‌ خیابانها آمدند و با اجتماع‌ در دو طرف‌ مسیر استقبال‌، مقدم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را با ابراز احساسات‌ صمیمانه‌ و پرشور خود به‌ گرمی‌ گرامی‌ داشتند.
با ورود اتومبیل‌ حامل‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ دروازه‌ ورودی‌ شهر قم‌، خیل‌ عظیمی‌ از جمعیت‌ به‌ وجد آمده‌، با چهره‌های‌ شکفته‌ از لبخند شادی‌، اتومبیل‌ معظم‌له‌ را در بر گرفتند تا هزاران‌ شاخه‌ گل‌ را به‌ نشانه‌ عطر روحبخش‌ زندگی‌، نثار مقدمش‌ کنند. در طول‌ مسیر استقبال‌، هزاران‌ تن‌ از روحانیون‌ نیز همراه‌ و همپای‌ مردم‌ ایستاده‌ بودند تا محبت‌ و ارادت‌ خویش‌ را به‌ رهبر عزیز خود ابراز کنند و بر اطاعت‌ و تبعیت‌ خود از رهبری‌ معظم‌ انقلاب‌، تأکیدی‌ دوباره‌ نهند.
فضای‌ شهر قم‌ به‌ دود اسپند و عطر گلاب‌، معطر و صدای‌ مردم‌ در گرامیداشت‌ مقدم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ یکپارچه‌ بود.
شعار >دسته‌ گل‌ محمدی‌، در روز میلاد علی‌، به‌ شهر ما خوش‌ آمدی‌<، امروز در شهر علم‌ و اجتهاد طنین‌ دل‌انگیزی‌ داشت‌ و اشک‌ شوق‌ بر دیدگان‌ مردم‌ مشتاق‌ و با صفای‌ این‌ شهر مقدس‌، از پیوندی‌ عمیق‌ و مستحکم‌ میان‌ آنان‌ با رهبر محبوبشان‌ حکایت‌ می‌کرد. خیل‌ عظیمی‌ از زنان‌ و مردانی‌ که‌ در سال‌ 1342 با امام‌ خویش‌ عهد و پیمان‌ بسته‌ بودند، امروز نیز با دست‌پرورده‌ امامشان‌ پیوندها را تحکیم‌ کردند.
مردم‌ انقلابی‌ و حاضر در صحنه‌ قم‌ هزاران‌ پلاکارد را با مضامینی‌ زیبا و پرمعنا برافراشتند تا در میلاد پربرکت‌ مولی‌الموحدین‌ حضرت‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ علیه‌ اسلام‌، حضور سلاله‌ و نایب‌ حضرتش‌ را در شهر خود گرامی‌ بدارند. همچنین‌ دهها راس‌ گاو و گوسفند نیز به‌ نشانه‌ محبت‌ و صمیمت‌ مردم‌ قم‌ به‌ رهبری‌ و ولایت‌ اسلامی‌، در مقدم‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌، قربانی‌ شد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بلافاصله‌ پس‌ از ورود به‌ شهر قم‌ به‌ زیارت‌ مرقد مطهر حضرت‌ فاطمه‌ معصومه‌ (س‌) مشرف‌ شدند و در کنار ضریح‌ آن‌ حضرت‌ نماز گزاردند. معظم‌ له‌ سپس‌ در جمع‌ بزرگان‌، علماء، مدرسین‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، در مسجد طباطبایی‌، کنار حرم‌ مطهر، حضور یافتند. در این‌ دیدار، آیت‌الله‌ مشکینی‌ امام‌ جمعه‌ قم‌ و رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ از طرف‌ مردم‌ قم‌ و طبقات‌ مختلف‌ علمی‌، فرهنگی‌ و اجتماعی‌ این‌ شهر به‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌، خیر مقدم‌ گفت‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ نیز با تشکر از استقبال‌ گرم‌ و پرشور علما و فضلا و مردم‌ مؤمن‌ و انقلابی‌ قم‌، تصریح‌ کردند اینجانب‌ خود را طلبه‌ای‌ می‌دانم‌ که‌ در شهر قم‌ و بویژه‌ در جمع‌ علما و طلاب‌، احساس‌ انس‌ و صمیمیت‌ می‌کند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ سپس‌ در اجتماع‌ باشکوه‌ مردم‌ قم‌ که‌ در صحن‌ مطهر و خیابان‌ اطراف‌ ترتیب‌ یافته‌ بود حضور یافتند و به‌ احساسات‌ خالصانه‌ آنان‌ که‌ با شعارهایی‌ در بیان‌ اطاعت‌ و تبعیت‌ از رهبری‌ معظم‌ انقلاب‌ توأم‌ بود پاسخ‌ گفتند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در این‌ اجتماع‌ عظیم‌، طی‌ سخنانی‌، اهمیت‌ شهر مقدس‌ قم‌ را از جهات‌ مختلف‌ مورد اشاره‌ قرار دادند و وجود مضجع‌ شریف‌ حضرت‌ فاطمه‌ معصومه‌ (علیها سلام‌) و نیز مرقد صدها تن‌ از بزرگان‌، علما و شخصیتهای‌ برجسته‌ اسلامی‌ را در شهر قم‌ به‌ عنوان‌ جهات‌ بارز و مهم‌ شهر قم‌، مورد تأکید قرار دادند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، ریشه‌دار بودن‌ فرهنگ‌ مذهبی‌ و اسلامی‌ مردم‌ قم‌ در پیروی‌ از اهل‌ بیت‌ (علیهم‌ السلام‌) و نیز وجود بزرگترین‌ حوزه‌ علمیه‌ را در این‌ شهر، به‌ عنوان‌ دو خصوصیت‌ بارز شهر قم‌، خاطر نشان‌ کردند و افزودند: مردم‌ قم‌ در سال‌ 1342 و نیز در سال‌ 1356 دست‌ برادری‌ و جوانمردی‌ را از آستین‌ در آوردند و حرکت‌ عمومی‌ و مبارزه‌ جویانه‌ ملت‌ ایران‌ علیه‌ رژیم‌ فاسد پهلوی‌ را شروع‌ کردند و دشمنی‌ امروز مستکبران‌، ظالمان‌ و عناصر شریر با شهر قم‌ و مردم‌ انقلابی‌ این‌ شهر نیز از آنجا ناشی‌ می‌شود که‌ قم‌ خیمه‌ اصلی‌ دستگاه‌ حرکت‌ عظیم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ محسوب‌ می‌شود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌، اسلامی‌ بودن‌ انقلاب‌ را دلیلی‌ بر تشدید و تداوم‌ دشمنیها علیه‌ انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ توصیف‌ کردند و افزودند: تجربه‌ انقلابهای‌ مختلف‌ در کشورهای‌ جهان‌ نشان‌ می‌دهد که‌ هر اندیشه‌ و اقدامی‌ که‌ متکی‌ به‌ ارزشهای‌ معنوی‌ و اسلامی‌ نباشد، آسیب‌پذیر و زایل‌ شدنی‌ است‌، اما در انقلاب‌ اسلامی‌، خصوصیت‌ ایمان‌ اسلامی‌ و الهی‌، موجب‌ می‌شود که‌ انسانهای‌ با ایمان‌ از قدرتهای‌ مادی‌ نهراسند و در عمل‌ به‌ تکلیف‌ و انجام‌ وظیفه‌، به‌ کمک‌ الهی‌ امیدوار باشند. مظهر این‌ عقیده‌، امام‌ بزرگوار بود که‌ در جنگ‌ و در مبارزه‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌، لحظه‌ای‌ به‌ خود تردید راه‌ نداد و به‌ دشمن‌ تفهیم‌ کرد که‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تهدید و تطمیع‌ وادار به‌ عقب‌ نشینی‌ نخواهد شد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، شیوه‌های‌ مختلف‌ ابراز دشمنی‌ با انقلاب‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را برشمردند و فرمودند: عاملی‌ که‌ باعث‌ شد قدرتهای‌ استکباری‌ علیه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تصمیم‌گیری‌ کنند، جنایتکار فراری‌ را پناه‌ دهند، منطقه‌ را علیه‌ ایران‌ اسلامی‌ تحریک‌ کنند، در یک‌ جنگ‌ ناعادلانه‌، رژیم‌ متجاوز عراق‌ را از انواع‌ کمکهای‌ خود برخوردار سازند و ایران‌ را تحت‌ محاصره‌ اقتصادی‌ قرار دهند، همچنان‌ باقی‌ است‌. اسلام‌ عاملی‌ است‌ که‌ آمریکا و مستکبران‌، آن‌ را مزاحم‌ اهداف‌ خود می‌دانند زیرا اسلام‌ مانع‌ تسلط دشمن‌ متجاوز بر مردم‌ می‌شود و بدیهی‌ است‌ هر مرکزی‌ که‌ به‌ اسلام‌ و انقلاب‌ پایبندتر است‌، دشمنی‌ قدرتهای‌ استکباری‌ نیز با آن‌ بیشتر است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ تبلیغات‌ وسیع‌، متنوع‌ و پرهزینه‌ قدرتهای‌ استکباری‌ علیه‌ مبانی‌ اسلام‌ و انقلاب‌ و نیز روحانیت‌ اشاره‌ کردند و افزودند: با گذشت‌ هر سال‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، دشمن‌ از تسخیر نظام‌ و انقلاب‌ ملت‌ ایران‌ ناامیدتر شده‌ است‌. اساس‌ کار دشمنان‌ بر تبلیغات‌ متمرکز است‌. آنها امید بسته‌اند که‌ از رهگذر تبلیغات‌ ملت‌ ایران‌ را نسبت‌ به‌ آینده‌ ناامید کنند، اما با وجود تلاش‌ دشمن‌، ملت‌ ایران‌ امروز به‌ آینده‌ امیدوارتر از گذشته‌ است‌ و در صحنه‌، حضور مؤثر و تعیین‌کننده‌ای‌ دارد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ ضرورت‌ ساختن‌ ایرانی‌ آباد و پیشرفته‌ در ابعاد مختلف‌ زندگی‌ را خاطرنشان‌ کردند و فرمودند: ایران‌ باید با دست‌ قدرتمند اسلام‌ ساخته‌ شود و این‌ مهم‌ نیازمند تلاش‌، برنامه‌ریزی‌ و مجاهدت‌ است‌. آبادانی‌ و پیشرفت‌ ایران‌، نمونه‌ای‌ از قدرت‌ سازندگی‌ اسلام‌ خواهد بود و امروز مسؤولین‌ کشور با اعتماد به‌ کمک‌ مردم‌، امید، جرات‌ و شوق‌ یافته‌اند تا با کار و تلاش‌ خود، آینده‌ درخشانی‌ برای‌ این‌ کشور تضمین‌ کنند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از ملت‌ ایران‌، به‌ عنوان‌ ملتی‌ بی‌نظیر، هماهنگ‌، یکصدا و یکدل‌ نام‌ بردند و فرمودند: این‌ ملت‌ ثابت‌ کرده‌ است‌ که‌ در میدان‌ جنگ‌ و سازندگی‌ در مقابل‌ دشمن‌ می‌ایستد و از هیمنه‌ ابرقدرتها باکی‌ به‌ دل‌ راه‌ نمی‌دهد و امروز آحاد مردم‌ باید خط روشنی‌ را که‌ تا امروز پیموده‌اند، همچنان‌ ادامه‌ دهند و اتحاد و هماهنگی‌ خود را با مسؤولان‌ کشور نیز تحکیم‌ کنند.
بر پایه‌ این‌ گزارش‌، پیش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ مسعودی‌، تولیت‌ آستانه‌ مقدسه‌ حضرت‌ معصومه‌ (س‌) در سخنان‌ کوتاهی‌، مقدم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ را به‌ شهر مقدس‌ قم‌ گرامی‌ داشت‌.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی