others/special
از جنسی متفاوت

درباره برگزاری نشست «اندیشه‌های راهبردی»

از جنسی متفاوت

رهبر انقلاب ضرورت تشکیل این‌گونه نشست‌‌ها را مطرح فرمودند و اظهار داشتند که جلساتی با حضور اندیشمندان و متفکران برای بررسی و تبادل نظر نسبت به موضوعات اساسی کشور برگزار گردد.
جزایر پراکنده و معضل موازی‌کاری

سخنان دکتر زهرا نصرللهی در نشست «اندیشه‌های راهبردی»

جزایر پراکنده و معضل موازی‌کاری

منابع انرژی ما رو به اتمام است و آنچه تا به حال اجازه تقلید از الگوی غربی توسعه را به ما داده درآمدهای نفتی بوده که نقش ما را به عنوان تولیدکننده انرژی و مصرف‌کننده کالای مصرفی تعریف کرده است.
تعاون نخبگانی

الگوی پیشرفت در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام پیروزمند

تعاون نخبگانی

متخصصان موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... هر کدام باید پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات مربوط به الگوی پیشرفت باشند، اما یک وجه پیوندی باید بین این‌ها وجود داشته باشد که این خود دانش متناسبی را می‌طلبد.
آمادگی جهت ارتباط با نخبگان کشور

دبیرخانه «اندیشه‌های راهبردی» اعلام کرد:

آمادگی جهت ارتباط با نخبگان کشور

دبیرخانه «نشست اندیشه‌های راهبردی» با اعلام آدرس پستی و نمابر، آمادگی خود را جهت دریافت نظرات و پیشنهادات جامعه نخبگانی کشور اعلام کرد.
چرا پیشرفت؟

گفت‌وگو با دکتر خوش‌چهره

چرا پیشرفت؟

برخی اساتید نسبت به منافع ملی مسئولانه برخورد نمی‌‌کنند. این عدم مسئولیت، بخشی مربوط به خودشان است و بخشی هم نظام آموزش عالی کشور که نتوانسته چنین فضایی را جا بیندازد.
مراقب تنگه‌های اُحد باشیم

گفت‌وگو با دکتر پیغامی درباره نشست «اندیشه‌های راهبردی»

مراقب تنگه‌های اُحد باشیم

ما در حوزه‌ی علوم انسانی که از نظر من در حوزه‌های علوم کشورداری، مدیریت اجتماع و تمدن‌سازی است، دچار یک غفلت شده‌ایم. یکی از مسئولان پژوهشی وزارت علوم می‌گفت که اکثر پایان‌نامه‌های تکمیلی در دانشگاه‌ها مسأله‌‌ای را از کشور و بدنه‌ی نظام حل نمی‌کند.
توسعه تکلیف است یا نتیجه؟

سخنان آیت‌الله آصفی در نشست «اندیشه‌های راهبردی»

توسعه تکلیف است یا نتیجه؟

این یک مسأله‌ی تأسف‌آوری است که از عمر حضور نظام جدید دانشگاهی در شرق اسلامی، -من در تمام جهان اسلام می‌بینم نه فقط ایران- تقریباً یکصد و پنجاه سال می‌گذرد اما هنوز ما نتوانستیم رابطه‌ی دانشگاه‌های خودمان را در کل جهان اسلامی با دانشگاه‌های غرب دوسویه کنیم
باید نخبگان جدید وارد عرصه شوند

درباره نشست «اندیشه‌های راهبردی»

باید نخبگان جدید وارد عرصه شوند

آزاداندیشی در عرصه نظریه‌پردازی این است که بتوان فرضیه‌های خطاپذیر مطرح کرد. فضای خلاقیت باید با حدس‌های جسورانه توأم باشد تا شکوفایی علمی و شکوفایی فکر ایجاد شود.
یک بام و دو هوا

سخنان دکتر افروغ در نشست «اندیشه‌های راهبردی»

یک بام و دو هوا

بحث‌های خوبی از جهت نظری انجام می‌دهیم اما در عمل اسیر روش‌های سطحی و نخ‌نما و پوسیده پوزیتیویسم هستیم. کمیت‌گرایی بلای جان ما شده است. ما تقریباً حتی در این خصوص گوی سبقت را از غربی‌ها ربوده‌ایم.
معضل دلباختگی

سخنان دکتر درخشان در نشست «اندیشه‌های راهبردی»

معضل دلباختگی

باور بسیاری این است که توسعه اقتصادی همچون کالایی است که می‌توان آن را با درآمدهای نفتی از بازارهای جهانی خریداری کرد، غافل از اینکه توسعه اقتصادی از مقولات درون‌زاست که در هماهنگی با نظام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و در بستر تحولات تاریخی هر ملت شکل می‌گیرد.
تأمّلی در معنای الگوی اسلامی ایرانی توسعه

مقاله دکتر حدادعادل در نشست «اندیشه‌های راهبردی»

تأمّلی در معنای الگوی اسلامی ایرانی توسعه

ما معتقدیم دنیای دور از خدا و دنیای بدون دین، دنیایی تهی از اخلاق و عدالت خواهد بود. خدا که کانون جوشان همه خوبی‌ها و ارزش‌هاست باید در زندگی فردی و اجتماعی ما حضور دائم داشته باشد.
الگوی پیشرفت و اسلامی‌سازی علوم انسانی

حجت‌الاسلام میرمعزی

الگوی پیشرفت و اسلامی‌سازی علوم انسانی

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محصول اسلامی‌سازی علوم انسانی است و اسلامی‌سازی این علوم مقدمه لازم تدوین این الگو است. در حقیقت علوم انسانی روش‌ها و تئوری‌های لازم برای تحلیل وضعیت موجود و تبیین وضعیت مطلوب و ارائه راهبردها را فراهم می‌کنند.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی