others/special
برای پاسداشت رکن دوم هویت ملی

زبان فارسی و آیت‌الله خامنه‌ای به روایت دکتر حداد عادل

برای پاسداشت رکن دوم هویت ملی

آقای آرام هم در عالَم خودش خیلی خونسرد گفت: بله، چیزی یادم هست که یک‌ بار طلبه‌ای آمد پیش من. آقا خندیدند و گفتند: «آن طلبه من بودم!»
نقش زبان فارسی در گسترش تمدن اسلامی

گفت‌وگو با دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس

نقش زبان فارسی در گسترش تمدن اسلامی

اعراب تا قسمتی از ایران بزرگ آن زمان را فتح کردند و مابقی عالَم اسلام که بخش دیگری از ایران بزرگ بود و نیز آن‌چه خارج از ایران بزرگ بود را در حقیقت ایرانیان با زبان فارسی به قلمرو فرهنگی تمدن اسلامی افزودند.
فروپاشی زبان یعنی فروپاشی تمدن

یادداشت آقای کرمیار، نویسنده‌ی کتاب «نامیرا»

فروپاشی زبان یعنی فروپاشی تمدن

به نظر می‌رسد تحول فن‌آوری نوین به همراه خود فرهنگ و روش ارتباطی ویژه‌ای به ارمغان می‌آورد که هم می‌تواند نگران‌کننده باشد و هم فرصت‌ساز. هم می‌تواند عاملی برای تسلط فرهنگی محسوب شود و هم ...
گزارشی از حضور آیت‌الله خامنه‌ای در انجمن‌های شعری

گزارشی از حضور آیت‌الله خامنه‌ای در انجمن‌های شعری

آیت‌الله خامنه‌ای خیلی زود در انجمن فردوسی جایگاه خود را یافت. آن‌قدر که حتی بعضی از شاعران خراسانی پیش از نظر او سروده‌هاشان را در جایی مطرح نمی‌کردند / «انجمن فرّخ» انجمن دیگری بود که آیت‌الله خامنه‌ای‌‌‌ پیش از رفتن به قم برای ادامه‌ی تحصیل در آن شرکت می‌کرد.
جای خالی شعر فارسی در عرصه جهانی

یادداشت علیرضا قزوه درباره شعر و زبان فارسی

جای خالی شعر فارسی در عرصه جهانی

از نظر من که تجربه‌ی زندگی و حضور چندین ساله در حوزه‌های زبان فارسی را داشته‌ام، شعر بعد از انقلاب اسلامی ایران باید علاوه بر حضور پررنگ در محافل و مجالس ادبی و شعری کشورهای فارسی‌زبان، حتی در حوزه‌های جهانی نیز ورود پیدا کند، زیرا ...
زبان فارسی و تولید ملی

دکتر مسعود درخشان، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

زبان فارسی و تولید ملی

این‌که ثانیه‌شمار چراغ راهنمایی به انگلیسی است، یعنی برای ما معتبر است که عدد را به انگلیسی بنویسند! شهروندی که با این رفتار برخورد می‌کند، خیلی دور از انتظار نیست که وقتی بخواهد کفشی را تولید کند، نشانه‌ی آن را به زبان انگلیسی بنویسد.
خاطرات یوسفعلی میرشکاک

خاطرات یوسفعلی میرشکاک

حمایت آقا از هنرمندان به این دلیل نیست که شعرا همراه با حکومت باشند، بلکه برای ذات هنر و نفس هنر است؛ هنری که به تعبیر خود ایشان که گفته‌اند: هیچ حقیقتی پایدار نمی‌ماند، مگر این‌که صورت هنری پیدا کند.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی