news/content
نسخه قابل چاپ
1370/01/17

انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیّد احمد خمینی به سرپرستی حجاج ایرانی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز طی حکمی حجةالاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی را به سمت نماینده خویش و سرپرست حجاج ایران منصوب فرمودند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به حجةالاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

جناب‌ حجةالاسلام ‌والمسلمین‌ آقای‌ حاج‌ سید احمد خمینی‌ دام‌بقائه‌

خدای‌ منان‌ را شکر گزاریم‌که‌ بار دیگر با عنایات‌ خود، ملت‌ شریف‌ ایران‌ را مشمول‌ تفضلات‌ خاص‌ فرموده‌ و موانع‌ را از سر راه‌ حج‌ ابراهیمی‌ و حضور در میعاد الهی‌ و مردمی‌ خانه‌ی‌ مکرم‌ خود برطرف‌ نموده‌ و دلهای‌ مشتاق‌ را با دعوت‌ به‌ وعده گاه‌ ضیافت‌ خود به‌ اهتزاز آورد. اکنون‌ به‌ فضل‌ الهی‌ و توجهات‌ ولی‌الله‌الاعظم‌ روحی‌فداه ‌ملت‌ ایران‌ در آستانه‌ی‌ استیفای‌ حق‌ عظیمی‌ است‌ که‌ سه‌ سال‌ به‌ ناروا از او باز داشته‌ شده‌ بود. باید شک‌ نکرد که‌ روح‌ مطهر امام‌ آزادگان‌ و قائد درست‌اندیشان‌، آن‌ پایه‌گذار حج‌ ابراهیمی‌ و ولایت‌ و برائت‌ محمدی ‌صلی‌الله‌علیه‌واله‌ از توفیق‌ کرامت بار ملت‌ ایران‌ و تلاش‌ و مجاهدتی‌ که‌ به‌ این‌ عزت ‌منتهی‌ شد، شاد و راضی‌ است‌.

این‌جانب‌ با تأسی‌ به‌ آن‌ بزرگوار که‌ جناب ‌عالی‌ را با اعتمادی‌ کم ‌نظیر از همگنان‌ ممتاز ساخته‌ بود ، با اطمینان‌ و اعتماد کامل‌ به‌ دانش‌ و بصیرت‌ و هوشمندی‌ همراه‌ با امانت‌ و صداقت‌ و کارایی ‌که‌ از آن‌ برخوردار می‌باشید، شما را به‌ سمت‌ نماینده‌ی‌ خویش‌ و سرپرست‌ حجاج ‌محترم‌ ایران‌ منصوب‌ می‌کنم‌.

این‌ واجب‌ بزرگ‌ که‌ ذکر خدا و انابه‌ و استغفار در آن‌ با برائت‌ و بیزاری‌ از مشرکین‌ و نمایش‌ عظمت‌ و وحدت‌ مسلمین‌ توأم‌ و همراه‌ است‌، امسال‌ در شرایطی‌ انجام‌ می‌گیرد که‌ مع‌الاسف‌ بخشی‌ از سرزمینهای‌ اسلامی‌ عربستان‌ و عراق‌ به‌ حضور و تصرف‌ ایادی‌ شرک‌ و کفر و استکبار آلوده ‌شده‌ و با سوء تدبیر و خباثت‌ بعضی‌ از حکام‌ ممالک‌ اسلامی‌، اختلافات‌ تازه‌ و برادرکشی های‌ بی‌سابقه‌یی‌ در میان‌ مسلمین‌ پدید آمده‌ است‌. این‌ چیزی‌ است‌ که‌ قلب‌ هر مسلمان‌ غیور و معتقد به‌ عزت‌ اسلام‌ و وحدت‌ مسلمین‌ را جریحه‌دار می‌سازد، و حج‌ باید بر دلهای‌ خسته‌ و مجروح‌ مسلمین‌ مرهم‌ نهاده‌، راه‌ رشد وصلاح‌ را ـ که‌ همانا اتحاد و همبستگی‌ ملت های‌ مسلمان‌ و عزم‌ راسخ‌ آنان‌ بر مقابله‌ و مبارزه‌ با اردوگاه‌ استکبار و جهان خواران‌ و غارتگران‌ ثروتهای‌ مادی‌ و معنوی‌ مسلمین‌ است‌ ، به‌ آنان‌ نشان‌ دهد.

حضور جناب‌عالی‌ که‌ یادگار عزیز و گرانقدر امام‌المجاهدین‌ و خود از شخصیتهای‌ برجسته‌ی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و دارای‌ مواضع‌ راسخ‌ و روشن‌ در مقابله‌ با توطئه‌ها و ترفندهای‌ استکباری‌ می‌باشید،به‌ حجاج‌ کشورهای‌ اسلامی‌ این‌ امکان‌ را خواهد بخشید که‌ سیاست‌ الهی‌ و به حق‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را بی‌واسطه‌ از زبان‌ یکی‌ از برگزیدگان‌ این‌ نظام‌ بشنوند و از رهنمود جمهوری‌ اسلامی‌ در حوادث‌ پیچیده‌ی‌ دنیای‌ کنونی‌ و منطقه‌ی‌ اسلامی‌ مطلع‌ شوند.

لازم‌ است‌ جناب ‌عالی‌ کلیه‌ی‌ دستورات‌ حضرت‌ امام‌ خمینی ‌رضوان‌الله‌علیه‌ را در احکام‌ صادره‌ به‌ نمایندگان‌ محترم‌ ایشان‌ در حج‌ سالهای‌ گذشته‌ در مد نظر داشته‌ و با دقت‌ و تمام‌ امکان‌ به‌ آن‌ عمل‌ نمایید و بالخصوص‌ مسلمین‌ را به‌ وحدت‌ کلمه‌ و دفاع‌ از اسلام،‌ و مبارزه‌ با ائمه‌ی‌کفر و سردمداران‌ ظلم‌ و فساد جهانی‌ و متجاوزین‌ به‌ حقوق‌ کشورها و ملتهای‌ ضعیف‌ و دست‌ نشاندگان‌ آنان‌ توصیه‌ کنید و از وقایع‌ ظالمانه‌ و خونینی‌ که‌ درفلسطین‌ و عراق‌ و لبنان‌ می‌گذرد آنان‌ را آگاه‌ سازید. همچنین‌ ضروری‌ است‌ که ‌در هر فرصتی‌ همه‌ی‌ حجاج‌ و بالخصوص‌ حجاج‌ عزیز ایران‌ را به‌ ذکر و خشوع‌ و تضرع‌ و تقویت‌ علقه‌های‌ معنوی‌ و رابطه‌ با حضرت‌ باری‌ تعالی‌ وتقدس‌ متذکر فرمایید.

اکنون‌ در آستانه‌ی‌ فصل‌ مبارک‌ حج‌، یاد شهیدان‌ مظلوم‌ و کبوتران‌ خونین ‌بال‌ حریم‌ امن‌ الهی‌ ، که‌ داغ‌ آنان‌ از دل‌ زدوده‌ نشده‌ و نخواهد شد، دل‌ را می‌گدازد و اشک‌ بر دیده‌ جاری‌ می‌سازد. امید است‌ که‌ حج‌ ناتمام‌ آن‌ مظلومان‌ به‌ لطف‌ خدای‌ عزیز و قدیر به‌ کمال‌ و تمام‌ حج‌ همه‌ی‌ مسلمین ‌بی نجامد و خون‌ به‌ناحق ‌ریخته‌ی‌ آنان‌، تقاص‌ همه‌ی‌ خونهای‌ به‌ناحق‌ ریخته‌ی ‌جهان‌ اسلام‌ را در پی‌ داشته‌ باشد.

لازم‌ می‌دانم‌ از جناب‌ حجة‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ کروبی‌ ، رئیس‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ که‌ با توجه‌ به ‌مسؤولیت‌ سنگین‌ خود در کشور امکان‌ ادای‌ این‌ مسؤولیت‌ را نداشتند به‌خاطر زحمات‌ بی‌دریغ‌ در حج‌ سالهای‌ گذشته‌ تشکر کنم.‌ و توفیق‌ جناب‌عالی‌ و کسانی ‌را که‌ در این‌ امر خطیر همکار و دستیار شما خواهند بود از خداوند مسألت ‌نمایم‌.

والسلام‌ علیکم‌ و رحمة‌الله‌

بیستم‌ ماه‌ رمضان‌ 1411

برابر باهفدهم‌ فروردین‌ ماه‌ 1370

علی‌ حسینی‌ خامنه‌ای‌

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی