news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبر
نسخه قابل چاپ
1368/06/26

پیام به مجمع سالانه‌ی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و بسیج مستضعفین سراسر کشور

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱)
برادران عزیزم، فرماندهان و مسئولان محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و بسیج مستضعفان!

خدا را شکر که نَفَس روح‌ا‌للهىِ آن عبد صالح و آن یادگار پیامبران و اولیا (سلام ا‌لله‌ علیهم) نقشى معجزنشان و پایدار در کتیبه‌ی تاریخ نشاند؛ یعنى انسانهاى والا و نفوس طیّبه‌اى با تربیت پیامبرگون خود پدید آورد که در ظلمات جاهلیّت و مادّیّتى که طاغوتهاى زمان و امپراتوران زر و زور در جهان پدید آورده و بر آدمیان تحمیل کرده‌اند، چون ستارگان فروزانى بدرخشند و پرتوِ فضیلت و معنویّت را در پیرامون خود بپراکنند و عروج روحى و معنوى و ارزشهاى حقیقى را به جهان بنمایند. خدا را شکر که زحمت و تلاش آن وارث پیامبران و راهروِ راه آنان را برکت بخشید و پاداش او و امّتش را با پیروزى عظیمى که قرنها آرزوى همه‌ی مصلحان و ژرف‌اندیشان اسلامى بود، ارزانى داشت و این پیروزى را با فتوحات درخشانى در عرصه‌هاى گوناگون و از همه بالاتر، در عرصه‌ی تربیت و تزکیه‌ی نفوس جوانانى که پایه‌هاى استوار و پاسداران بیدار انقلاب و نظام اسلامی‌اند، ضمانت نمود و فتح‌الفتوحى را که کلید همه‌ی پیروزی‌ها است، نصیب او ساخت.

شما جوانان و جوانمردانى که سابقه‌ی مجاهدت در جنگى هشت‌ساله را به‌مثابه‌ی بزرگ‌ترین افتخار دوران انقلاب براى خود کسب کرده‌اید، از جمله‌ی ارزشمندترین دستاوردهاى امام فقید بزرگوارمان در تلاش چندین‌ساله و پُرمرارتش میباشید. جمعى از شما شهد شهادت نوشیدند و به مجاورت اولیاءا‌لله‌ و عروج به ملکوت سرافراز شدند و جمعى دیگر زنده و آماده و پابه‌رکابِ وظیفه‌ی بزرگ خویشند، تا حکم خدا چه باشد و تکلیف الهى چه فرمان دهد؛ فَمِنهُم مَن قَضیّْ نَحبَه{ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَب‌ـدیلًا . (۲) امام بزرگوار به شما جوانان مجاهد و مخلص، محبّتى پدرانه داشت و قلب منوّر او از شما راضى بود. این محبّت و رضایت، سرمایه‌ی ارجمندى است که باید گرامى داشته شده و حفظ شود. بی‌شک محبّت و رضایت روح مطهّر آن سلاله‌ی نبوّت و امامت نیز همان برکاتى را خواهد داشت که رضایت و محبّت او در دوران زندگى پُربرکتش میداشت.

اینک ما در دورانى قرار گرفته‌ایم که جهاد فی‌سبیل‌ا‌لله‌ در شکلى اگرچه نه به صراحت دوران جنگ، امّا با همان دشواری‌ها و شاید با ظرافت بیشتر، بر دوش همه‌ی ما است. جهاد در این دوران، براى آنان که در نیروهاى مسلّح یا وابسته به آنند، مستلزم امورى چند است: نخست؛ حفظ آمادگى روحى براى دفاع از انقلاب و کشور و نظام جمهورى اسلامى. از پیامبر اکرم (صلّى ا‌لله‌ علیه و آله و سلّم) نقل شده است که «مَن لَم‌یَغزُ وَ لَم‌یُحَدِّث نَفسَهُ بِالغَزوِ ماتَ عَلىٰ شُعبَةٍ مِن نِفاق»؛ (۳) یعنى آن کسى که در میدان نبرد نباشد یا در دل و جان، حدیث جهاد بر خود نخوانَد، به گونه‌اى از نفاق، زندگى را ترک خواهد گفت.
ما ‌-همان‌طور که امام راحل عظیم فرمود- در سیاست خود براى رسیدن به صلح، در چهارچوب قطعنامه‌ی شوراى امنیّت جدّى هستیم و هرگز پیشقدم در تضعیف آن نخواهیم بود؛ ولى حفظ آمادگی‌هاى گوناگون، مخصوصاً آمادگى روحى براى دفاعى جانانه از اسلام و انقلاب، بالاترین فریضه‌اى است که امروز متوجّه شما و همه‌ی نیروهاى مسلّح است. سپاه و بسیج و ارتش باید این آمادگى را در حدّ اعلىٰ حفظ کنند و نگذارند اندک فتورى (۴) در عزم و اراده‌ی مردانه‌ی آنان پدید آید.
اینجانب مخصوصاً به آحاد نیروهاى بسیجى تأکید میکنم که جدایى آنان از سازمان متبوعشان ‌-یعنى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى- هرگز نباید به معناى بریدگى از صحنه‌ی دفاع نظامى و غرق شدن در زندگى شخصى یا شغلى باشد. حیات طیّبه‌ی آنان به این است که رابطه‌ی روحى و سازمانى را در حدّ اعلاى ممکن حفظ کنند.

دوّم؛ تقویت آمادگی‌هاى آموزشى و تشکیلاتى. سپاه و ارتش، هر یک در چهارچوب مأموریّت ویژه‌اى که براى آنان وجود دارد، باید به تقویت آموزشى و استحکام سازمان‌دهى خود و نیز آماده نگه داشتن ابزار و تجهیزات جنگى سرگرم باشند و کمترین سستى و فتورى در این وظیفه‌ی بزرگ حاصل نشود. اکنون گنجینه‌ی ذی‌قیمتى از تجارب نظامى در اختیار شما است که باید براى ایجاد آمادگی‌هاى بیشتر، مورد استفاده قرار گیرد. البتّه همه‌ی عزیزان باید توجّه کنند که اگرچه مأموریّت ارتش و سپاه در درازمدّت با یکدیگر متفاوت است، امّا امروز وظیفه‌ی قطعى همه، ترمیم و تحکیم خطوط دفاعى در مرزها است و هر یک از دو سازمان و هر یگانى از یگانهاى رزمى آنان باید فریضه‌ی حضور قوى و مقتدرانه در سنگرهاى مرزى را از هر کار و وظیفه‌ی دیگر مهم‌تر بشمرد و از آن لحظه‌اى غفلت نورزد.

سوّم؛ همکارى کامل و محبّت برادرانه میان برادران سپاه و ارتش. دشمن از روى کمال عناد و خصومت، با القاى شایعات، سعى در ایجاد تفرقه میان نیروهاى مسلّح ما دارد و برخى دوستان نیز از روى جهالت، گاهگاه به شایعات ساخته‌ی دست دشمن دامن زده‌اند. گاهى شایعه‌ی انحلال ارتش و گاهى شایعه‌ی انحلال سپاه بر سر زبانها افکنده شده، که این هر دو و هر سخنى از این قبیل، سخنى است از سوى دشمن یا در جهت منافع او.اینجانب به پیروى از امام عظیم‌الشّأن و حکیم فقیدمان، قاطعاً میگویم: این هر دو سازمان، همچون دو بازوى جمهورى اسلامى، باقى و نیرومند خواهند ماند و تقویت خواهند شد. هر یک مأموریّتى جدا از مأموریّت دیگرى و مکمّل آن خواهند داشت و سپاه به‌جز مأموریّت رزمى خود، وظیفه‌ی سنگین سازمان‌دهى و آموزش و بسیج ارتش بیست‌میلیونى را هم بر عهده خواهد داشت. ارتش و سپاه با کمک و همکارى و رقابت مثبت خواهند توانست مانند همیشه سدّى مستحکم در برابر دشمنان اسلام و انقلاب و کشور اسلامى و دولت اسلامى پدید آورند و هر تجاوزى را با قدرت پاسخ گویند و حتّى فکر تجاوز را هم از یاد دشمن بزدایند.

در پایان، بار دیگر به شما عزیزان، فرماندهان و مدیران سپاه و بسیج و به یکایک رزمندگان و بسیجیان تأکید میکنم که نظام جمهورى اسلامى باید قدرت دفاعى و رزمی‌اى متناسب با داعیه‌ها و آرمانهاى انقلابىِ خود داشته باشد؛ این، تنها با کار و تلاش و حفظ روحیه و آمادگى شما فرزندان اسلام و امام میسّر خواهد شد. به خدا توکّل کنید، از او مدد بخواهید، به درگاه او استغاثه کنید، با او راز و نیاز کنید و همه‌ی تلاش و نیروى خود را در این راه روشن به کار بگیرید؛ و خدا با مؤمنان و متوکّلان است. اینجانب با همه‌ی توان در خدمت شما و پشتیبان شما خواهم بود؛ و خدا بهترین پشتیبان است.والسّلام‌علیکم‌ورحمة‌ا‌لله‌
 سیّدعلى خامنه‌اى
به تاریخ ۱۳۶۸/۶/۲۶
 
 
۱) این مجمع یک‌روزه در تاریخ ۲۶/۶/۱۳۶۸ در ورزشگاه آزادى تهران برگزار شد.
۲) سوره‌ى احزاب، بخشى از آیه‌ی ۲۳؛ «... برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین ] انتظارند و [هرگز عقیده‌ى خود را] تبدیل نکردند.»
۳) کشف الاسرار و عدّة الابرار، ج ۱، ص ۷۹
۴) ضعف، سستى
 

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی