news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوتعکس پوستریعکس پوستری
نسخه قابل چاپ
1381/08/13

دیدار جمعی از دانشجویان‌ و دانش‌آموزان با رهبر انقلاب

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، صبح‌ امروز در دیدار هزاران‌ نفر از دانشجویان‌ و دانش‌آموزان، بسیج‌ مردم‌ بویژه‌ جوانان‌ را برای‌ ایجاد آمادگی‌های‌ لازم‌ در برابر دشمنان‌ و بسیج‌ شدن‌ مسؤولان‌ را برای‌ گشودن‌ گره‌های‌ اقتصادی‌ زندگی‌ مردم‌ و مبارزه‌ قاطع‌ با چپاولگران‌ اقتصادی، دو نیاز اصلی‌ کشور خواندند.

در این‌ دیدار که‌ بمناسبت‌ روز ملی‌ مبارزه‌ با استکبار جهانی‌ برگزار شد حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ اوضاع‌ منطقه‌ و کشور و تحلیل‌ اهداف‌ و روشهای‌ آمریکا در برخورد با ملت‌ ایران، به‌ تجلیل‌ از شجاعت‌ و ایمان‌ جوانان‌ ایرانی‌ پرداختند و خاطرنشان‌ کردند: دشمن‌ درصدد است‌ با ایجاد رعب‌ در دل‌ ملت‌ ایران‌ و جوانان‌ این‌ سرزمین، خواسته‌های‌ خود را به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ تحمیل‌ کند اما این‌ ملت‌ عظیم‌ بویژه‌ جوانان‌ سرافراز، با بسیج‌ عمومی‌ و خودسازی‌ اخلاقی، جسمی، علمی‌ و روحی، خود را برای‌ برافراشته‌ نگه‌ داشتن‌ پرچم‌ اسلام‌ و دفاع‌ از دین‌ و میهن‌ و «عزت‌ و شرف‌ ملی» آماده‌ می‌سازند.

ایشان‌ همچنین‌ بسیج‌ مسؤولان‌ را در راه‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ کاملا ضروری‌ برشمردند و تأکید کردند: مسؤولان‌ اجرایی‌ کشور باید توانایی‌ خود را در حل‌ مشکلات‌ مردم‌ نشان‌ دهند و قوای‌ سه‌ گانه‌ باید پاسخگویی‌ به‌ توقع‌ بحق‌ مردم، یعنی‌ مبارزه‌ با چپاولگران‌ اقتصادی‌ و برچیدن‌ سفره‌ فساد اقتصادی‌ را مهمترین‌ وظیفه‌ خود بدانند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ امکاناتی‌ که‌ در اختیار مسؤولان‌ کشور است، حل‌ مشکلات‌ مردم‌ را ممکن‌ دانستند اما خاطرنشان‌ کردند: شرط تحقق‌ این‌ مهم، آنست‌ که‌ مسؤولان، با پرهیز از سرگرمیهای‌ سیاسی‌ و طرح‌ مسائل‌ غیرلازم‌ و خیالی، از بزرگ‌ کردن‌ مسائل‌ کوچک خودداری‌ کنند و همه‌ همت‌ خود را به‌ موضوعات‌ اصلی‌ کشور یعنی‌ مسائل‌ اقتصادی، مبارزه‌ با مفسدان، حفظ فرهنگ‌ و روحیه‌ دینی‌ و ایجاد «حرکت‌ علمی‌ و جنبش‌ نرم‌افزاری» معطوف‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اختلافات‌ مسؤولان‌ را برای‌ مصالح‌ کشور منافع‌ مردم‌ کاملا مضر دانستند و خاطرنشان‌ کردند: قانون‌ اساسی‌ با اتقان‌ کامل، ساخت‌ سیاسی‌ کشور را مشخص‌ کرده‌ و هرکسی‌ وظیفه‌اش‌ معلوم‌ است‌ بنابراین‌ مسؤولان‌ باید ضمن‌ حفظ وحدت‌ کلمه، وظایف‌ خودشان‌ را انجام‌ دهند.

ایشان، مسؤولان‌ را به‌ پرهیز از مرعوب‌ شدن‌ در برابر دشمن‌ توصیه‌ کردند و افزودند: البته‌ مسؤولان‌ عالیرتبه‌ کشور، مرعوب‌ دشمن‌ نیستند و با تکیه‌ بر پروردگار، به‌ قدرت‌ ایمان‌ مردم، که‌ در پیروزی‌ انقلاب، استکبار جهانی‌ را مات‌ کرد اعتقاد کامل‌ دارند اما بعضی‌ها در گوشه‌ و کنار ممکن‌ است‌ مرعوب‌ دشمن‌ شوند که‌ این‌ مسئله‌ بسیار مضر و مخرب‌ است.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ در تبیین‌ اهداف‌ امریکا در قبال‌ ملت‌ ایران، به‌ جنجال‌آفرینی‌های‌ دشمن‌ اشاره‌ کردند و افزودند: امریکاییها همه‌ روشها را در برابر ملت‌ ایران‌ بکار گرفته‌اند اما ناکام‌ مانده‌اند. ایشان‌ افزودند: حمله‌ امریکاییها به‌ یک کشور دیگر، هزینه‌های‌ سنگین‌ و غیرقابل‌ تحملی‌ به‌ آنان‌ تحمیل‌ می‌کند بهمین‌ علت‌ امریکا هر جا احتمال‌ مقاومت‌ ملتها را بدهد خطر حمله‌ نظامی‌ به‌ آن‌ کشور را نمی‌پذیرد و تلاش‌ می‌کند با تهدید و جوسازی‌ «سیاسی‌ و رسانه‌ای» خواسته‌های‌ خود را تحمیل‌ کند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای، غافل‌ کردن‌ مسؤولان‌ کشور را از رسیدگی‌ به‌ مطالبات‌ حقیقی‌ مردم‌ از جمله‌ اهداف‌ کنونی‌ آمریکا برشمردند و افزودند: دشمن‌ درصدد است‌ با ایجاد اختلاف، القای‌ ناامیدی‌ و خدای‌ ناکرده‌ خریدن‌ بعضی‌ها، عزم‌ مسؤولان‌ را برای‌ انجام‌ دادن‌ اقدامات‌ اساسی‌ متزلزل‌ کند و از این‌ طریق‌ مردم‌ را از نظام‌ اسلامی‌ دلسرد سازد.

ایشان‌ تضعیف‌ باورها و انگیزه‌های‌ اساسی‌ مردم‌ را از دیگر اهداف‌ امریکا خواندند و خاطرنشان‌ کردند: آنها می‌خواهند با از بین‌ بردن‌ امید و انگیزه‌ تلاش‌ و فعالیت‌ مردم‌ و جوانان، توان‌ ملت‌ را در مقابله‌ با دشمنان‌ نظام‌ و کشور تضعیف‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ برخورداری‌ از جوانان‌ سرشار از نشاط و امید و شجاعت‌ را از جمله‌ امتیازات‌ ملت‌ ایران‌ دانستند و تصریح‌ کردند: آمریکا تلاش‌ می‌کند ملت‌ ایران‌ را با جو سازی، نظرسازیهای‌ مجعولی‌ که‌ عواملشان‌ درست‌ می‌کنند و برخی‌ تیترها و نوشته‌های‌ انسانهای‌ واداده، مرعوب‌ جلوه‌ دهد اما حتی‌ تیزبینان‌ امریکایی‌ هم‌ می‌دانند که‌ چنین‌ چیزی‌ واقعیت‌ ندارد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، از بین‌ بردن‌ وحدت‌ ملی‌ را از دیگر اهداف‌ امریکا خواندند و خاطرنشان‌ کردند: دشمن‌ با دیوارکشی‌های‌ قومی، مذهبی، حزبی‌ و سیاسی‌ درصدد است‌ مردم‌ را دچار تفرقه‌ کند و با طرح‌ مسائل‌ انحرافی‌ و تضعیف‌ برخی‌ مسؤولان‌ یا دفاع‌ ظاهری‌ از برخی‌ از آنها، مسؤولان‌ کشور را نیز دچار دوگانگی‌ کند اما همه‌ این‌ روشها و اهداف، در صورت‌ هوشیاری‌ مردم‌ و مسؤولان‌ و عمل‌ به‌ وظایف‌ مشخص‌ شده، ناکام‌ خواهد ماند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ سه‌ حادثه‌ تاریخی‌ روز ۱۳ آبان، مضمون‌ حقیقی‌ این‌ روز را مقابله‌ ملت‌ ایران‌ با زورگویی‌ها و دسیسه‌ها و توطئه‌های‌ استکبار برشمردند و افزودند: نخستین‌ مضمون‌ این‌ روز حقیقتا مهم‌ که‌ در تبعید حضرت‌ امام‌ خمینی‌ در سال‌ ۱۳۴۳ بدست‌ رژیم‌ آمریکایی‌ پهلوی‌ مشخص‌ شد رویارویی‌ امریکا با نهضت‌ اسلامی‌ و هراس‌ استکبار از بیداری‌ اسلامی‌ بود. ایشان‌ با اشاره‌ به‌ کشتار دانش‌آموزان‌ در ۱۳ آبان‌ ۱۳۵۷ بدست‌ رژیم‌ ستم‌شاهی‌ افزودند در نمود دیگری‌ از مبارزه‌ ملت‌ ایران‌ با استکبار، در ۱۳ آبان‌ ۱۳۵۸ دانشجویان‌ مؤمن‌ به‌ خط امام، بعنوان‌ مظهر شهامت‌ و سرعت‌ عمل‌ ملت‌ ایران‌ سفارت‌ امریکا را که‌ به‌ لانه‌ جاسوسی‌ و مرکز خرابکاری‌ تبدیل‌ شده‌ بود تسخیر کردند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ نزدیک بودن‌ ماه‌ مبارک رمضان، آحاد ملت‌ را به‌ استفاده‌ از برکات‌ این‌ ماه‌ عظیم‌ توصیه‌ کردند و افزودند: در این‌ ماه، در روز جهانی‌ قدس، دفاع‌ ملت‌ ایران‌ از مظلومان‌ فلسطین‌ بار دیگر به‌ جهانیان‌ نشان‌ داده‌ خواهد شد.

در این‌ دیدار جمعی‌ از دانشجویان‌ دانشگاهها، جمعی‌ از اعضاء اتحادیه‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ دانشگاهها و مراکز آموزش‌ عالی‌ کشور (دفتر تحکیم‌ وحدت)، جامعه‌ اسلامی‌ دانشجویان، و اتحادیه‌ انجمن‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ مستقل. تعدادی‌ از دانشجویان‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی، جمعی‌ از اعضای‌ بسیج‌ دانشجویی‌ و دانش‌آموزی‌ از سراسر کشور، شماری‌ از دانشجویان‌ شاهد و ایثارگر، جمعی‌ از اعضاء اتحادیه‌ انجمن‌ اسلامی‌ دانش‌آموزان‌ سراسر کشور، تعدادی‌ از دانش‌آموزان‌ فرزندان‌ شهداء و جانبازان، جمعی‌ از اعضاء مجلس‌ دانش‌آموزی‌ تهران، و شماری‌ از طلاب‌ حوزه‌ دانشجویی‌ علوم‌ اسلامی‌ شهید بهشتی‌ حضور داشتند.

برچسب‌ها: دیدار ۱۳آبان؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی