news/content
نسخه قابل چاپ
1370/07/02

انتصاب نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی استعفای حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، ضمن تقدیر از زحمات ایشان ، طی حکمی آقای سید محمد اصغری را به سمت نماینده‌ی خود در‌ مؤسسه‌ی‌ کیهان‌ منصوب فرمودند. متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

جناب‌ آقای‌ سید محمد اصغری دامت‌ تأییداته‌

با توجه‌ به‌ استعفای‌ جناب‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای خاتمی‌ و ضمن‌ تقدیر از زحمات‌ چندساله‌ی‌ ایشان‌ که‌ از چهره‌های‌ شایسته‌ی فرهنگی‌ کشور می‌باشند بدین‌‌وسیله‌ جناب‌عالی‌ را که‌ از شخصیتهای‌ متعهد و برخوردار از صلاحیتها و سوابق‌ روشن‌ فرهنگی‌ و علمی‌ می‌باشید و از نزدیک با مسائل‌ مؤسسه‌ی‌ کیهان‌ آشنایی‌ دارید به‌ عنوان‌ نماینده‌ی‌ خود در‌ آن‌ مؤسسه‌ به مدت سه سال منصوب‌ می‌نمایم‌.

نقش‌ رسانه‌های‌ عمومی‌ و بویژه‌ مطبوعات‌ در دنیای‌ امروز بر کسی‌ پوشیده‌ نیست‌; ولی‌ افزون‌ بر این‌، مطبوعات‌ در نظام اسلامی‌ - انقلابی ما‌، به‌ خاطر مسؤولیتهای‌ خطیر انقلابی‌، شأن‌ و منزلت‌ویژه‌یی‌ یافته‌اند. صفحات‌ مطبوعات‌ مسؤولیت‌شناس ما‌، در این‌ چند سال‌ همواره‌عرصه‌‌ رویارویی‌ هوشمندانه‌‌ قلمهای‌ متعهد و دردآشنا با تهاجمات‌ ضد فرهنگی‌استکبار و عناصر مسخ ‌شده‌ و بی‌هویت‌ بوده‌ است‌.

اینک توجه‌ جناب‌عالی‌ را به‌نکات‌ زیر جلب‌ می‌کنم‌:

۱) مؤسسه‌ی‌ کیهان‌ یک مجموعه‌ی‌ کامل‌ فرهنگی‌ است ‌که‌ می‌باید از ظرفیتهای‌ وسیع‌ آن‌ بخوبی‌ استفاده‌ شود. برنامه‌ریزی‌ جهت‌توسعه‌ و رشد همه‌جانبه‌ی‌ آن‌ مؤسسه‌ در ابعاد مختلف‌ با توجه‌ به‌ مخاطبین ‌متنوعی‌ که‌ دارد باید مورد نظر جدی‌ قرار گیرد.

ضروری‌ است‌ با همکاری‌ و مشارکت‌ صمیمانه‌‌ نیروهای‌ مسلمان‌ و متعهد و خوش فکر از داخل‌ و خارج‌ این ‌مجموعه‌ که‌ خوشبختانه‌ کم‌ هم‌ نیستند فارغ‌ از گرایشات‌ سلیقه‌یی‌، چهارچوب ‌مناسبی‌ برای‌ سیاستها و برنامه‌های‌ کوتاه‌مدت‌ و درازمدت‌ این‌ مؤسسه‌ی‌ عظیم‌فرهنگی‌ تدوین‌ شود.

از رموز موفقیت‌ در این‌ راه‌، اعتماد بر نیروهای‌ مؤمن‌ و کارآمد و بهره‌مندی‌ از آنان‌، حفظ یکپارچگی‌ و وحدت‌، سعه‌ی‌ صدر در مدیریت ‌امور فرهنگی‌ و از همه‌ مهمتر توکل‌ بر قدرت‌ لایزال‌ الهی‌ است‌.

۲) مهمترین ‌وظیفه‌ی‌ مطبوعات‌ در نظام‌ اسلامی‌، نقش‌ فرهنگی‌ آنان‌ در معرفی‌ و دفاع‌ از ارزشها و آرمانهای‌ مورد قبول‌ این‌ امت‌ انقلابی،‌ و بالا بردن‌ سطح‌ آگاهی‌ و معرفت‌ آنان‌ است‌.

در حال‌ حاضر و بخصوص‌ پس‌ از شکست‌ کامل‌ مارکسیزم‌،استکبار غرب‌ برای‌ گسترش‌ سیطره‌ی‌ سیاسی، الحادی‌ خود بر ملتهای‌ انقلابی‌،عمدتاً از محورها و شیوه‌های‌ فرهنگی‌ بهره‌ می‌گیرد. معارضه‌ی‌ شایسته‌ با تهاجم‌ فرهنگی‌ غرب‌ در ابعاد مختلف‌ باید در صدر برنامه‌های‌ رسانه‌های‌ عمومی ‌قرار گیرد. بی‌تفاوتی‌ و مسامحه‌ در برابر این‌ تهاجم‌ فرهنگی‌ که‌ گاه‌ با قلم ‌عناصر مطرود و خودباخته‌ی‌ داخلی‌ صورت‌ می‌گیرد زیانهای‌ جبران‌ ناپذیری‌ در برخواهد داشت‌.

۳) سرمایه‌ی‌ اصلی‌ هر رسانه‌، اعتماد عمومی‌ است‌ که‌ از طریق‌اعتنا به‌ ارزشها و اعتقادات‌ اکثریت‌ جامعه‌ یعنی‌ اقشار متدین‌ وفادار به‌انقلاب‌ و حفظ کرامت‌ و شرافت‌ نظام‌ و صداقت‌ در بیان‌ به‌ دست‌ می‌آید.

۴)ضروری‌ است‌ دستگاهها و نهادهای‌ فرهنگی‌ در جهت‌ بسط و معرفی‌ فرهنگ‌ سرشار اسلامی‌ و ارتقاء‌ سطح‌ افکار عمومی‌ جامعه‌‌ انقلابی‌ با مؤسسه‌ کیهان‌ همکاری‌نمایند تا آن‌ مؤسسه‌ بتواند با تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ مسلمان‌ و توانا و کارآمد در انجام‌ رسالت‌ خود موفق‌ باشد.

توفیق‌ جناب‌عالی‌ و دیگر کارکنان‌ محترم‌ آن‌ مؤسسه‌ را از خداوند متعال‌ خواستارم‌.
 
والسلام‌ علیکم‌   
سید علی خامنه‌ای
۱۳۷۰/۷/۲      
 

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی