news/content
پیوندهای مرتبطفيلمفيلمفيلمفيلمعکس ويژهعکس ويژه
1402/10/09

پادکست مثبت ۱۰۰ ثانیه | بسیج عمومی علیه اشغالگران انگلیسی





اینجا تحریریه KHAMENEI.IR و شما در حال شنیدن «پادکست مثبت ۱۰۰ ثانیه» هستید. این پادکست پیوست صوتی بسته‌ تصویری گزارش‌های «مثبت ۱۰۰ ثانیه» محسوب می‌شود.

تا الان ۳۸ قسمت از سلسله گزارش‌های مثبت ۱۰۰ ثانیه در KHAMENEI.IR منتشر شده که در هر قسمت به کاوش در یکی از نکاتی می‌پردازد که از سوی سوی رهبر انقلاب در جریان دیدارها و سخنرانی‌های عمومی به آنها پرداخته شده است.


دوم دی‌ماه ۱۴۰۲، حسینیه امام خمینی(ره)، دیدار جمعی از مردم کرمان و خوزستان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
«حدود صد و اندی سال قبل، در دنباله‌های جنگ اوّل جهانی که انگلیس‌ها آمدند به این منطقه از ایران و عراق حمله کردند، مدافعه‌ی مردم خوزستان بود که انگلیسی‌ها را عقب زد. فتوای علمای نجف را مردم غیور خوزستان در دست گرفتند، پرچم بلند کردند، مقابل انگلیس‌ها ایستادند...

مردم خوزستان طبق فتوای علمای نجف ــ مرحوم آمیرزا محمّدتقی شیرازی و دیگران ــ در مقابل انگلیس‌ها ایستادند. در سفری که بنده چندین سال پیش به خوزستان داشتم، پرچم آن مبارزه‌ی بزرگ را آوردند و ما [هم] آن پرچم را هدیه کردیم به آستان قدس رضوی؛ آن پرچم که مال مردم خوزستان است، الان موجود است.

در تاریخ، اینها مهم است، اینها خیلی باارزش است. خوزستان سینه سپر کرد در مقابل انگلیس‌ها، نه فقط برای دفاع از خوزستان، بلکه برای دفاع از ایران.»


زمستان ۱۲۹۳ شمسی به روزهای آخر رسیده بود. شش ماه از شروع جنگ جهانی اول می‌گذشت هرچند ایران اعلام بی‌طرفی کرده بود اما در عمل خاکش زیر پای قوای روس و انگلیس لگدمال شد.

 انگلیسی‌ها از جنوب و جنوب‌غرب ریخته بودند توی خاک ایران. قاجار ضعیف‌تر از آن بود که جلوی این تجاوزها را بگیرد.

تعدادی از علما و در راس‌شان آیت‌الله سیدکاظم طباطبایی علیه اشغالگران فتوای جهاد صادر کردند. او شخصاً در صحن حضرت امیرالمؤمنین(ع)، علیه انگلیسی‌ها سخنرانی و مردم را به دفاع دعوت کرد. هیأتی را هم به سرپرستی فرزند ارشدش به خوزستان فرستاد و اعراب و عشایر این منطقه را به بیرون راندن متجاوزان فرا خواند. شبیه این پیام از سوی دیگر علما هم به خوزستان رسیده بود. این نقطه شروع جهاد اسلامی اعراب خوزستان علیه اشغالگران انگلیسی بود.

بعد از این مواضع، اعراب خوزستان از سوسنگرد، بستان، حمیدیه، هویزه و روستاهای اطراف پس از ۵۰ کیلومتر پیاده‌روی برابر قشون انگلیس صف‌آرایی کردند. آنها در این جهاد اسلامی حدود ۷۰۰ شهید برای دفاع از کشور تقدیم کردند.

پرچم این قیام ضداستعماری در اسفند ۱۳۷۵ در سفر آیت‌الله خامنه‌ای به خوزستان توسط اعراب این استان به ایشان هدیه شد و الان هم در موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.


گزارش تصویری مثبت ۱۰۰ ثانیه را ببینید!
 
برچسب‌ها: مثبت ۱۰۰ ثانیه؛
لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی