news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1381/10/19

دیدار جمعی از مردم قم با رهبر انقلاب

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار هزاران‌ تن‌ از قشرهای‌ مختلف‌ مردم‌ قم‌ مبارزه‌ با فساد را جهادی‌ همه‌ جانبه‌ خواندند و تأکید کردند: کسانی‌ که‌ با زرنگی‌، قانون‌دانی‌، زبان‌ چرب‌ و نرم‌ و استفاده‌ از آدمهای‌ ضعیف‌ یا غافل‌، بیت‌المال‌ را به‌ جیب‌ خود می‌ریزند جلوی‌ پیشرفت‌ کشور و حل‌ مشکلات‌ مردم‌ را سد می‌کنند.

در این‌ دیدار که‌ بمناسبت‌ 19 دی‌ سالروز قیام‌ پرشکوه‌ مردم‌ قم‌ در سال‌ 1356 برگزار شد حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، ایمان‌ عمیق‌ مردم‌، رهبری‌ قاطع‌ و هوشمندانه‌ امام‌ خمینی‌ (رض‌) و قانون‌ اساسی‌ را عوامل‌ بقاء و عناصر اقتدار نظام‌ در برابر توطئه‌های‌ دشمن‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند اگر ملت‌ گوهر گرانبهای‌ ایمان‌ خود را حفظ کند و از قانون‌ اساسی‌ بعنوان‌ پایه‌ و زیربنای‌ مستحکم‌ نظام‌ حراست‌ نماید دشمن‌ تا دهها سال‌ دیگر نیز در تلاشهای‌ خود ناکام‌ خواهد ماند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ نقش‌ مسؤولان‌ نظام‌ را نیز در اقتدار و پیشرفت‌ کشور بسیار مهم‌ خواندند و افزودند: تقوا، شجاعت‌ و خودآگاهی‌ مسؤولان‌ می‌تواند در پرتو نیروی‌ عظیم‌ مردم‌ جلوی‌ هرگونه‌ انحراف‌ از مسیر انقلاب‌ را سد کند.

ایشان‌ تقوای‌ مسؤولان‌ را زمینه‌ساز تصمیم‌گیریها و اقدامات‌ صحیح‌ و مؤثر ارزیابی‌ کردند و افزودند: شجاعت‌ مسؤولان‌ مکمل‌ تقوای‌ آنهاست‌ چرا که‌ اگر مسؤولان‌ و مدیران‌ کشور صرفا آدمهای‌ خوبی‌ باشند اما شجاعت‌ نداشته‌ باشند مرعوب‌ دشمن‌ می‌شوند و هر ملتی‌ که‌ مسؤولانش‌ مرعوب‌ شوند بدبخت‌ خواهد شد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ یکی‌ از اهداف‌ تحلیلها و تبلیغات‌ رادیوهای‌ بیگانه‌ را مرعوب‌ کردن‌ مسؤولان‌ و نخبگان‌ کشور دانستند و خاطرنشان‌ کردند: دشمن‌ تلاش‌ می‌کند با خسته‌ کردن‌ مردم‌، به‌ ستوه‌ در آوردن‌ مسؤولان‌ و القاء احساس‌ ناتوانی‌ در آنها، نخبگان‌ و مدیران‌ نظام‌ را از تواناییهای‌ عظیم‌ کشور غافل‌ سازد و در برابر امکانات‌ و قدرتهای‌ بزرگ‌ مرعوب‌ کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خودآگاهی‌ را سومین‌ ویژگی‌ ضروری‌ و از مهمترین‌ نیازهای‌ امروز مسؤولان‌ کشور خواندند و افزودند: اگر مسؤولان‌ و مدیران‌ دستگاهها با تقوا و شجاع‌ باشند اما خودآگاهی‌ نداشته‌ باشند قادر به‌ درک اهداف‌ و روشهای‌ دشمن‌ و مرزبندی‌ میان‌ دوست‌ و دشمن‌ نخواهند بود و طبعا برنامه‌ریزی‌ و عکس‌العمل‌ لازم‌ را در برابر این‌ تلاشها نشان‌ نخواهند داد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ مطرح‌ شدن‌ بحث‌ تهاجم‌ فرهنگی‌ در چندین‌ سال‌ قبل‌ افزودند: انسانهای‌ دیرفهمی‌ که‌ دارای‌ خودآگاهی‌ نبودند در آن‌ زمان‌ این‌ خطر را درک نکردند اما اکنون‌ که‌ نشانه‌های‌ تهاجم‌ دشمن‌ به‌ ایمان‌ و عقاید و باورهای‌ جوانان‌ آشکارتر شده‌، از خطر تهاجم‌ فرهنگی‌ سخن‌ می‌گویند.

ایشان‌ خودآگاهی‌ مسؤولان‌ را لازمه‌ درک اهمیت‌ موضوع‌ مبارزه‌ با مفاسد خواندند و با اشاره‌ به‌ خودآگاهی‌ مردم‌ و غفلت‌ برخی‌ نخبگان‌ افزودند: مفسدان‌ اقتصادی‌ در واقع‌ ثروت‌ و امکاناتی‌ را که‌ باید صرف‌ حل‌ مشکلات‌ مردم‌ و آبادانی‌ کشور شود تصاحب‌ می‌کنند و جلوی‌ پیشرفت‌ کشور را می‌گیرند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تشویق‌ صاحبان‌ ثروت‌ به‌ زد و بند و سوءاستفاده‌ مالی‌ را از دیگر ضررهای‌ مقابله‌ نکردن‌ با مفاسد اقتصادی‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: هنگامی‌ که‌ با مفاسد مبارزه‌ نشود سرمایه‌گذاران‌ بجای‌ کارهای‌ تولیدی‌ پرزحمت‌ به‌ جمع‌آوری‌ ثروت‌ از راههای‌ نامشروع‌ روی‌ می‌آورند و کشور عملا از فعالیتهای‌ اقتصادی‌ باز می‌ماند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ آلوده‌ شدن‌ برخی‌ مدیران‌ و مسؤولان‌ سست‌ عنصر به‌ فساد و رشوه‌ را از دیگر خطرهای‌ مفاسد اقتصادی‌ خواندند و تصریح‌ کردند: وقتی‌ پول‌ حرام‌ و لقمه‌ حرام‌ در میان‌ مردم‌ و نخبگان‌ و مسؤولان‌ رایج‌ شد فساد اخلاقی‌ نیز جامعه‌ را در برمی‌گیرد و کشور عملا به‌ پایگاه‌ دشمن‌ تبدیل‌ می‌شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در همین‌ بحث‌ تأکید کردند که‌: مسؤولان‌ کشور باید از آلوده‌ کردن‌ موضوع‌ مبارزه‌ با مفاسد به‌ اغراض‌ سیاسی‌، کاملا پرهیز کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود با اشاره‌ به‌ دو حادثه‌ بزرگ‌ قیام‌ مردم‌ قم‌ در 19 دی‌ ماه‌ 1356 و حمله‌ عاملان‌ رژیم‌ پهلوی‌ به‌ مدرسه‌ فیضیه‌ در 25 شوال‌ 1342 افزودند: این‌ حوادث‌ نشان‌ دهنده‌ عظمت‌ و اهمیت‌ قم‌، حوزه‌ علمیه‌ و مردم‌ این‌ شهر در تحولات‌ کشور است‌.

ایشان‌ هدف‌ قیام‌ 19 دی‌ و نهضت‌ ملت‌ ایران‌ را برپایی‌ نظامی‌ مبتنی‌ بر عدالت‌ و تقوا برشمردند و با اشاره‌ به‌ توطئه‌های‌ بی‌وقفه‌ دشمنان‌ برای‌ شکست‌ نظام‌ اسلامی‌ و خسته‌ کردن‌ مردم‌ از ادامه‌ راه‌ انقلاب‌ تأکید کردند: اگرچه‌ بسیاری‌ از خواسته‌های‌ مردم‌ ایران‌ به‌ علت‌ توطئه‌های‌ دشمن‌ برآورده‌ نشده‌ است‌ اما این‌ ملت‌ آگاه‌ و مؤمن‌، اسلام‌ را تأمین‌ کننده‌ دنیا و آخرت‌ خود می‌داند و به‌ همین‌ دلیل‌ مثل‌ کوه‌، محکم‌ و پایدار ایستاده‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تأکید کردند مسؤولان‌ تراز اول‌ کشور نیز با تکیه‌ بر عنایات‌ پروردگار، عزم‌ و اراده‌ ملت‌ و ایمان‌ پرشور جوانان‌ ذره‌ای‌ از راه‌ پرافتخار انقلاب‌ عقب‌ نشینی‌ نمی‌کنند و استکبار جهانی‌ و در رأس‌ همه‌ شیاطین‌ عالم‌ آمریکا نخواهند توانست‌ آرزوی‌ تسلط مجدد بر این‌ کشور را محقق‌ کنند.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ آیت‌الله‌ استادی‌ در سخنانی‌، صیانت‌ از اسلام‌ و حمایت‌ از امام‌ خمینی‌ رض‌ را هدف‌ اصلی‌ قیام‌ نوزده‌ دی‌ ماه‌ 1356 مردم‌ قم‌ برشمرد.

آیت‌الله‌ استادی‌ گفت‌ مردم‌ در پرتو هوشیاری‌ و رهنمودهای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ همچنان‌ همان‌ اهداف‌ و آرمانهای‌ نهضت‌ اسلامی‌ را پیگیری‌ می‌کنند. در این‌ مراسم‌ یکی‌ از مداحان‌ در سوگ‌ شهادت‌ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ (ع‌) مرثیه‌ سرایی‌ کرد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی