news/content
نسخه قابل چاپ
1379/03/06

پیام به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی

ششمین‌ دوره‌‌ی مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز با پیام‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آغاز به‌ کار کرد.
متن‌ این‌ پیام‌ که‌ توسط حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدی‌ گلپایگانی‌ رئیس‌ دفتر رهبری‌ در مراسم افتتاحیه در مجلس شورای اسلامی قرائت‌ گردید، به این‌ شرح‌ است‌:

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌

آغاز هر دوره‌ از مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، برای‌ ملت‌ ایران‌، سرآغاز مرحله‌ی‌ نوینی‌ از حرکت‌ دسته‌ جمعی‌ این‌ ملت‌ بزرگ‌ به‌ سوی‌ آرمانها و آرزوهای‌ مادی‌ و معنوی‌ است‌. مظهر تلاش‌ دیگری‌ است‌ که‌ مردم‌ انقلابی‌ و مسؤولیت‌ شناس‌ ایران‌ برای‌ تحقق‌ خواسته‌های‌ دست‌ نیافته‌ و برآوردن‌ نیازهای‌ برنیامده‌، و ترمیم‌ ویرانیهای‌ باقی‌ مانده‌، و اصلاح‌ فسادهای‌ پدید آمده‌، و مهار تهدیدهای‌ از پرده‌ برون‌ افتاده‌، در عرصه‌ی‌ تعیین‌کننده‌ قانونگذاری‌ از آن‌ خود بروز می‌دهند و در انتظار نتایج‌ این‌ تلاش‌ مبارک‌ می‌نشینند. روز نوی‌ است‌ که‌ از آن‌ انتظار دستاوردی‌ دیگر می‌رود، و نوروزی‌ است‌ که‌ رویش‌ و بهار دیگری‌ را نوید می‌دهد.

تشکیل‌ بهنگام‌ هر دوره‌ از مجلس‌، نشانه‌ی‌ آن‌ است‌ که‌ این‌ عزم‌ ملی‌ و کوششی‌ که‌ خدمتگزاران‌ ملت‌ در هموار کردن‌ مسیر آن‌ به‌ کار برده‌اند، مشمول‌ عنایت‌ و تفضل‌ خداوند واقع‌ شده‌ و ابر کرامت‌ پروردگار بر آن‌ باریده‌ است‌.

اینجانب‌ خاضعانه‌ جبهه‌ی‌ سپاس‌ بر درگاه‌ لطف‌ الهی‌ فرود می‌آورم‌ و از توجهات‌ حضرت‌ بقیه‌ الله‌ (ارواحنا فداه‌) و دست‌ حمایتگر و دعای‌ گره‌ گشای‌ آن‌ ولی‌ حقیقی‌ ملت‌ ایران‌ تشکر می‌کنم‌، و به‌ روان‌ بنیانگذار حکومت‌ مردمی‌ در ایران‌، امام‌ راحل‌ رفیع‌الشأن‌ درود می‌فرستم‌.

همچنین‌ وظیفه‌ی‌ خود می‌دانم‌ از ملت‌ بزرگ‌ ایران‌ که‌ در این‌ دوره‌ نیز با شرکت‌ در انتخابات‌ ، چهره‌ی‌ شاداب‌ و عزم‌ راسخ‌ و دل‌ پرامید خود را در معرض‌ داوری‌ افکار عمومی‌ جهانیان‌ قرار دادند و اتکاء نظام‌ اسلامی‌ را به‌ پشتیبانی‌ خویش‌ بار دیگر به‌ رخ‌ خرده‌گیران‌ و شایعه‌ پردازان‌ کشیدند، متواضعانه‌ سپاسگزاری‌ نمایم‌، و از شورای‌ نگهبان‌، وزارت‌ کشور، هیأتهای‌ اجرایی‌ و نظارت‌، صدا و سیما و دیگر سازمانها و افرادی‌ که‌ در این‌ آزمون‌ بزرگ‌، نقش‌ مؤثری‌ بر عهده‌ گرفتند، تقدیر و تشکر کنم‌.

این‌ فرصت‌ را همچنین‌ برای‌ سپاس‌ از نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌ پنجم‌ که‌ دوره‌یی‌ پرتلاش‌ و پرحادثه‌ را از سر گذرانیدند، مغتنم‌ شمرده‌ و برای‌ آنان‌ به‌ شمار اقدامها و تلاشها صادقانه‌ و به‌ وزن‌ اخلاص‌ و مجاهدتی‌ که‌ مبذول‌ داشته‌اند، از خداوند متعال‌ پاداش‌ کریمانه‌ و یاد و نام‌ نیک‌ مسألت‌ می‌کنم‌.

اکنون‌ نمایندگان‌ مجلس‌ ششم‌ را که‌ در سال‌ مزین‌ بنام‌ بلند امیر مؤمنان‌ و پیشوای‌ پرهیزکاران‌ و دادگستران‌ (علیه‌ السلام‌) بر مسند قانونگذاری‌ تکیه‌ زده‌اند، به‌ نکات‌ لازمی‌ تذکر می‌دهیم‌:

1 ـ این‌ بار نیز بیشتر دوره‌های‌ گذشته‌، مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ با اکثریتی‌ همدل‌ و هماهنگ‌ با رئیس‌ دولت‌ آغاز می‌شود، بی‌شک‌ این‌ یک‌ حادثه‌ی‌ تصادفی‌ نیست‌، انتظار رفع‌ مشکلات‌ و تأمین‌ نیازها از دولت‌ مردم‌ را بر گزینش‌ نمایندگانی‌ وادار می‌سازد که‌ آنان‌ را همراه‌ و کمک‌ کار دولت‌ در برآمدن‌ این‌ مقصود تشخیص‌ داده‌اند. پس‌ نخستین‌ هدف‌ برای‌ نمایندگان‌ باید این‌ باشد که‌ در قلمرو قانونگذاری‌، به‌ گشودن‌ گره‌ها و از میان‌ برداشتن‌ مشکلات‌ زندگی‌ مردم‌ همت‌ گمارند و هیچ‌ انگیزه‌یی‌ را بر آن‌ مقدم‌ ندارند.
بی‌شک‌ نباید متوقع‌ بود که‌ همه‌ی‌ مشکلات‌ در زمانی‌ کوتاه‌ از میان‌ برود.
لیکن‌ آنچه‌ مردم‌ را خرسند و خشنود می‌سازد مشاهده‌ی‌ اهتمام‌ و جدیت‌ نمایندگان‌ و لمس‌ کردن‌ آثار محسوس‌ آن‌ است‌ و اگر این‌ انتظار برآورده‌ نشود، اعتماد آنان‌ به‌ برگزیده‌ی‌ خود نیز دیری‌ نخواهید پائید.

2 ـ در میان‌ گرفتاریها و مشکلات‌ عمومی‌، شناخت‌ فوریتها و اولویتها، هنر بزرگ‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ است‌. مشکلات‌ عمومی‌تر، محسوس‌تر، مرارتبارتر را باید جست‌ و به‌ رفع‌ آنها همت‌ گماشت‌، مسأله‌ی‌ اشتغال‌، مسأله‌ی‌ ارزش‌ پول‌ ملی‌، مسأله‌ امنیت‌، مسأله‌ی‌ گرانی‌ و مسایل‌ چند دیگری‌ هست‌ که‌ برای‌ پرداختن‌ به‌ آن‌ از همه‌ی‌ فرصتها باید بهره‌ جست‌ و زمان‌ نمایندگی‌ را که‌ بسی‌ زود گذر است‌، برای‌ گشودن‌ این‌ گره‌ها باید مغتنم‌ شمرد. خطای‌ بزرگ‌ آن‌ است‌ که‌ این‌ خواسته‌های‌ حقیقی‌ مردم‌ به‌ دست‌ غفلت‌ سپرده‌ شود و خواسته‌های‌ جناحی‌ و حزبی‌ و شخصی‌ به‌ جای‌ مصالح‌ ملی‌ بنشیند.

3 ـ نمایندگان‌ محترم‌ غالبا وابسته‌ به‌ قشرهای‌ متوسط و برخاسته‌ از متن‌ توده‌های‌ میلیونی‌ مردم‌اند، توقع‌ می‌رود که‌ میان‌ آنان‌ و توده‌های‌ مردم‌ بویژه‌ مستضعفان‌ و محرومان‌، رابطه‌یی‌ مداوم‌ برقرار باشد و رنجها و محرومیتها و خواستهای‌ حقیقی‌ و فوری‌ این‌ قشرها ، در مجلس‌ که‌ خانه‌ی‌ ملت‌ و محل‌ امید آن‌ است‌، انعکاسی‌ شایسته‌ بیابد، نماینده‌یی‌ از همت‌ و نظر بلند برخوردار است‌ که‌ از صف‌ صدرنشینان‌ و برخورداران‌ عبور کرده‌ خود را به‌ دورافتادگان‌ و کوته‌ دستان‌ برساند و با آنان‌ و برای‌ آنان‌ باشد.

4 ـ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ می‌تواند سرچشمه‌ و مظهر وفاق‌ ملی‌ و آرامش‌ و اعتماد عمومی‌، و یا خدای‌ نخواسته‌ منشاء دودستگی‌ و تشویش‌ و اضطراب‌ دلها و فکرها شود. محسوس‌ترین‌ و نقدترین‌ هدیه‌ی‌ نمایندگان‌ محترم‌ به‌ مردمی‌ که‌ آنان‌ را به‌ مجلس‌ فرستاده‌اند، آن‌ است‌ که‌ با منش‌ و گفتار خود، امید و نشاط و آرامش‌ را بر فضای‌ عمومی‌ کشور حاکم‌ سازند و گفتارها و نطقهای‌ خود را همچون‌ الگویی‌ از رفتار سیاسی‌ سالم‌ و سرشار از سماحت‌ و تحمل‌ و انصاف‌، تنظیم‌ کنند.

5 ـ همکاری‌ دلسوزانه‌ با قوای‌ دیگر و کمک‌ به‌ پیشرفت‌ برنامه‌ی‌ توسعه‌ که‌ اکنون‌ دستور کار قوه‌ی‌ مجریه‌ است‌، فصل‌ مهمی‌ از وظایف‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ است‌. امروز نیز بحمدالله‌ در راس‌ دستگاه‌ اجرایی‌ کشور، روحانی‌ برگزیده‌یی‌ قرار دارد که‌ از یاران‌ و ارادتمندان‌ امام‌ و خود آراسته‌ به‌ علم‌ و عمل‌ و وابسته‌ به‌ بیت‌ رفیع‌ روحانیت‌ و سیادت‌ است‌. همکاری‌ از دو سو میان‌ دستگاههای‌ قانونگذاری‌ و اجراء می‌تواند راه‌ پیشرفت‌ کشور را هموار و حرکتهای‌ سازنده‌ را روان‌ و شتابان‌ سازد. بدیهی‌ است‌ که‌ این‌ به‌ معنای‌ کوتاهی‌ ورزیدن‌ در وظایف‌ نظارتی‌ مجلس‌ نیست‌. مجلس‌ باید بذل‌ اعتماد خود به‌ کارگزاران‌ عالی‌ دولت‌ را مرهون‌ ملاکهای‌: تعهد و تدین‌، کارآیی‌ و کارشناسی‌، وفاداری‌ به‌ نظام‌ و به‌ مردم‌ قرار دهد و در نظارت‌ قانونی‌ بر عملکرد آنان‌ جدی‌ باشد.

6 ـ آخرین‌ و مهمترین‌ سخن‌ آن‌ است‌ که‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، رکن‌ مهم‌ نظام‌ اسلامی‌ و انقلابی‌ است‌ و باید پایگاه‌ مستحکم‌ اسلام‌ و انقلاب‌ باشد. چنین‌ بوده‌ و به‌ تأیید الهی‌ چنین‌ نیز خواهد بود. دشمنان‌ سیلی‌خورده‌ی‌ انقلاب‌ و شبکه‌ی‌ تبلیغاتی‌ جهانی‌ آنان‌، وانمود می‌کنند که‌ مجلس‌ ششم‌، نه‌ در خدمت‌ آرمانهای‌ اسلام‌ و انقلاب‌، که‌ در سمت‌ و سوی‌ منتقدان‌ و معارضان‌ آن‌ است‌. یکبار دیگر نیز در حوالی‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ در خرداد 76 شبیه‌ همین‌ ترفند تبلیغاتی‌ با هدف‌ روحیه‌ بخشیدن‌ به‌ معارضان‌ نظام‌ اسلامی‌ و مأیوس‌ کردن‌ انقلابیون‌ در ایران‌ و جهان‌، با جنجال‌ و سروصدای‌ فراوان‌ به‌ راه‌ افتاد. موضعگیری‌ صریح‌ و قاطع‌ و مستمر رئیس‌ جمهور مؤمن‌ و انقلابی‌، در آن‌ نوبت‌ نقشه‌ی‌ دشمن‌ را خنثی‌ کرد. امروز نیز موضعگیری‌ بهنگام‌ و صریح‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، باید دشمنان‌ را مأیوس‌ سازد. دفاع‌ قاطع‌ و آشکار نمایندگان‌ از انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ و راه‌ روشن‌ و ماندگار امام‌ عظیم‌الشأن‌، و تبری‌ از بلندگوهایی‌ که‌ با تکرار شعار ارتجاعی‌ (جدایی‌ دین‌ از سیاست‌) در اندیشه‌ی‌ حذف‌ جهاد خونین‌ بیست‌ و چندساله‌ی‌ ملت‌ ایران‌ برای‌ استقرار نظام‌ مترقی‌ جمهوری‌ اسلامی‌اند، تلاش‌ پرهزینه‌ی‌ دشمن‌ را بیهوده‌ خواهد ساخت‌. این‌ کمترین‌ انتظار ملت‌ انقلابی‌ و مسلمان‌ از نمایندگان‌ مجلسی‌ است‌ که‌ با خون‌ شهیدان‌ و مجاهدت‌ ایثارگران‌ پدید آمده‌ و بر قرار مانده‌ است‌.

کمک‌ و هدایت‌ الهی‌ را برای‌ شما برادران‌ و خواهران‌ عزیز مسألت‌ می‌کنم‌ و همه‌ی‌ شما را به‌ خدا می‌سپارم‌.

سید علی‌ خامنه‌ای‌
6/3/79

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی