news/content
1395/09/22

هجرت؛ مبدأ نظام اسلامی



یکم تا دوازدهم ماه ربیع‌الاول، مصادف است با سالروز هجرت پیامبر گرامی اسلام از مکه به یثرب یا همان مدینة النّبی؛ هجرتی که نقشی اساسی در پیروزی اسلام و تشکیل نظام اسلامی ایفا نمود.
به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، کلیپ صوتی «هجرت؛ مبدأ نظام اسلامی» را درباره‌ی نقش و جایگاه کلیدی هجرت حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) از مکه به مدینه در تشکیل نظام اسلامی و همچنین ارتباط این هجرت با هجرت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) از مدینه به مکه و از مکه به کربلا در بازسازی نظام اسلامی منتشر می‌کند.

سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در این صوت می‌شنوید:
 
* در سال یازدهم از بعثت، چند نفر از مردم یثرب از قبیله‌ی خزرج به مکّه آمدند و کلمات پیغمبر اکرم را شنیدند و مجذوب شدند و در محلّ جمره‌ی عقبه -در منا- با پیغمبر ملاقات کردند و به آن حضرت ایمان آوردند. این، اوّلین قدم در راه هجرت پیغمبر و تشکیل جامعه‌ی اسلامی در مدینه شد... اهمّیّت هجرت پیغمبر از اینجاست که دین خدا فقط یک ایمان قلبی نیست؛ دین خدا یعنی قالب زندگی مردم؛ شکل نظام اجتماعی مؤمنین... اگر بعثت انجام گرفته بود امّا هجرت تحقق پیدا نکرده بود، مطمئنّاً دین اسلام پیروز نشده بود ... هجرت حسین بن علی (علیه‌السّلام) از مدینه به مکّه و از مکّه به کربلا و آن قیام خونین و آن حادثه‌ی فاجعه‌آمیز، درست دنباله‌ی هجرت پیغمبر بود؛ یعنی در زمان امام حسین، چیزی که اتّفاق افتاده بود، همین بود که دین از سیاست جدا شده بود... ماجرای عاشورا و حادثه‌ی خونینی که در سال شصت و یکم هجرت به وجود آمد، دنباله‌ی هجرت پیغمبر بود، برای تشکیل نظام اسلامی بود؛ منتها پیغمبر میخواست این نظام را بنیانگذاری کند و حسین بن علی میخواست این نظام را بازسازی کند... این تفسیر درست حادثه‌ی عاشورا و فهم صحیح مسئله‌ی هجرت است.

بیانات در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۶۶/۶/۶
لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی