others/special
برای شناخت بهتر آمریکا چه کتابی بخوانیم؟

معرفی چندکتاب از نویسندگان آمریکایی درباره وضعیت این کشور؛

برای شناخت بهتر آمریکا چه کتابی بخوانیم؟

| حمیدرضا غلامزاده
رهبر انقلاب اشاره به کتاب‌های متعددی کردند که یکی از این کتاب‌ها، کتاب «ترس؛ ترامپ در کاخ سفید» بود. این کتاب انحطاط در آمریکا را نشان می‌دهد. مجموعه‌ی کتاب‌های خوب دیگری در این حوزه به تازگی ترجمه شده که لازم هست به آن‌ها اشاره کنیم.
دموکراتها و جمهوری‌خواهان در فشار حداکثری به ما مشترک هستند

گفتگو با دکتر محمد مرندی درباره عملکرد دو حزب آمریکایی درمقابل ایران

دموکراتها و جمهوری‌خواهان در فشار حداکثری به ما مش...

| محمد مرندی
ترامپ و بایدن با هم تفاوت‌هایی در رفتار و منش دارند، ولی اصول حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نسبت به منطقه‌ و کشور ما متفاوت نیست. همین تحریم‌های موجود که علیه ایران وضع کردند، توسط آقای اوباما و بایدن ابداع شد. اینکه آقای ترامپ  بی‌ادبانه‌تر رفتار می‌کند خیلی فرقی نمی‌کند. مثل فرق بین یزید و معاویه است.
انحطاط کاخ سفید به روایت دولتمردان آمریکایی

گفتگو با مترجم کتاب «ترس؛ ترامپ در کاخ سفید»

انحطاط کاخ سفید به روایت دولتمردان آمریکایی

| میلاد فشتمی
این کتاب نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا هیچ آشنایی با نحوه‌ی اجرای سیاست‌های یک کشور، قانون‌گذاری و برخورد صحیح با تعاملات بین‌المللی نداشته است و روشن می‌شود که چطور رئیس‌جمهور آمریکا فقط با استفاده از روابط شخصی و منابع مالی‌اش توانسته نفوذ سیاسی برای خودش دست‌وپا کند.
آمریکا و معاهدات بین‌المللی؛ قانون جنگل

تحلیلِ کارشناس ارشد مسائل آمریکا از پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش:

آمریکا و معاهدات بین‌المللی؛ قانون جنگل

| فؤاد ایزدی
تنها قانونی که آمریکا به آن معتقد است قانون جنگل است. تفکرشان این است که ما زور داریم و آنجایی که زور داریم بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای نسبت به قوانین بین‌المللی یا معاهدات بین‌المللی عمل می‌کنیم.
آمریکایی‌ها دنبال منفعت یک طرفه هستند

بررسی تاریخچه میزان تعهد آمریکا به پیمان‌های بین‌المللی؛

آمریکایی‌ها دنبال منفعت یک طرفه هستند

| ابوذر گوهری‌مقدم
آمریکایی‌ها به تعهداتی که منافع آن‌ها را فقط در یک مقطع زمانی خاص تأمین کند پایبند نمی‌مانند. آن‌ها حتی از بخش‌های مختلف سازمان ملل مثل کمیته‌ی حقوق‌بشر خارج می‌شوند، چون قرار نیست پاسخگو باشند و می‌خواهند به شکل یک‌جانبه منافعی را برای خودشان تسهیل کنند.
آشفتگی‌های فکری واشنگتن

چرا جامعه آمریکا دچار دوقطبی و نابسامانی‌های اجتماعی شده است؟

آشفتگی‌های فکری واشنگتن

| ثمانه اکوان
هرج‌ومرج و به‌هم‌ریختگی اوضاع سیاسی و اجتماعی آمریکا در چند هفته‌ی گذشته، تنها به‌دلیل دوقطبی‌شدن فضای سیاسی در این کشور نیست. زمانی که کار به اعتراضات خیابانی می‌کشد و دولت و فرمانداران قادر به کنترل و مدیریت بحران نیستند باید این سؤال را پرسید که در داخل حلقه‌های فکری و اجرایی واشنگتن چه اتفاقی افتاده است که این‌طور فضا را به‌سمت خشونت، برخورد فیزیکی، گسترش نفرت و سرانجام چند پارگی جامعه کشانده است؟
مناظره‌ها، بازنمایی واقعیت جامعه آمریکا بود

مناظره‌ها، بازنمایی واقعیت جامعه آمریکا بود

| علیرضا کوهکن
خیلی‌ها دوست دارند بگویند جامعه‌ی آمریکا به‌گونه‌ای است که در فیلم‌ها وجود دارد؛‌ امّا کسانی که واقعیت جامعه را دیده‌اند می‌دانند اصلاً این‌طوری نیست. اتفاقاً مردم آمریکا از این حرف‌ها زیاد تعجب نمی‌کنند، چون روزانه خودشان از این حرف‌ها به‌کار می‌برند. بعضی افراد در جامعه‌ی آمریکا به‌شدت به ترامپ علاقه‌مندند، چون بازنمایی رفتار خود آن‌هاست. هم حرف‌زدنش و هم رفتارهایش با عموم و با کسانی که نسبت به آن‌ها قوی‌تر است.
آمریکای آشفته

آمریکای آشفته

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای: آمریکا دچار بحران است؛ بحران اقتصادی، بین‌المللی، سیاسی، اخلاقی. این آمریکا میخواهد به چه کسی کمک بکند؟ این میخواهد دیگران را بمَکد و بکَند تا خودش را ترمیم بکند. ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه‌ی فرارسیدن روز مبارزه با استکبار جهانی، لوح «آمریکای آشفته» را منتشر میکند.
با ترامپ شکاف‌های آمریکا عمیق‌تر شد

بررسی عمیق‌تر شدن شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در آمریکا

با ترامپ شکاف‌های آمریکا عمیق‌تر شد

| مجتبی رضاخواه
فکر می‌کنم آمریکا دارد وارد دوران جدیدی می‌شود. بهتر بگویم، آمریکا با آمدن ترامپ وارد دوران جدیدی شده و کرونا باعث شده که این دوران رشد و سرعت بیشتری بگیرد. برداشت من این است که این انتخابات آمریکا باعث عمیق‌تر شدن اختلافات داخلی شود.
«داروینیزم اجتماعی»، ریشه تبعیض‌ها در جامعه آمریکا

شکاف‌ها و نابسامانی‌های جامعه آمریکا در گفتگو با دکتر حکمیه سقای بی‌ریا؛

«داروینیزم اجتماعی»، ریشه تبعیض‌ها در جامعه آمریکا

| دکتر حکیمه سقای‌ بی‌‌ریا
مالکوم ایکس می‌گوید ما قربانی آمریکائیزم هستیم و آمریکایی نیستیم. یعنی مردمی در آمریکا وجود دارند که احساس می‌کنند این سیستم با آن‌ها دشمنی کرده است. احساس می‌کنند که نمی‌توانند این سیستم را از خودشان بدانند و خودشان را از این سیستم بدانند... 
پایان ابرقدرتی

شواهد «افول آمریکا» در گفتگو با دکتر فواد ایزدی؛

پایان ابرقدرتی

| فؤاد ایزدی
اگر به تاریخ پانصد سال گذشته نگاه کنید، قرن شانزدهم پرتغالی‌ها ابرقدرت بودند. قرن هفدهم اسپانیایی‌ها. قرن هجدهم فرانسوی‌ها. قرن نوزدهم انگلیسی‌ها. قرن بیستم هم آمریکایی‌ها ابرقدرت بودند. هر صد سال یک‌بار، یکی از کشورهای اروپایی و آمریکا ابرقدرت بوده‌اند و بعد افول کرده‌اند. الان هم دوره‌ی افول آمریکا است.
آرمانشهر غرب‌زده‌ها

آرمانشهر غرب‌زده‌ها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ناامنی درونی شهرهای آمریکا در دنیا کم‌نظیر است؛ واقعاً در خیابان جوانی که بیرون میرود، خاطرجمع نیست که یک نفری، یک دیوانه‌ای، او را به قتل نرساند. این همان آرمان‌شهری است که غربزده‌ها به عنوان آرمان‌شهر به آن نگاه میکردند.» ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «آرمانشهر غرب‌زده‌ها» را منتشر میکند.
 
آمریکا علیه آمریکا

آمریکا علیه آمریکا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «آمریکا، دشمنی بزرگ‌تر از ملّت خودش ندارد؛ دنبالِ دشمنِ دیگر نگردد؛ همین دشمن هم هست که این رژیم را به زانو درخواهد آورد.» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «آمریکا علیه آمریکا» را منتشر میکند.
 
اطلاع‌نگاشت | آتش زیر خاکستر

اطلاع‌نگاشت | آتش زیر خاکستر

رهبر انقلاب در  سخنرانی به مناسبت عید قربان ۱۳۹۹/۵/۱۰ با  برشمردن مشکلات آمریکا، حوادث جاری این کشور را آتش زیر خاکستر دانستند که شعله‌ور شده است. این اطلاع‌نگاشت مشکلات  مورد اشاره ایشان را مرور میکند.
 
نماهنگ | دشمن اصلی آمریکا

نماهنگ | دشمن اصلی آمریکا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «به نظر من آمریکایی‌ها دنبال پیدا کردن دشمنند؛ گاهی اسم ایران را می‌آورند،گاهی اسم چین را می‌آورند، گاهی اسم روسیه را می‌آورند؛ میخواهند دشمن درست کنند. به نظر من آمریکا، دشمنی بزرگ‌تر از ملّت خودش ندارد؛ الان بزرگ‌ترین دشمن رژیم آمریکا، ملّت آمریکا هستند؛ دنبالِ دشمنِ دیگر نگردد؛ همین دشمن هم هست که این رژیم را به زانو درخواهد آورد. و مشکل آمریکا با ما هم این است که نه میتواند ما را حذف کند، نه میتواند ما را تسلیم کند؛ او دنبال این است که یا ما را تسلیم خواسته‌های خودش بکند، یا ما را حذف کند و از بین ببرد، و هیچ کدام را نمیتواند، لذاست که ناراحت است؛ بنابراین به نظر ما صبر و ثبات و ایستادگی و ان‌شاء‌الله کار جهادی وظیفه‌ی ما است.» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
راهزن ۲۰۲۰

راهزن ۲۰۲۰

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در قضایای کرونا، آنچه در غرب اتّفاق افتاد محصول تربیت فرهنگ و تمدن غربی را نشان داد. یک دولتی ماسک  و دستکشِ کشور دیگر را سرِ راه مصادره کند که در اروپا و آمریکا اتّفاق افتاد. اینها، نماد زنده شدن غربِ وحشی است.» ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «راهزن ۲۰۲۰» را منتشر میکند.
 
بین سطورِ کرونا در آمریکا

بین سطورِ کرونا در آمریکا

داستان کرونا در آمریکا، مثل هر چیز دیگر از ثروت شروع می‌شود. اخبار پشت پرده‌ی گسترش کرونا در آمریکا به گوش سهامداران وال استریت میرسد و بورس سقوط می‌کند. اما این شروع داستان و آغاز دروغ‌های شاخدار ترامپ برای نجات بازار سرمایه‌ست.
در یازدهمین قسمت از بین سطور به کرونا در آمریکا می‌پردازیم.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی