news/content
پیوندهای مرتبطنقشه راهنقشه راهصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1390/12/02

انتخابات مجلس نهم | وظیفه مسئولان و مجریان انتخابات

گزیده‌ای از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی‌ پیرامون تبیین وظایف مسئولان انتخابات شامل دستگاه‌های دولتی، شورای نگهبان و مجریان:
[بشنوید]

برداشتهای جناحی نباید در انتخابات تاثیر بگذارد
ممکن است کاندیداهای انتخابات، وابسته به جناحهای مختلف سیاسی باشند، یا خواهند بود - ایرادی هم ندارد - ممکن است با هم تنافسهایی داشته باشند؛ اما هیچ مسؤولی از مسؤولان، به‌هیچ‌وجه نباید اجازه بدهد که برداشتهای خطی، برداشتهای جناحی و گرایشهای گروهی، اندکی در این کار تأثیر بگذارد. این کار باید ان‌شاءاللَّه سالم و خالص و بدون اندکی خدشه انجام بگیرد؛ این است که مردم را دلگرم خواهد کرد.
بیانات در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت کشور و استانداران‌  ۱۳۷۰/۰۹/۲۷
 https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
بی بند و باری مالی ممنوع!
مسؤولان وظیفه دارند که به شکایات اشخاص در هر مورد با کمال دقت و اهتمام رسیدگی کنند و اگر در گوشه‌یی از کشور به کسی ظلم شده باشد احقاق حق نمایند. همچنین مسؤولان ذیربط موظفند به گزارشهایی که حاکی از بی‌ملاحظگی در برخی از مخارج تبلیغاتی است با دقت رسیدگی کنند و اگر کسانی خدای نخواسته در مصرف پول برای تبلیغ و معرفی نامزد‌ها دچار بی بند و باری و دست اندازی به بیت‌المال شده باشند، آنان را برای تعقیب قانونی به مراجع ذیربط معرفی کنند و نتایج اقدام خود را به این‌جانب گزارش دهند.
پیام تقدیر از ملت عظیم الشأن بخاطر حضور شکوه‌مند در انتخابات مجلس ۱۳۷۴/۱۲/۲۵
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
 باید معیار‌ها را درست فهمید
نظارت شورای نگهبان در مسائل انتخابات، یکی از مهم‌ترین کارهائی است که انجام می‌دهد؛ کار بسیار مهمی است، کار بسیار لازمی است. به جوسازی‌هائی که علیه این کار می‌شود، ابداً نباید اعتناء کرد. البته کار را باید درست انجام داد. به‌‌ همان اندازه که کار مهم است، به‌‌ همان اندازه سلامت کار مهم است. یعنی باید معیار‌ها را درست فهمید، و فقط بر اساس این معیار‌ها قبول کرد یا رد کرد. از این معیار‌ها نباید تخطی شود، کوتاهی هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود.
معیار عبارت است از مقررات و قانون. سلائق نباید دخالت کند. گرایش سیاسی، گرایش گروهی، گرایش جناحی نباید دخالت کند. سفارش و توصیه نباید دخالت کند. معیار بایستی بین خود و خدا،‌‌ همان معیار قانونی باشد.
بیانات در دیدار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و مسئولین بخشهای نظارتی ۱۳۸۶/۰۴/۲۰
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
مجلس جای فتنه‌گر‌ها نیست!
شما [اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات] به عنوان یک ابزار اطمینان، نگذارید که خدای ناکرده در این طریق اختلالی به وجود بیاید. اگر کسی فاسد است - فساد مالی، یا فسادهای گوناگون اخلاقی، یا فساد عقیدتی و سیاسی - اگر کسی فتنه‌گری می‌کند، نظام را تضعیف می‌کند و کارایی دستگاه‌ها را از آن‌ها می‌گیرد - به تعبیر رسایی که بین مردم رایج است: چوب لای چرخ دستگاه می‌گذارد - واقعاً نمی‌تواند در آن تریبون به آن عظمت حضور پیدا کند؛ او نباید وارد مجلس بشود. آن کسانی که واقعاً رفتار و اعمال و گفتار آن‌ها حاکی از این است که برای خاطر هر انگیزه‌یی - یا به انگیزه‌های سیاسی، یا به انگیزه‌های شخصی و خصلتی - با نظام مقابله دارند، این‌ها نباید وارد مجلس بشوند؛ از این جهت بایستی خیلی رعایت کرد.
بیانات در دیدار با اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی‌  ۱۳۷۰/۱۲/۰۴
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
شورای نگهبان حق مردم را ادا کند
شورای نگهبان هم با کمال دقّت و امانت باید مراقب باشد که هیچ‌گونه تخلّفی در انتخابات نشود. حقّ مردم است که شورای نگهبان نگذارد بدخواهان این ملت به قوّه مقنّنه راه پیدا کنند. شورای نگهبان باید حقّ مردم را ادا کند و مانع شود از این‌که بدخواهان این ملت، بدخواهان این انقلاب، بدخواهان امام، وارد قوّه مقنّنه کشور امام شوند.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌  ۱۳۷۸/۱۱/۱۳
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
مجریان انتخابات پایبندی خود به قانون را نشان دهند
هم مجریان، هم ناظران، باید پایبندی خودشان را به قانون نشان دهند. ملاک، قانون است؛ سلایق افراد ملاک نیست. آن قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب و در شورای نگهبان تأیید شده است، برای همه معتبر و حجت است؛ چه کسی که آن قانون را می‌پسندد، چه کسی که آن قانون را نمی‌پسندد. قانون تا قانون است، همه موظّفند به آن عمل کنند.
بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید سعید فطر  ۱۳۷۸/۱۰/۱۸
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
بازخوانی آراء با امانت و دقت
دست‌اندرکاران انتخابات باید با هوشیاری تمام، کار خودشان را طوری به‌انجام برسانند که هیچ خدشه‌ای در کار آن‌ها وارد نشود؛ یعنی قانون را رعایت کنند. من، هم از وزارت کشور دفاع می‌کنم، هم از شورای نگهبان دفاع می‌کنم؛ هر دو دست‌اندرکاران نظام اسلامی‌اند و هر کدام وظیفه‌ای دارند. وزارت کشور باید دقیقاً برطبق قانون عمل کند و نگذارد به آراءِ مردم خیانت شود. آراءِ مردم را تا آن‌جا که وسع و قدرت دارند، گردآوری کنند و با امانت و دقّت تمام، این آراءِ را بازخوانی کنند، تا نتیجه معلوم شود.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۷۸/۱۱/۱۳
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif 
هیچ چیز از قانون عزیز‌تر نیست
باید سعی کنند انتخابات سالم باشد؛ این به عهده‌ی مجریان است؛ چه مجریان در دولت و وزارت کشور، چه در دستگاه شورای محترم نگهبان.
باید مراقبت کنند. هیچ چیزی از قانون بالا‌تر و عزیز‌تر نیست.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif 
دستگاههای دولتی نقش داور را ایفا کنند
دستگاههای دولتی مراقب باشند که نقش داور را ایفا کنند. در یک بازی ورزشی داور نقش مشخّصی دارد. اگر هر یک از دو تیمی که با هم مسابقه می‌دهند، پیروز شوند، در حقیقت داوری که خوب داوری کرده، پیروز شده است؛ اما اگر داور رفت سراغ یکی از دو تیم - رفت سراغ این جناح یا آن خط - چه آن تیم پیروز شود، چه شکست بخورد، داور شکست خورده است. دستگاههای دولتی نقش داوری خود را حفظ کنند و مراقب باشند گرایش به این حزب و آن حزب و این جناح و آن خط پیدا نکنند. قانون را مخلصاً، خالصاً رعایت کنند؛ همه چیز درست خواهد بود؛ مردم هم قدرت انتخاب پیدا می‌کنند. البته کسانی که به عنوان نامزد انتخابات به مردم معرفی می‌شوند، معنایش این است که این‌ها صلاحیت دارند و این معرفی، امضای صلاحیت اینهاست. دستگاه‌ها بایستی مراقب باشند که این امضاء بیهوده، خلاف و دروغ نباشد. این دروغ گفتن به مردم است؛ هم رد کردنِ آدم صالح، هم پذیرفتنِ آدم ناصالح؛ هر دو بد و هر دو خلاف است. دستگاه‌ها مراقب باشند که این خلاف‌ها انجام نگیرد.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم‌ در آستانه سالروز قیام ۱۹ دی  ۱۳۸۲/۱۰/۱۸
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
فریب دشمن را نخورید!
مسئولان از توطئه‌ی دشمن در کار انتخابات غافل نشوند. آن کسانی هم که در انتخابات رأی نمی‌آورند، مواظب باشند آن کلاهی که بر سر رأی‌نیاوردگان سال ۸۸ رفت، بر سر آن‌ها نرود؛ فریب نخورند.
خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۹۰/۱۱/۱۴

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی