news/content
نسخه قابل چاپ
1371/10/08

انتصاب جمعی از علما جهت بررسی مسائل جدید فقهی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین امروز طی حکمی هیئتی از صاحبنظران و فضلای برجسته‌ی حوزه‌های علمیه را بمنظور بررسی موضوعات و مسائل جدید فقهی و تهیه پاسخ فقهی عالمانه و محققانه به مسائلی که وضع کنونی جهان و پیشرفتهای علمی نو، برای فرد و جامعه‌ی مسلمان مطرح میسازد، منصوب فرمودند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم

خدای متعال را سپاسگزاریم که در این زمان توفیق و فرصت آن را عطا فرموده است که فقه امامیه که مبتنی بر تعلیم مکتب اهل بیت مطهر نبی اکرم صلی الله علیه و آله است، در مجامع علمی جهان اسلام مطرح گردد و مبانی فقهی و تحقیقات و نظرات علمی فقهاء عالیمقام شیعه که از مواریث گرانبهای جوامع اسلامی است، در منظر خبرگان و محققان فقه اسلام، مورد تحسین و اعجاب صاحبنظران فرق اسلامی قرارگیرد. در سالهای اخیر نمایندگان جمهوری اسلامی از حوزه‌ی علمیه قم و دیگر مراکز فقهی ایران اسلامی، با حضور در مجامع فقهی بین‌المللی توانسته‌اند سهم مهمی در طرح و حل سئوالهای فقهیِ امروز برعهده گیرند و پاسخگویی به نیازهای کنونی فرد و جامعه‌ی مسلمان از دیدگاه شریعت اسلامی را تسهیل نمایند.

اکنون به نظر میرسد که برای تکمیل این نقش مهم و ایفای رسالتی که بر دوش علمای امت در تنقیح موضوعات و احکام اسلامی قرار دارد، ‌لازم است هیئتی از صاحبنظران و فضلای برجسته‌ی حوزه‌های علمیه تشکیل شود تا موضوعات و مسائل جدید را مشترکاً مورد تدقیق و بررسی قرار دهند و ناب‌ترین دستاوردهای فقه امامیه را برای طرح در مجامع فقهی بین المللی، آماده سازند.

دستور کار این هیئت عمدتاً پاسخ فقهی عالمانه و محققانه به مسائلی است که وضع کنونی جهان و پیشرفتهای علمی نو به نو، برای فرد و جامعه‌ی مسلمان امروز مطرح میسازد. ولیکن ثمرات و دستاوردهای چنین هیئت بابرکتی بیشک در این امر منحصر نمانده و انشاءالله با مراکز فقهی داخل کشور نیز تأثیر و تأثر متقابل خواهدداشت.

حضرات حجج اسلام و آیات: سید مهدی روحانی، احمدی میانجی، محمد مؤمن، سید محمود هاشمی، سید کاظم حائری،سید محمد خامنه‌ای ، محمدابراهیم جناتی، حسن جواهری و محمدعلی تسخیری، را به عنوان اولین اعضاء این هیئت منصوب می نمایم و امیدوارم تحت توجهات حضرت بقیةالله ارواحنا فداه، آقایان نامبرده که بحمدالله از صلاحیت و برجستگی برخوردارند به تشکیل سرآغاز مبارکی برای این هیئت و این اقدام توفیق یابند.
 
سیّدعلی خامنه‌ای
  ۸ دی ۱۳۷۱   
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی