news/content
نسخه قابل چاپ
1375/09/14

انتصاب اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور حکمی ترکیب تازه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعیین کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم‌
شورای عالی انقلاب فرهنگی که با تدبیر حکیمانه‌‌ی امام راحل عظیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الشأن به جای ستاد انقلاب فرهنگی قبلی پدید آمد، نقش فعال و مؤثری را در عرصه‌‌ی امور فرهنگی کشور بخصوص دانشگاه‌ها ایفا کرد و برکات ماندگاری از خود به جای گذارد. اکنون با پیشرفت کشور در کار سازندگی و گسترش دامنه‌ی نیاز به دانش و تخصص و لزوم فراگیری علوم و فنون و پرورش محققان و نوآوران و استادان و متخصصان کارامد، اهمیت این بخش از مسائل فرهنگی تأکید مضاعف یافته است. توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌ی دانشگاهها و پژوهشگاهها و دیگر مراکز آموزش و آموزش عالی که پاسخ طبیعی به آن نیاز است و افزایش چشمگیر کمیت دانشجوئی، به نوبه‌‌ی خود تکالیف تازه‌‌ا‌ی را بر عهده‌‌ی مسؤولان امور فرهنگی کشور می‌گذارد که برتر از همه‌‌ی آنها اولا کیفیت بخشیدن به مایه‌‌‌‌‌‌‌های علم و تحقیق در این مراکز و ثانیاً پرداختن به تربیت معنوی دانشجویان و هدایت فکر و عمل آنان است.
در بخش دیگر و گسترده‌‌تر مسائل فرهنگی یعنی فرهنگ عمومی، وظایف مسؤولان کشور سنگین‌‌‌‌‌‌تر و حساستر است. امروز حتی دیرباورترین اشخاص نیز خط و نشان دشمنان سوگندخورده‌ی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را در صحنه‌‌‌‌‌ی پرماجرای تهاجم فرهنگی، بوضوح مشاهده می‌کنند.
در این تهاجم خطرناک، نه فقط ارزشهای اسلامی بلکه فرهنگ اصیل ملی مردم، و بیشتر باورهای راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گشا و مبارک آنان، آماج تیرهای زهرآگین دشمنان قرار گرفته است و صدها رسانه‌ی گفتاری و تصویری و نوشتاری و انبوهی از نویسندگان و پژوهشگران و گویندگان و هنرمندان و پشت سر آنان، سیاست بازان و سرمایه داران و مزدورانشان از چهار گوشه‌ی جبهه‌ی استکبار، ایران اسلامی و ملت سرافراز آن و بویژه نسل جوان نام‌آور و شجاع آن را هدف گرفته‌اند .
همه‌‌‌ی این حقایق مهم و هشدار دهنده، مسؤولان فرهنگی کشور را به تدبیری برتر و اهتمامی بیشتر و تلاشی گسترده‌‌تر فرا‌ می‌خواند و بویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی را که در جهاد ملی، با بیسوادی و عقب‌‌ماندگی علمی و تبعیت فرهنگی، در حکم ستاد مرکزی و اصلی است، به تحرک و نوآوری و همت‌‌‌‌گماری بر می‌انگیزد.
تقویت این شورا در شرایط نوین وظیفه‌ای بر دوش اینجانب است که به کمک الهی، اینک با ترکیب تازه و مخاطب‌سازی دوباره صورت می‌‌پذیرد.
در این ترکیب، رؤسای محترم سه قوه، وزرای: فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، رؤسای: سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی ولی‌‌فقیه در دانشگاهها، جهاد دانشگاهی، شورای فرهنگی اجتماعی زنان و دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای کمیسیونهای آموزش و پرورش، امور بهداری، فرهنگ و آموزش عالی، هنر و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی، اعضای ثابت و همیشگی‌‌‌‌‌اند.

آقایان محترمی که هم اکنون در آن شورای عالی عضویت دارند که عبارتند از آقایان: دکتر حسن حبیبی، حجت‌‌‌‌الاسلام دکتر احمد احمدی، دکتر علی شریعتمداری، دکتر مصطفی معین، دکتر رضا داوری، دکتر علی‌‌‌‌‌اکبر ولایتی، دکتر ایرج فاضل، دکتر پورجوادی برای مدت یک سال دیگر در عضویت آن شورای عالی ابقا می‌گردند.
و آقایان: آیت‌‌الله جنتی، آیت‌‌الله مصباح یزدی، مهندس میرحسین موسوی، حجت‌‌الاسلام سید محمد خاتمی، دکتر حداد عادل، دکتر گلشنی، حجت‌‌الاسلام صدر حسینی، محمدحسن زورق، دکتر کی‌‌‌‌‌نژاد، دکتر محمد رجبی، دکتر پورنجاتی برای مدت سه سال به عضویت آن شورای عالی منصوب می‌‌‌‌شوند.
و هر دو گروه پس از پایان مدت مذکور می‌‌‌‌‌توانند از نو منصوب گردند.
دبیر شورای‌‌‌‌عالی از میان اعضاء شورا پس از پیشنهاد آن شورا با تصویب اینجانب، بوسیله‌‌ی رئیس شورای عالی منصوب خواهد شد.
نخستین وظیفه‌‌‌ی شورای عالی در دوره‌‌ی تازه، تدوین شرح وظایف و ترسیم خطوط کلی فرهنگی کشور است که در آن، متن حکم حضرت امام قدس سره و احکام اینجانب و توصیه‌‌های شفاهی در دیدارهای مکرر اعضای شورا مورد توجه و استناد قرار خواهد گرفت.
توفیقات حضرت حق جلت‌‌‌‌‌عظمته و رضایت و دعای حضرت ولی الله الاعظم روحی فداه را برای همه‌‌‌‌ی حضرات مسألت می‌نمایم.
سید علی خامنه‌‌ای‌
  14 آذر 75

در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی