others/special
تدوین مقالات فقهی با روشهای جدید

نقش آیت‌الله شاهرودی در دایرة المعارف فقه اسلامی

تدوین مقالات فقهی با روشهای جدید

تأسیس دایرةالمعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهل بیت (علیهم‌السلام) به بیش از ۲۵ سال پیش باز می‌گردد. فکر اصلی و محوری ایشان – با توجه و راهنمایی رهبر معظم انقلاب – این بود که فقه نیز با روش‌های جدیدِ تدوین در عالم همراه شود.
رابط امام خمینی و شهید صدر؛ سرباز انقلاب اسلامی

نکاتی از سیره شخصی و انقلابی آیت‌الله هاشمی شاهرودی

رابط امام خمینی و شهید صدر؛ سرباز انقلاب اسلامی

در سال ۱۹۷۴ میلادی در سلسله بازداشت‌های علما و طلاب و ائمه‌ی جمعه و جماعت، آقای هاشمی هم بازداشت شد و شهید صدر از بازداشت ایشان بسیار متأثر شد... من به سید صدر گفتم إن شاءالله خدا فرجی حاصل می‌کند و ایشان آزاد می‌شود. ایشان گفت: «سید هاشمی نشانه‌ی وجود من است.»
آیینه شهید صدر

| چهلمین روز رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی |

آیینه شهید صدر

این خیلی عجیب است که مرجعی مثل شهید صدر با آن وزن علمی در مورد جوانی که کمتر از سی سال سن داشته است بفرمایند «او آیینه‌ی وجود من است» و «هر چه پیش من هست، او هم دارد» یا «هر چه او بگوید حرف من است!»... روایتی از جلسات فقهی مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی را در این مطلب بخوانید.
آیت‌الله شاهرودی وفادار به اسلام و انقلاب بود

گفت‌وگو با آیت‌الله شب‌زنده‌دار درباره مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی

آیت‌الله شاهرودی وفادار به اسلام و انقلاب بود

بنظر من می‌توان یک جنبه‌ی با وفایی ایشان را به این دانست که هر مسئولیتی که رهبر انقلاب اسلامی تشخیص دادند و از وی درخواست کردند، مرحوم آیت‌الله شاهرودی از انجام وظیفه نسبت به اسلام و جامعه‌ی اسلامی ابا نکرد...
مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی در حسینیه امام خمینی

مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی در حسینیه ام...

مراسم ترحیم و بزرگداشت فقیه عالی‌قدر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز (پنجشنبه) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله) برگزار شد. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR فیلم این مراسم را برای استفاده عموم مخاطبان منتشر می‌کند.
نقش حوزه «تقویت نظام و رهبری» است

گفتگو درباره آیت‌الله هاشمی شاهرودی

نقش حوزه «تقویت نظام و رهبری» است

بارها از آیت‌الله شاهرودی شنیدم که می‌گفت «ما نباید حوزه را خلاصه بکنیم در تعلیم و تعلم؛ بلکه حوزه و حوزویان باید نقش تدوینگری، نقش بیدارگری، نقش مطالبه‌گری، نقش احیاگری و نقش اقامه‌ی حکم‌الله و حفظ نظام اسلامی و تقویت نظام اسلامی را در کنار ...
مراسم اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی به امامت رهبر انقلاب

مراسم اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی به...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم تشییع رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در مصلای امام خمینی (رحمه‌الله) تهران حضور یافته و بر پیکر این فقیه عالی‌قدر و کارگزار باوفای نظام، نماز اقامه کردند.
 
پیام تسلیت در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی

پیام تسلیت در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی

ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری باوفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفّقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود.
تصاویری از آیت‌الله هاشمی شاهرودی در کنار رهبر انقلاب

تصاویری از آیت‌الله هاشمی شاهرودی در کنار رهبر انق...

فقیه عالیقدر آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، شب گذشته دارفانی را وداع گفتند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR تصاویری از دیدارهای رهبر انقلاب اسلامی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی را منتشر می‌کند.
سخن‌نگاشت | پیام تسلیت در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی

سخن‌نگاشت | پیام تسلیت در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی...

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR پیام تسلیت رهبر انقلاب، به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی را در این سخن‌نگاشت مرور می‌کند.
 

انتصاب رئیس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفت؛

انتصاب رئیس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی رئیس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره‌ی پنج‌ساله منصوب کردند...
تمدید مسئولیت اعضای هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه

با حکم رهبر انقلاب و برای یک دوره‌ی جدید صورت گرفت؛

تمدید مسئولیت اعضای هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم رو...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با قدردانی از زحمات ارزشمند رئیس و اعضای هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه در دوره‌ی اول، مسئولیت هر پنج عضو این هیأت را برای یک دوره‌ی پنج‌ساله‌ی دیگر تمدید کردند.
تشکیل هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و انتصاب رئیس و اعضای آن

تشکیل هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گا...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه، و در اجرای بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی تشکیل دادند.
انتصاب مجدد آیت‌الله هاشمی شاهرودی به ریاست قوه قضائیه

انتصاب مجدد آیت‌الله هاشمی شاهرودی به ریاست قوه قض...

با پایان گرفتن یک دوره پنجساله از مسوولیت جنابعالی در راس قوه قضاییه که در آن تلاش متراکم و خدمات ارزشمندی مشهود گردید، به موجب اصل یکصد و پنجاه و هفت قانون اساسی، این مسوولیت را برای یک دوره دیگر به جنابعالی محول می کنم.
انتصاب آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی به ریاست قوه قضائیه‌

انتصاب آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی به ریاست قو...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی، آیت‌الله سید محمود هاشمی را به ریاست قوه قضاییه منصوب فرمودند.
انتصاب آیت‌الله سیدمحمود هاشمی به‌ عضویت‌ شورای نگهبان

انتصاب آیت‌الله سیدمحمود هاشمی به‌ عضویت‌ شورای نگ...

از آنرو که‌ جناب‌ آقای محمدی‌گیلانی از اعضای با سابقه‌ و برجسته‌ فقهای شورای نگهبان، پس‌ از قبول‌ مسئولیت‌ در قوه‌ قضائیه‌ درخواست‌ کناره‌گیری از عضویت‌ در شورای مزبور نموده‌اند؛ جنابعالی را به‌ عنوان‌ عضو شورای نگهبان‌ منصوب‌ میکنم.
انتصاب جمعی از علما جهت بررسی مسائل جدید فقهی

انتصاب جمعی از علما جهت بررسی مسائل جدید فقهی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین امروز طی حکمی هیئتی از صاحبنظران و فضلای برجسته‌ی حوزه‌های علمیه را بمنظور بررسی موضوعات و مسائل جدید فقهی و تهیه پاسخ فقهی عالمانه و محققانه به مسائلی که وضع کنونی جهان و پیشرفتهای علمی نو، منصوب فرمودند...
انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی شاهرودی به عضویت در شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی شاهرودی به عضوی...

اکنون که بحمدالله مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌الصّلاةوالسّلام) به عنوان کانون تلاش علمی و عملی تشیع تشکیل یافته و آغاز به کار کرده است، شایسته است برابر مواد اساسنامه‌ی آن، جمعی از برجستگان رجال علمی و چهره‌های موجه عالم تشیع، شورای عالی آن مجمع را شکل بخشیده...
حکم به حجت‌الاسلام هاشمی شاهرودی در رابطه با تشکیل موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی

حکم به حجت‌الاسلام هاشمی شاهرودی در رابطه با تشکیل...

بر اهل تحقیق روشن است که ذخیره‌ی ارزشمند فقه اسلام بنا بر مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، یکی از پُربارترین و گرانمایه‌ترین مواریث فرهنگ و تمدن اسلامی است و صدها اثر علمی و فنی که هریک در جایگاه برجسته‌یی قرار دارند، به جهان اسلام و بشریت تقدیم کرده و کتبخانه‌ی معارف اسلامی را غنا و ارج بخشیده است...
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی