news/content
نسخه قابل چاپ
1378/03/05

انتصاب مجدد دکتر لاریجانی به ریاست سازمان صدا و سیما

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی آقای دکتر علی لاریجانی را برای یک دوره‌ی پنج‌ساله دیگر به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب کردند.
متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:
 
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

جناب آقای دکتر علی لاریجانی رئیس محترم سازمان صدا و سیما

پنج سال از آغاز مسؤولیت جنابعالی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی گذشته و در این مدت فعالیتهای برجسته و تلاش طاقت فرسایی در گردانیدن آن مرکز حساس و مهم از سوی شما و همکاران مؤمن و صادقی که در آن مجموعه‌ی بزرگ با شما همکاری میکنند مشاهده شده است.

اکنون از آنچه در حکم مورخ ۷۲/۱۱/۲۴ به عنوان رئوس برنامه‌ی کلان صدا و سیما آمده، بخشی با همت و مدیریت شما جامه‌ی عمل پوشیده و گسترش کمی و کیفی این رسانه بزرگ در زمینه‌های متعدد غیرقابل انکار است و بخشی نیز باید با تداوم مجاهدت و تلاش خستگی‌ناپذیری که از کسی با شایستگیهای شما انتظار میرود، ان‌شاءالله به تحقق بپیوندد.

اکنون با پایان گرفتن دوره‌ی پنج‌ساله، جنابعالی را برای مدت پنج سال دیگر به ریاست آن سازمان میگمارم و با تأیید دوباره‌ی آنچه در حکم قبلی آمده بر نکات زیر تأکید میکنم:

۱- صدا و سیما نه وسیله‌یی صرفاً برای سرگرمی یا خبررسانی - که مدرسه‌یی عمومی برای همه‌ی قشرها در سراسر کشور است و برنامه‌هایی که از آن پخش میشود چه مثبت و چه منفی، آثاری عمیق در روحیه و فکر و رفتار و فرهنگ و بینش مخاطبان خود برجای میگذارد. وظیفه‌ی گردانندگان این رسانه‌ی سراسری از اینرو بسیار خطیر و سنگین است. اندکی غفلت از گردش امور و بیتوجهی به تصمیم‌گیریها و برنامه‌ریزیها در آن، گاه آثار بیجبرانی برجای میگذارد.

پخش برنامه‌های هنری و فیلمها و گزارشهایی که جوانان و کودکان را به رفتار سالم و اندیشه‌ی درست رهنمون میشود و دینداری، و تعهد، و انضباط و محبت، و تعاون، و حضور در صحنه‌های انقلابی و سیاسی را به آنان میآموزد، و عشق به فرهنگ و میهن و مردم خویش را در آنان پدید میآورد، کاری درخشان و حسنه‌یی ماندگار است و کشور را در برابر امواج تهاجم فکری و فرهنگی و تبلیغاتی بیمه میکند.

و در نقطه‌ی مقابل، پراکندن فیلمها و سریالها و برنامه‌هایی که آنان را مجذوب خواسته‌های غلط و انحرافی میسازد یا به بیبندوباری و معاشرتهای نامشروع یا خشونتهای خونین - که امروز آفت جوامع غربی بخصوص آمریکا است - میکشاند و در رفتار و پوشش و معاشرت و آرمان گزینی، مقلد بیگانگان بار میآورد، یا حقایق گذشته و حال کشور را واژگونه مینماید و مخاطبان را به یأس از خود، و فریفتگی به بیگانه یا به سرگرمیها و عادتهای ناسالم و مهلک یا به اسراف سوق میدهد، لطمه‌یی است که به آسانی قابل جبران نیست و وزر و وبال آن گریبان گیر همه خواهد شد. درسهای مفید و مضر این رسانه‌ی بزرگ، بر روی میلیونها مخاطب در سراسر کشور - خواسته یا ناخواسته - اثر میگذارد و نتایج آن با همین نسبت قابل سنجش و در دیوان الهی مورد محاسبه است.

۲- نیازهای فرهنگی نسل جوان و نوجوان که امید فردای کشور ما است عمدتا عبارت است از: استحکام بنیانهای اعتقادی و دینی، آشنایی با مبانی معرفتی اسلام و قرآن، شناخت تاریخ کشور و افتخارات ملت خود بویژه در دورانهای نزدیک به امروز، شناخت درست امام خمینی - قله‌ی بلند تاریخ معاصر - و اندیشه‌های سیاسی تابناک و پایه‌های حرکت عظیم انقلابی او، احساس عزت و سربلندی به خاطر درسی که ایرانیان در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس به جهان دادند، فراگرفتن خصلتهایی که میتواند نسل کنونی را به اعتلاء و عظمت برساند مانند: دینداری و دانش پژوهی، وجدان کار و انضباط، شجاعت و پاکدامنی و جوانمردی، آگاهی سیاسی و خلوص انقلابی، امانت و محبت و برادری، و استقلال و آزادمنشی... وظیفه‌ی اصلی صدا و سیما آن است که در طی همه‌ی برنامه‌های خود هدفِ: برآوردن این نیازهای حیاتی را در نظر بگیرد و از سمت و سوی آن بیرون نرود.

۳- اطلاع‌رسانی و خبر، یکی از وظایف عمده‌ی صدا و سیما است. با توجه به این که امروز بخش اصلی توطئه‌ی سیاسی-فرهنگی دشمنان اسلام و ایران را دروغ‌سازی رسانه‌های بیگانه و تحریف واقعیات کشور، تشکیل میدهد باید برای خبر در صدا و سیما اهتمام جدی بشود و راستی و درستی و سرعت عمل و شیوایی در آن رعایت شود، و از هرگونه حالت انفعالی در خبر رسانی جداً پرهیز شود.

۴- تنوع و جذابیت در صدا و بخصوص سیما شرط لازم توفیق آن رسانه است ولی این نباید موجب گرایش به شیوه‌های زیانبخش و مخرب گردد. ترویج فرهنگ غربی و استفاده‌ی ابزاری از جاذبه‌های جنسی یا استفاده از موسیقیهای لهوی و حرام و چیزهایی از این قبیل نباید به بهانه‌ی جذاب کردن تلویزیون به این دستگاه مؤثر که در معرض دید همه‌ی قشرها و خانواده‌ها است راه یابد.

در پایان تأییدات جنابعالی را که بحمدالله از شخصیتهای فاضل و متعهد و خدوم کشور میباشید و منشاء خدمات بزرگ و ارزنده‌یی بوده‌اید، از خداوند بزرگ مسألت میکنم و توفیق در تحقق وظایف مهمی را که در امر صدا و سیما دارید صمیمانه آرزو مینمایم.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته‌

سید علی خامنه‌ای
 

در این رابطه بخوانید :
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی