فواید مناظرههای انتخاباتی
1392/03/17 01:58دسته بندی: اصول رقابتانتخابات در جمهوری اسلامی فقط اثرات و بعد داخلی ندارد و جدا از رقابت سیاسی بین افراد و گروهها دارای ابعاد منطقهای و بینالمللی هم هست. رهبر انقلاب اسلامی در کوران رقابتهای انتخاباتی مجلس نهم، خطاب به مردم ایران تاکید کردند که "من مطمئنم که این انتخابات برای ملتهای دیگر هم یک نشانهای است...کشورهای دیگر نگاه میکنند ببینند این پیشکسوت انتخاباتی و انقلابی چه کار خواهد کرد."۹۰/۱۰/۱۹
فارغ از نتیجه انتخابات، نحوه برگزاری آن نیز برای ملتهای منطقه مهم است و میتواند ارائه دهنده الگویی متفاوت با دیگر انتخاباتهای دنیا باشد. در این الگو یکی از ابزارهای اساسی تبلیغ، استفاده از رسانه ملی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است. حضرت آیتالله خامنهای سه فایده حضور نامزدها در رسانه ملی را اینگونه میدانند:
جلوگیری از اسراف در تبلیغات
«یکی از کارهایی که بنده - چه در تبلیغات انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری - همیشه نگران آن هستم، این است. نه خودشان تبلیغات پُرخرج کنند، نه به طرفدارانشان اجازه دهند. بعضی افراد ممکن است بگویند به ما ربطی ندارد؛ این کار پُرخرج را دیگران میکنند. شما بگویید نکنند. خوشبختانه آنگونه که اطّلاع پیدا کردم، ساعتهای فراوانی برای نامزدها وقت گذاشتهاند که از طریق تلویزیون و رادیو با مردم حرف بزنند... خیلی خوب؛ این بهترین تبلیغات است. رادیو و تلویزیون همهجا وجود دارد؛ چه نیازی هست که برای تبلیغات گوناگونِ رنگینی که بعضی جاها میکنند، پول زیادی مصرف شود که احیاناً بعضی افراد هم نتوانند خودشان آن خرج را کنند و مجبور باشند از کسانی بگیرند و خدای نکرده وامدار شوند؟» ۸۰/۰۲/۲۸
واقعی بودن رقابتها
«این رقابتها و مناظرات، که ابتکار مهمی بود؛ ابتکار جالبی بود؛ خیلی صریح بود، خیلی شفاف بود، خیلی جدی بود. این مناظرهها تو دهن آن کسانی زد که از بیرون تبلیغ میکردند که این رقابتها نمایشی است، واقعیت ندارد. دیدند نخیر، واقعیت دارد؛ جدی در مقابل هم ایستادهاند، با هم بحث میکنند، با هم استدلال میکنند. بنابراین مناظرهها و گفتگوها بسیار از این جهت مثبت بود. البته آثار مثبتی داشت، عیوبی هم داشت...» ۸۸/۰۳/۲۹
استفاده از رسانه ملی بهطور مساوی حتی برای چهرههای گمنام
«در کجای دنیا به نامزدهای گوناگون، از آن چهرههای معروف تا چهرههای گمنام، اجازه داده میشود که به طور مساوی از رسانههای ملی و دولتی کشور استفاده کنند؟ کجای دنیا چنین چیزی هست؟ در آمریکا هست؟ در کشورهای سرمایهداری هست؟ در کشورهای سرمایهداری اگر چنانچه عضو این دو حزب یا سه حزب بودند و پشتیبانی سرمایهدارها و کارخانهدارها و پولدارها و مافیاهای ثروت و قدرت را با خودشان داشتند، میتوانند تبلیغات کنند؛ اما اگر نداشتند، اصلاً نمیتوانند تبلیغات کنند. هر کسی که انتخابات آمریکا را دنبال کرده باشد - بنده دنبال کردهام - این را تصدیق میکند. افرادی بودهاند که مورد حمایت صهیونیستها نبودهاند، مورد حمایت شبکهی سرمایهداریِ خونخوارِ بینالمللی نبودهاند، هر کاری کردند، نتوانستند وارد میدان انتخابات شوند؛ نه رسانهای در اختیار آنها بوده، نه تلویزیونی در اختیار آنها بوده؛ برای هر ثانیه باید چقدرها خرج کنند. در کشور ما نامزدهای نمایندگی به طور مساوی و برابر، بدون خرج کردن یک ریال، مینشینند آنجا، ساعتهای متمادی، با برنامههای گوناگون، با مردم حرف میزنند؛ کجا چنین چیزی در دنیا وجود دارد؟» ۹۲/۰۳/۱۴
شفاف شدن مواضع و آزادی بیان، قدرت انتخاب مردم را بالا میبرد
«در این مناظرهها و در این گفتگوها و در این گفتارهای تلویزیونی، همه شفاف و راحت حرف زدند، حرف دلشان را بر زبان آوردند، یک سیلابی از نقد و انتقاد به راه افتاد و همه مجبور شدند پاسخگوئی کنند. به آنها انتقاد شد، آنها در مقام پاسخگوئی برآمدند و از خودشان دفاع کردند. مواضع افراد و مواضع گروهها بدون ابهام، بدون پیچیدهگوئی، عریان، در مقابل چشم مردم قرار گرفت؛ سیاستهایشان چیست، برنامههایشان چیست، پابندیهایشان کدام است، تا چه حد است؛ اینها در مقابل چشم مردم قرار گرفت و مردم توانستند قضاوت کنند. مردم احساس کردند که در نظام اسلامی بیگانه به حساب نمیآیند، نظام کشور اندرونی و بیرونی ندارد. همه چیز در مقابل مردم آشکار، همهی نظرات در مقابل مردم بیان شد و معلوم شد رأی مردم ناشی از همین دقتها و تأملات خواهد بود ... بنده هم مثل بقیهی آحاد ملت نشستم پای تلویزیون و این مناظرهها را تماشا کردم و از آزادی بیان لذت بردم؛ از اینکه نظام جمهوری اسلامی توانسته است به کمک مردم بیاید تا بتوانند قدرت انتخاب خود را بالا ببرند، لذت بردم؛ اما این بخش معیوب قضیه، بنده را ناخرسند کرد؛ متأثر شدم.» ۸۸/۰۳/۲۹نظر رهبر انقلاب درباره چگونگی فضای تبلیغات انتخاباتی
1392/03/02 20:32دسته بندی: اصول رقابتبا اعلام نهایی اسامی نامزدهای حائز صلاحیت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، زمان تبلیغات کاندیداها رسماً آغاز شد.
حضرت آیتالله خامنهای که روزگاری در سالهای ۶۰ و ۶۴ خودشان به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری حاضر بودهاند، در ۲۴ سال اخیر نیز در جایگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران توصیههایی را در رابطه با فضای تبلیغات انتخاباتی ابراز داشتهاند. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در صفحهی ویژهی انتخابات ۹۲ به بازخوانی بخشهایی از این توصیهها میپردازد:
«فضای انتخابات، باید فضای سالمی باشد؛ فضای تبلیغات، باید با فضای پروپاگاندهای معمول دنیا تفاوت داشته باشد.
امروز در دنیا، دمکراسی، یک دمکراسی حقیقی نیست؛ زیرا فشار تبلیغات پُر زرق و برق توخالی، با سخنان فریبآمیز، آنچنان بر ذهن مردم سنگینی میکند، که امکان انتخاب درست را به مردم نمیدهد؛ نمیگذارند مردم فکر کنند. هر کس که مقداری از کارهای انتخاباتی کشورهای به اصطلاح دمکراتیک را مشاهده کرده باشد، این معنا برایش واضح است. حرفهایی که میزنند، وعدههایی که میدهند، قیافههایی که میگیرند، تملقهایی که از بعضی از قشرها یا گروهها میگویند، ارتباطهایی که با جناحهای خاصی برقرار میکنند تا نظر آنها را جلب بکنند، اینها کارهای سالمی نیست؛ کارهایی است که وقتی در یک مجموعهی مردمی انجام گرفت، فضا را مسموم میکند و قدرت فکر کردن به آنها نمیدهد.
تبلیغ، صحیح و حق است؛ اما با معنای واقعی کلمه، با حفظ حدود شرعی کلمه، به دور از فریب، به دور از کارهای دروغین و نمایشی، به دور از متهم کردن این و آن. نمیشود ما بگوییم که مسؤولان انتخابات، نسبت به این قضیه هیچ مسؤولیتی ندارند؛ این شرط سلامت انتخابات است.» ۱۳۷۰/۰۹/۲۷
متن کامل این توصیهها را از اینجا بخوانید.
درباره نقل قولهای انتخاباتی
1392/02/24 06:32دسته بندی: اصول رقابتحدود شانزده سال پیش در ایام برگزاری انتخابات هفتمین دورهی ریاست جمهوری اسلامی ایران بود که اولین ملاقاتهای اختصاصی نامزدهای انتخاباتی بهصورت جداگانه با رهبر انقلاب اسلامی انجام گرفت و رویهای را بنا گذاشت که به اقتضاء شرایط، افرادی از گروهها و سلایق مختلف -که خود را واجد صلاحیت برای ریاست قوه مجریه میدانند- قبل از حضور در عرصهی انتخابات به درخواست خودشان با حضرت آیتالله خامنهای دیدار میکنند و یا بهصورت غیرحضوری تصمیم خود را به اطلاع ایشان میرسانند. اغلب این افراد ضمن اعلام تصمیم برای کاندیداتوری در انتخابات، به ارائه رئوس برنامههای خود برای حضور در این عرصه میپردازند.
رویهی ثابت حضرت آیتالله خامنهای نیز در این ملاقاتها آن است که پس از شنیدن سخنان نامزدها به بیان نکاتی دربارهی مسائل کلان کشور در افق آینده میپردازند و با تأکید بر اینکه نفیاً یا اثباتاً نظری دربارهی کاندیداتوری افراد ندارند جملهای را با مضمون زیر خطاب به همهی این افراد میفرمایند:
نه میگویم بیایید، نه میگویم نیایید و تکلیفی نمیکنم.
اما گاهی اوقات در فرآیند رقابتهای سیاسی، گمانهزنیها و نقل قولهایی غیرواقعی و یا ناقص از این دیدارها صورت گرفته که موجب بروز سوءتفاهمهایی میان مردم و رسانهها میشود که تبعات و پیامدهای نامناسبی در افکار عمومی جامعه دارد.
رهبر انقلاب اسلامی بارها درباره سخنانی که به ایشان منتسب میشود فرمودهاند که:
«مبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح میشود، در خفا به بعضی از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل میکند که اجراء کنند؛ مطلقاً چنین چیزی نیست. اگر کسی چنین تصور کند، تصور خطائی است؛ اگر نسبت بدهد، گناه کبیرهای انجام داده. نظرات و مواضع رهبری همینی است که صریحاً اعلام میشود؛ همینی است که من صریحاً اعلام میکنم.» ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
ایشان در خلال سخنرانیهایشان در روزهایی که آرام آرام به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم، دربارهی موضوعات مختلف انتخابات از جمله ویژگیهای رئیسجمهور، التزام به قانون، وظایف شورای نگهبان، برنامه و نقشه دشمن و... توصیههایی بیان کرده و در آینده خواهند کرد؛ لذا به نقل قولهایی که به طور غیر مستند و خارج از مسیر رسمی مطرح میشود، نباید توجه کرد و آن را ملاک تصمیم قرار داد.
بازخوانی تذکرات رهبر انقلاب برای ایام ثبت نام کاندیداها
1392/02/20 21:38دسته بندی: اصول رقابتپایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت ایام ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به بازخوانی تذکرات رهبر انقلاب درباره ایام ثبت نام نامزدها در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ میپردازد. همچنین بریدهای از جراید مربوط به ثبت نام حضرت آیتالله خامنهای در انتخابات سوم ریاست جمهوری در شهریورماه ۱۳۶۰ در کنار این مطلب منتشر شده است.
«چون این روزها فرصت ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری است، چند مطلب را عرض میکنم:
اوّل، کسانی که در خودشان این توانایی و همّت را مییابند که بتوانند در آن موقعیت قرار گیرند، باید بروند و خودشان را در معرض قرار دهند. این یک وظیفه است. وظیفه آحاد عظیم ملت هم این است که در این حادثه بسیار مهمّی که به سرنوشت کشور مربوط میشود، دلسوزانه و مسؤولانه شرکت کنند...
نکته بعدی در باب انتخابات این است که مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند؛ چون امر کوچکی نیست. مسأله انتخابات، مسأله سپردن سرنوشت بخش عمده امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی، روابط خارجی و مسائل گوناگون دیگر تا حدود زیادی به این قضیه وابسته است...
نکته سوم در این زمینه، خطاب به نامزدهای انتخابات است. انتخابات در کشور ما باید مسابقهای برای خدمت باشد، نه مسابقهای برای کسب قدرت. انتخابات اسلامی اینگونه است. آنجایی که دعوا بر سر قدرت است، آنطوری میشود که شما در بعضی از انتخابات دنیا مشاهده میکنید... در منطق اسلامی، قدرت و عزّت و آبرو و خوشنامی و امکانات، فقط و فقط برای خدمت به مردم و حرکت دادن خود و جامعه و کشور در راه نظام مقدّس اسلامی و رسیدن به آرمانهای بلندی است که انسانها نیازمند آنند. این مسند، مسابقه برای خدمت و زحمتکشی است. هر کس که آماده است تا بیش از دیگران زحمت بکشد و توقّعی را که مسؤولان کشورهای دیگر از مقام و موقعیت خود دارند، نداشته باشد، داخل این میدان شود. نباید کسانی تصوّر کنند که رسیدن به ریاست یا فلان مقام - همچنان که در دنیا معمول و رایج است - باید با برخورداریهای فراوان همراه باشد. ما امسال را به عنوان سال رفتار علوی نامگذاری کردیم. ما کجا، رفتار علوی کجا؟ اما بالاخره وظیفه داریم. چارهای نداریم، جز اینکه در این راه حرکت کنیم. ما باید فاصله خود و رفتار علوی را کم کنیم و تا آنجایی که میتوانیم، جدّ و جهد نماییم. یکی از اوّلین قدمها در این راه، همین است. افزون طلبی برای مسؤولان ممنوع است. مشی اشرافیگرایانه برای مسؤولان کشور، نقطه ضعف به شمار میآید. اگر دیگران این را لازمه رسیدن به مقامات عالیه کشور میدانند، در نظام اسلامی، اینها نه تنها لازمهاش نیست، بلکه نقطه ضعف هم محسوب میشود. بنابراین داوطلبان بدانند که این راه، راه خدمت است؛ مسابقه و رقابت در این راه هم رقابت برای خدمت کردن هرچه بیشتر است. اگر اینطور شد، آنگاه در تبلیغات، در بیان مطالب نسبت به یکدیگر یا نسبت به خود، حدود رعایت خواهد شد.
آخرین نکته که در باب انتخابات عرض میکنم، این است که فضای انتخابات باید سالم باشد. نباید عدّهای با قلم و بیان و مطبوعات، و عدّهای هم با ابراز مخالفت با فلانی یا طرفداری از این نامزد یا آن نامزد، فضا را آلوده کنند. کسانی که به اسلام احترام میگذارند، کسانی که قدر و ارزش جمهوری اسلامی را ارج مینهند، کسانی که از ما حرفشنوی دارند، در هر جای کشور هستند، از همین اوّلِ کار مراقب باشند. کارشکنی نسبت به دیگران، لجنپراکنی علیه این نامزد یا آن نامزد، بدگویی کردن و افشاگریهای بیپایه و اساس نسبت به اشخاص، همه اینها کارهای ممنوع و ضدّ ارزش و خلاف مشی جمهوری اسلامی و خلاف حق است. از این کارها اجتناب کنند.»وظایف رسانهها در انتخابات
1392/02/04 22:04دسته بندی: اصول رقابت«رسانههای الکترونیکی و اینترنتی متأسفانه موجب شدهاند که افراد بیمحابا علیه یکدیگر حرف بزنند، بد بگویند. باید از طرف مسئولین کشور برای این هم یک جوری تدبیر بشود. ولی عمده این است که خود ما مردم، خودمان را مقید کنیم به اخلاق اسلامی؛ خودمان را مقید کنیم به قانون۹۱۰۱۰۱... واقعاً یکی از چیزهائی که ما همهمان باید توجه کنیم، به مردم هم باید بگوئیم، یاد بدهیم که توجه بکنند این است که: به صرف توهم این که حالا این کار مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نکنند که هر چه به دهنشان آمد، آن را بگویند.۸۹/۱۰/۰۷»
جملات بالا بخشهایی از هشدارهای رهبر انقلاب به صاحبان رسانههای اینترنتی است. KHAMENEI.IR در صفحهی ویژهی انتخابات ۲۰ توصیهی حضرت آیتالله خامنهای به رسانهها را تحت عنوان «وظایف رسانهها در انتخابات» منتشر میکند. برای مطالعهی این مجموعه اینجا را کلیک کنید.
اصول رقابت سالم
1392/01/28 23:58دسته بندی: اصول رقابتیکی از سلسله مطالبی که در صفحهی ویژه انتخابات در اختیار شما قرار خواهد گرفت، مجموعه «توصیههای انتخاباتی رهبر انقلاب» است که تا ایام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به مرور در همین صفحه منتشر خواهد شد.
هرچه به خردادماه نزدیک میشویم کمکم فضای رقابت سیاسی بین گروهها و رسانهها گرمتر میشود. به همین دلیل «اصول رقابت سیاسی» اولین بخش از توصیههای انتخاباتی حضرت آیتالله خامنهای است که KHAMENEI.IR آن را منتشر میکند:
بازیگران عرصه سیاسی برای اینکه رقابت سیاسی سالمی داشته باشند باید به مجموعهای از اصول توجه کنند و رهبر انقلاب اسلامی نیز اصول رقابت سیاسی سالم را طی بیست و دو سال اخیر تبین کردهاند. به عنوان مثال ایشان در نماز جمعه بهمنماه سال ۱۳۹۰ درباره فضای رقابت در آستانه انتخابات فرمودند: «آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمتزنی و بدگوئی به یکدیگر است. فضای انتخابات باید سالم باشد. ۱۳۹۰/۱۱/۱۴»برای دسترسی آسان کاربران به این اصول، مجموعهای از بایدها و نبایدهای رقابت سیاسی از نگاه رهبر انقلاب در دو قالب کتابچه و متن در اختیار شما قرار گرفته است که میتوانید آن را از اینجا دریافت و مطالعه کنید: [دریافت کتابچه PDF] - [مطالعه متن]