news/content
پیوندهای مرتبطنقشه راهنقشه راهصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1390/12/07

انتخابات مجلس نهم | حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس

گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت و  آثار حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی:

ایستادن در صف رأی مجاهدت است
دشمن همه‌جور وارد میدان می‌شود و تلاش می‌کند و خودکشون می‌کند که بلکه بتواند این ملت را از این حرکت مستقیم و قوی و عزیز منصرف کند. وقت انتخابات هم که می‌شود - شاید یادتان هست - غالباً قبل از انتخابات یک حرفی می‌زنند که معنایش این است که مردم در انتخابات شرکت نکنید؛ کارهائی می‌کنند، تلاش می‌کنند؛ گاهی به وسیله‌ی آدمهای غافل و فریب خورده، گاهی به وسیله‌ی آدمهای وابسته، کارهائی می‌کنند که بلکه مردم را از شرکت در این مراسم عظیم باز بدارند، که انتخابات یکی از این مراسم بسیار عظیم است.
من توصیه‌ام به مردم در درجه‌ی اول این است که بیایند وارد میدان انتخابات شوند، صندوقهای رأی را پر رونق کنند. خود این صفوفی که ایستادند، ممکن است زحمت هم داشته باشد؛ در هوای سرد؛ یک ساعت - کمتر، بیشتر - اما این مجاهدت است، این جهاد است؛ این زحمت پیش خدای متعال اجر دارد. بروند رأی بدهند.
بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان‌ به مناسبت روز ۲۹ بهمن‌ ۱۳۸۶/۱۱/۲۸

حضور در انتخابات؛ مایه قدرت و ابهت بین‌المللی
هر وقت دشمنان این ملت سعی کردند مردم در انتخاباتی شرکت نکنند و تبلیغات کردند، مردم بعکس پرشور‌تر در انتخابات شرکت کرده‌اند. این دفعه هم همینجور خواهد شد به توفیق الهی.
مردم می‌دانند که حضور آن‌ها در انتخابات مایه‌ی قدرت و ابهت بین‌المللی آنهاست. آن‌ها این را نمی‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند مردم در انتخابات شرکت نکنند تا این نشانه‌ی روگردانی مردم از نظام اسلامی باشد و نظام اسلامی به این وسیله ضعیف بشود و آن‌ها بتوانند به ملت و کشور و دولت و همه فشار وارد کنند.
آن‌ها می‌دانند که حضور پر شور مردم در انتخابات به مردم قدرت می‌دهد و آن‌ها دیگر نمی‌توانند نقشه‌هایشان را نسبت به ایران اجرا کنند. می‌خواهند این نباشد. تمام دستگاههای تبلیغاتیشان را به راه انداخته‌اند که مردم را از حضور در انتخابات منصرف کنند...
شرکت و حضور در انتخابات برای مردم، هم یک فریضه‌ی سیاسی است، هم یک فریضه‌ی دینی است. این مثل این است که یک انسانی بدن خودش را با ویتامین و با غذاهای مقوی تقویت کند؛ وقتی بدن تقویت شد، میکروب‌ها دیگر نمی‌توانند در او نفوذ کنند؛ دشمنی هم اگر حمله کرد، می‌تواند از خودش دفاع کند. این، مهم‌ترین مسئله در باب انتخابات است؛ یعنی حضور مردم.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۸۶/۱۲/۲۲

حضور پررنگ‌تر؛ اعتبار ملی بالا‌تر
هرچه حضور پررنگ‌تر باشد، اعتبار و ارزش ملی بالا‌تر خواهد رفت. انتخابات هم همین جور است. هرچه صندوقهای رأی شلوغ‌تر باشد، گسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت، مصونیت کشور بیشتر خواهد شد. مشارکت مردم می‌تواند آینده‌ی کشور را تأمین و تضمین کند.
خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی ۱۳۹۰/۱۱/۱۴

حضور مردم؛ پشتوانه مجلس
امام بزرگوار، در همه‌ی انتخاباتی که از اول انقلاب تا زمان رحلت آن بزرگوار انجام گرفت، بر حضور مردم تأکید کردند. واقعاً فرقی نمی‌کند که کاندیدای چه گروهی مطرح باشد. فرقی نمی‌کند که فرضاً کدام جناح، غلبه‌ی بر جناح دیگری داشته باشد. فرقی نمی‌کند که کدام نامزد انتخاباتی، فعالیت بیشتری در این شهر یا حوزه‌ی انتخاباتی دارد و ممکن است حضور مردم، آرای او را بیشتر کند. او کیست و من چه کسی هستم، در این‌جا مطرح نیست؛ اشخاص مطرح نیستند. اصل حضور مردم، پشتوانه‌ی مجلس شورای اسلامی است؛ و مجلس شورای اسلامی، قاعده‌ی نظام است. با این دید بایستی به انتخابات نزدیک شد.
بیانات در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت کشور و استانداران ۱۳۷۰/۰۹/۲۷

حضور در انتخابات؛ وظیفه شرعی، وجدانی و عقلانی
بعضی خیال می‌کنند اگر ما انتخابات پُرشوری داشته باشیم، نظام جمهوری اسلامی مشروعیت پیدا می‌کند و اگر انتخابات پُرشور نبود، نظام مشروعیت پیدا نمی‌کند. این حرف، حرف درستی نیست. نظامهای دمکراسی در دنیا با نصف آراءِ ما در ریاست جمهوری و مجلس نظام‌هایشان را اداره می‌کنند و احساس عدم مشروعیت هم نمی‌کنند. این‌که من بر حضور مردم اصرار می‌کنم به‌خاطر این است که این یک وظیفه شرعی و وجدانی و عقلانی است؛ چون مجلس وقتی قانون تصویب کرد، همه باید تسلیم آن قانون باشیم، پس شما باید در ایجاد آن مجلسی که می‌خواهد این قانون را تصویب کند، نقش ایفا کنید. اگر خودتان را کنار بکشید، این کنار کشیدن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ باید وارد میدان شوید. اگر تلاشتان را کردید و آنچه را که خواستید نشد، شما تلاشتان را کرده‌اید؛ وظیفه‌تان را انجام داده‌اید.
بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان قزوین ۱۳۸۲/۰۹/۲۶

سرِّ شکست‌ناپذیری نظام اسلامی
مسأله‌ی انتخابات، مسأله‌ی بسیار مهم و اساسی و تعیین‌کننده‌ای است. اهمیت انتخابات از جهات گوناگونی است. یکی از آن‌ها این است که نظام ما نظامی است متّکی به ایمان‌ها و عواطف و علایق مردم. اساساً سرِّ شکست‌ناپذیری این نظام این است که به مردم متّکی است. این چیز مهمّی است. اتّکای به مردم هم آسان به دست نمی‌آید و همه جا حاصل نمی‌شود. اگر یک سرِّ الهی در میان نباشد، توجّه نفوس و دلهای مردم هم ممکن نیست. شما ملاحظه بفرمایید، خدای متعال به پیغمبرِ با آن عظمت می‌فرماید: «هو الّذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین»؛ یعنی مؤمنین را در کنار نصرت الهی می‌آورد. هیچ بُعدی هم ندارد که آدم بگوید که این «بالمؤمنین»، تفسیر جزئی از مفهوم «بنصره» هم هست که اصلاً نصر الهی به وسیله‌ی مؤمنین تحقّق می‌پذیرد. البته در مواردی هم نصرتهای خارج از مقولات عادی در زمان آن بزرگوار بوده است - مثل ملائکه‌ی مسوّمین و غیرذلک - لیکن عمده‌اش مؤمنین‌اند. بعد هم می‌فرماید: «لو انفقت ما فی الأرض جمیعاً ما الّفت بین قلوبهم و لکنّ اللَّه الّف بینهم». یعنی ای نبی گرامی ما! این «بالمؤمنین» ی هم که ما می‌گوییم، خیال نکن که خودت توانستی آن‌ها را جذب کنی؛ نه - این کار من و ما و کار عوامل مادی و بشری نیست - این سرّ الهی و سرّ معنوی است.
حال آن نکته‌ی باریک‌تر ز مو این‌جاست که همین سرّ الهی و معنوی هم قابل تعریف است. چیزی نیست که بگوییم عقل شما مردم نمی‌رسد و سه، چهار نفری هستند که این چیز‌ها را می‌فه‌مند؛ نخیر. این امر واضحی است. این سرّ الهی عبارت است از ایمان. وقتی ایمان‌ها در دلهای مردم می‌جوشد و به مرحله‌ی عمل سرازیر می‌شود، نتیجه این است که هر پدیده‌ای که متّکی به ایمان الهی است، تقویت پیدا می‌کند. این‌جا چون نظام، نظام الهی و نظام قرآنی است و مردم هم معتقد و متّکی به دین و به هرآنچه که مربوط به دین است، هستند، قهری است که چنین نظامی را به راحتی می‌شود با این مردم ادامه داد و این مردم بدون این‌که از کسی طلبکاری کنند؛ بدون این‌که منّتی بر سر کسی بگذارند و بدون این‌که برای این همه اخلاصِ خود از کسی جز خدا بهایی بطلبند، وارد میدان می‌شوند.
بیانات در دیدار اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان‌ ۱۳۷۴/۱۱/۱۴

حضور مردم؛ مصون‌ساز سرنوشت ملت
حضور شما در پای صندوقهای رأی بارز‌ترین مظهر حضور مردمی است و این پشتوانه‌ی انقلاب و کشور است. کسانی که با اخبار سروکار دارند، می‌بینند که مراکز سیاسی دنیا از گوشه و کنار سر بلند می‌کنند و می‌گویند ما نگران انتخابات ایران هستیم و مسائل انتخابات ایران را پیگیری می‌کنیم؛ این به همین خاطر است. نگاه می‌کنند تا ببینند آیا مردم در صحنه حضور دارند یا نه؛ اگر دارند، مثل گذشته نمی‌شود با این نظام کاری کرد؛ اگر حضور مردم ضعیف شود، آن وقت استنتاج می‌کنند که بین مردم و نظام فاصله افتاده است؛ در این صورت راه را برای دخالت و سلطه و پنجه انداختنِ دوباره بر کشور هموار می‌بینند؛ از این جهت متوجّه انتخاباتند. پس اهمیت اوّلِ انتخابات به‌خاطر این است که انتخابات سنگر کشور است؛ حضور مردم در پای صندوقهای رأی، مصون‌ساز سرنوشت ملت و مردم است و دشمن را از تعرّض و تجاوز و پُرروییِ بیشتر باز می‌دارد.
بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌ ۱۳۸۲/۱۱/۲۴

دشمن به بی‌اعتناسازی مردم احتیاج دارد
حضور عظیم مردمی در مسأله‌ای که به سرنوشت کشور ارتباط می‌یابد و نقشی حیاتی در آینده‌ی ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد، پاسخ هوشمندانه و قاطعی بود که ملت ایران به دسیسه‌های دشمنان داد و نقشه‌های آنان را برای ایجاد محیط یأس‌آلود و نهایتاً فاصله انداختن میان مردم و نظام اسلامی، تا مدت‌ها خنثی کرد.
ملت عزیز ما به خوبی دانسته است که دشمنان کینه ورز، برای آن‌که بتوانند توطئه‌های خود درباره‌ی ایران عزیز را جامه‌ی عمل بپوشانند، احتیاج به این دارند که مردم را از صحنه‌ی عمل و سیاست خارج کنند و آنان را نسبت به مسائل مهم و عمده‌ی کشور، بی‌اعتنا سازند.
پیام تشکر در پی حضور گسترده مردم در انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۳۷۱/۰۱/۲۷

امکان سوء‌استفاده تبلیغاتی را به دشمن ندهید!
تبلیغات دشمن کوچک‌تر و ناتوان‌تر از آن است که حقایق را - با این عظمت بتواند پوشیده نگه دارد. لکن ملت ما، باید امکان سوءاستفاده‌های تبلیغاتی را به دست دشمنان ندهد. دشمنان می‌خواهند ما در انتخابات شرکت نکنیم؛ دشمنان می‌خواهند که ما انتخاباتمان چشمگیر نباشد؛ دشمنان می‌خواهند چنین وانمود کنند که ملت، رغبتی به انتخابات و به کارهای مربوط به مجلس و مسائل اساسی نظام ندارد. شما باید این را تخطئه کنید و باید شرکت کنید.
مصاحبه رادیو - تلویزیونی در پایان بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران‌ ۱۳۷۱/۰۲/۲۷

در مقابل مردم‌سالاری ما درمانده‌اند...
در هر برهه‌ای سعی گردانندگان تبلیغات خصمانه‌ی استکبار جهانی بر این بوده است که حضور مردم را کمرنگ کنند؛ انگیزه‌ی مردم را کم کنند؛ همت آن‌ها را، امید آن‌ها را نسبت به انتخابات از بین ببرند یا کمرنگ کنند. البته به توفیق الهی نتوانسته‌اند. این نشاندهنده‌ی اهمیت انتخابات است. آن کسانی که دم از دمکراسی و مردم‌سالاری و حقوق مردم و نظامهای مردمی می‌زنند و با این بهانه کشورگشائی می‌کنند، کشتار می‌کنند، فاجعه‌آفرینی می‌کنند، آن‌ها در مقابل مردم‌سالاری ملت ایران درمانده‌اند. این برای آن‌ها یک مشکل حل‌ناشدنی است...
آنچه در انتخابات بسیار مهم است، حضور عمومی مردم است؛ همه باید در انتخابات شرکت کنند؛ این یک وظیفه‌ی ملی است؛ این چیزی نیست که با بودن دولت دولتهای مختلف، روی کار بودن جریانهای مختلف، جناحهای مختلف، تغییر بپذیرد. انتخابات یک فریضه است؛ همه باید شرکت کنند؛ همه باید خود را موظف بدانند برای اینکه در انتخابات شرکت کنند. بهانه‌جوئی نباید بشود. بعضی از حرف‌ها بهانه‌جوئی است. گاهی بهانه‌جوئی حقیقی است، گاهی بهانه‌جوئی برای این است که مردم دلسرد بشوند. انتخابات در کشور ما در مقایسه‌ی با انتخاباتهائی که ما می‌بینیم در دنیا دارد انجام می‌گیرد و خبرش را داریم، جزو سالمترینهاست؛ انتخاباتِ خوبی است...
آنچه که اصل است، حضور در انتخابات است؛ باید همه در انتخابات شرکت کنند؛ این یک وظیفه‌ی عمومی است.
بیانات در در دیدار فرماندهان نیروی هوائی ارتش ۱۳۸۶/۱۱/۱۹

انتخابات؛ خون تازه در پیکر انقلاب و نظام
با این انتخابات، خون تازه‌ای به پیکر انقلاب و کشور و نظام جمهوری اسلامی دمیده خواهد شد؛ حرکت تازه‌ای برای او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌ای پیدا خواهد کرد؛ همچنان که همه‌ی انتخابات‌ها همین جور است. انتخابات مظهر حضور مردم است؛ مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود است.
 البته آفتهائی وجود دارد؛ باید سعی کنیم این آفت‌ها پیش نیاید. مردم ما و کشور ما از انتخابات سال ۸۸ بهترین خاطره‌ها و بد‌ترین خاطره‌ها را دارند. بهترین خاطره‌ها حاصل حضور عظیم چهل میلیونی مردم پای صندوقهای رأی بود، که دنیا را خیره کرد؛ بد‌ترین خاطره‌ها مربوط به جرزنی‌های سیاسی یک عده آدم نادان، ناباب و بعضاً معاند در قضیه‌ی انتخابات بود.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

انتخابات مجلس نهم پر شور خواهد بود
حضور مردم در انتخابات می‌تواند کشور را پیش ببرد، از شر دشمن محفوظ و مصون نگه دارد؛ دشمن را در توطئه‌های خودش دچار تزلزل و تردید بکند؛ دشمن را وادار به عقب‌نشینی کند. انتخابات پرشور، مشت محکمی به دهان دشمن است.
خدا با شماست، خدا با شماست. «من کان للَّه کان اللَّه له»؛ وقتی ملت در راه خدا حرکت می‌کند، خدا به او کمک می‌کند، سنتهای الهی به او کمک می‌کنند. دلهای مردم دست خداست. این عزم و اراده‌های راسخ، مصنوع ید قدرت الهی است و ان‌شاءاللَّه خدای متعال در این انتخابات هم به این مردم کمک خواهد کرد. ان‌شاءاللَّه انتخابات مجلس نهم پر شور، با احساس، با بصیرت، با حضور فراوان مردم انجام خواهد گرفت تا به توفیق الهی مجلس خوبی نصیب مردم بشود. نمایندگان خوبی ان‌شاءاللَّه به انتخاب شما مردم بیایند و وارد این میدان کار بشوند، وارد این میدان خدمت بشوند.
بیانات در دیدار مردم آذربایجان ۱۳۹۰/۱۱/۲۶

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی