news/content
نسخه قابل چاپ
1368/04/06

پاسخ به نامه‌ی رئیس شوراى بازنگرى قانون اساسى درباره‌ی ادامه‌ی کار این شورا

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱)
حضرت آیت‌ا‌لله‌ آقاى مشکینى
ریاست محترم شوراى بازنگرى قانون اساسى (دامت برکاته)

 با سلام و تحیّت و تسلیت؛ لازم میدانم از تلاش صبورانه و دلسوزانه و همراه با دقّت و احتیاط جنابعالى و سایر اعضاى محترم آن شورا براى انجام وظیفه‌اى که از سوى قائد امّت اسلامى، حضرت امام خمینى (اعلى ا‌لله‌ مقامه) به حضرات محترم محوّل شده بود، صمیمانه تشکّر کنم. ‌ان‌شاءالله‌ محصول مبارک این زحمات، زمینه‌اى براى اداره‌ی احسن نظام جمهورى اسلامى و اصلاح امور مسلمین و نقطه‌ی روشن و افتخارآمیزى براى دست‌اندرکاران آن خواهد شد. ادامه‌ی کار تا انجام کامل آن، امرى ضرورى است و باید با جدّیّت و حدّاکثر سرعتِ ممکن انجام گیرد. در موارد خارج از محدوده‌ی مرقوم در حکم حضرت امام خمینى (قدّس سرّه)، (۲) طبق نظر و تصویب اکثریّت اعضاى شورا اقدام شود.

توفیقات حضرتعالى و دیگر آقایان محترم را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.

والسّلام علیکم و‌ رحمة‌الله و‌ برکاته
سیّدعلى خامنه‌اى        
به تاریخ ۲۳ ذی‌قعدة‌الحرام ۱۴۰۹
 
۱) در این نامه ضمن ارائه‌ى گزارشى از فعّالیّتهاى شوراى بازنگرى و اشاره به اینکه با توجّه به حجم مصوّبات و نیز تعطیلات ایّام عزادارى ارتحال حضرت امام خمینى (قدّس سرّه الشّریف) مأموریّت دوماهه‌ى شورا براى بازنگرى قانون اساسى در تاریخ ۱۳۶۸/۴/۴ پایان یافته، در خصوص ادامه‌ى کار شورا و همچنین درباره‌ى برخى تغییرات به وجود آمده در بعضى اصول، از معظّمٌ‌له کسب تکلیف شده بود.
۲)‌ صحیفه‌ى امام، ج ۲۱، ص ۳۶۴؛ حکم به رئیس‌جمهور (تدوین متمّم قانون اساسى) (۱۳۶۸/۲/۴)؛ «محدوده‌ى مسائل مورد بحث: ۱) رهبرى، ۲) تمرکز در مدیریّت قوّه‌ى مجریّه، ۳) تمرکز در مدیریّت قوّه‌ى قضائیّه، ۴) تمرکز در مدیریّت صداوسیما به‌صورتى که قواى سه‌گانه در آن نظارت داشته باشند، ۵) تعداد نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، ۶) مجمع تشخیص مصلحت براى حلّ معضلات نظام و مشورت رهبرى به‌صورتى که قدرتى در عرض قواى دیگر نباشد، ۷) راه بازنگرى به قانون اساسى، ۸) تغییر نام مجلس شوراى ملّى به مجلس شوراى اسلامى.»
 

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی