others/content
نسخه قابل چاپ

آمریکای لاتین چطور به آنچه در غزه رخ میدهد واکنش نشان داده است؟

آواز انتفاضه در آمریکای اسپانیایی زبان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif اگر شما را از خانه‌هایتان بیرون کنند چه می‌کنید؟ فلسطین از اشغالگری اسرائیل رنج می‌برد. فلسطین از یک دولت مستکبر که برای جنگ آماده شده است، رنج می‌برد. در انتفاضه‌ای جدید در کرانه باختری، در غزه یا بیت‌المقدس سنگ‌ها در برابر گلوله‌ها قرار گرفته‌اند. انتفاضه! انتفاضه! انتفاضه! رهایی...
اینها ابیات سرود «انتفاضه» است که هزاران شیلیایی در رویدادی بی‌سابقه در ۱۲ نوامبر، با گروه موسیقی اسپانیایی اسکاپه در سانتیاگو، پایتخت این کشور، همخوانی کردند.(۱)

این روزها در خیابان‌هایی که بیش از ده هزار کیلومتر با خیابان‌های غزه فاصله دارند، فریاد‌های فلسطین پیروز خواهد شد!، نسل کشی علیه مردم فلسطین را متوقف کنید!(۲) و آمریکای لاتین در کنار فلسطین ایستاده است! شنیده میشود و دیوارنگار‌هایی منقش به شعار همیشه؛ پیش به سوی پیروزی درکنار چهره مقتدر جوان فلسطینی به چشم میخورد.(۳)

مردم آمریکای لاتین که مسئله فلسطین را مسئله‌ای نه فقط سیاسی بلکه انسانی می‌بینند؛ در فضای مجازی نیز با انتشار میلیون‌ها پست حاوی جنایات صهیونیست‌ها، حمایت خود را مردم غزه فریاد می‌زنند. هشتگ‌های #فلسطین_آزاد و #اسراییل_نسل_کش جزو پرکاربرد‌ترین‌ها هستند و فیلم سوزناک که در آن دخترک خردسال فلسطینی از بمباران جان سالم به دربرده است نزدیک به ۲۰ میلیون بار دیده شده است.

در سال‌های اخیر رژیم اسرائیل سعی کرده بود با کمک‌های ایالات‌متحده رابطه‌ای نزدیک با ملل و دولت‌های آمریکای لاتین برقرار کند اما از ۱۵ مهر به این سمت و با آشکار شدن چهره واقعی این رژیم، هر ساعتی که می‌گذرد، میزان تنفر مردم این منطقه از صهیونیست‌ها بیشتر میشود.(۴)

* شیلی: هیچ چیز وحشی گری اسرائیل را توجیه نمی کند
نوزده اکتبر، خیابان‌های مجاور سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور شاهد صدها تظاهرکننده حامی فلسطین بودند که شعار‌هایی مانند صهیونیست تروریست که تا آن زمان در این کشور شنیده نشده بود را فریاد می‌زدند.(۵) در ۱۸ نوامبر نیز صدها شیلیایی در اقدامی نمادین ۱۰۰۰ کفش را به نمایندگی از کودکان کشته شده در غزه در مقابل کاخ ریاست جمهوری «د لا موندا» در سانتیاگو قرار دادند و به یاد قربانیان یک دقیقه سکوت کردند. معترضان همچنین با حمل تابلوهایی در دفاع از خردسالان فلسطینی شعار «با بچه ها، نه!» را فریاد زدند.(۶)

گابریل بوریک، رئیس جمهور شیلی نیز مواضعی نزدیک با مواضع مردم کشورش اتخاذ کرده است و با بیان اینکه روزانه ۴۲۰  کودک در غزه توسط دولت اسرائیل به رهبری نتانیاهو مجروح یا کشته می شوند با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: آنها "خسارات جانبی" جنگ علیه حماس نیستند، بلکه قربانیان اصلی هستند. هیچ چیز این وحشی گری در غزه را توجیه نمی‌کند. هیچ چیز.(۷) دولت شیلی همچنین سفیر خود را در اسرائیل به سانتیاگو فراخواند.(۸)

* ونزوئلا: صهیونیست‌ها، بعد از فلسطین، به سراغ ما خواهند آمد
تظاهرات‌های مردم ونزوئلا در حمایت از فلسطین و سر دادن شعار‌هایی مانند اسراییل همان نازی است چیز جدیدی نیست.(۹) می‌توان گفت حمایت جدی ونزوئلا از فلسطین از سال ۲۰۰۹ شروع شده است، زمانیکه دولت وقت این کشور، در اعتراض به کشتار مردم غزه روابط خود را رژیم صهیونیستی به طور کامل قطع کرد.(۱۰)

اما نیکلاس مادورو، رییس جمهور این کشور در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود مردم کشورش و مسیحیان آمریکا و اروپا را از خطری که صهیونیسم برای مسیحیت دارد و تا به حال به آن اشاره نشده بود، آگاه کرد.

مادورو گفت: صهیونیست‌ها ایدئولوژی خطرناک تر از نازی‌ها را پی ریزی کرده‌اند. آنها ابتدا علیه مردم فلسطین با تجاوز، نسل کشی و بمب حرکت کرده‌اند. بعد علیه مردم عرب و همه مسلمانان و سپس به دنبال ما، مسیحیان و کاتولیک‌ها، خواهند آمد.»(۱۱) باور یهودیان مبنی بر اینکه خود قوم برگزیده و غیر یهودیان حیواناتی در لباس آدمی هستند که باید در خدمت آنها باشند، میزان اهمیت سخنان هشدار آمیز رییس جمهور ونزوئلا را مشخص می‌کند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا، همچنین خواستار این شد که «جهانیان در خیابان‌ها باقی بمانند، زیرا باید در این نبرد به خاطر حق زندگی و تشکیل کشور فلسطین پیروز شویم.»(۱۲)

* بولیوی: در مقابل رنج مردم فلسطین نمی توانیم ساکت بمانیم
میدان سانفرانسیسکو و خیابان های لاپاز، پایتخت بولیوی، نیز در۲۲ اکتبر میزبان خیل عظیم تظاهرکنندگانی بود که خواستار پایان نسل کشی در غزه بودند.(۱۳)

لوئیس آرسه، رئیس جمهور بولیوی، با انتشار مطلبی در ایکس گفت: ما نمی توانیم ساکت بمانیم و به رنج مردم فلسطین که حق زندگی در صلح را دارند، ادامه دهیم. ما جنایات جنگی در غزه را رد می کنیم.(۱۴)

در واکنش به تداوم جنایات صهیونیست‌ها، وزارت خارجه بولیوی ضمن محکوم کردن کشتار هزاران غیر‌نظامی، در بیانه‌ای رسمی قطع روابط دیپماتیک کشور با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.(۱۵)

* کلمبیا: نتانیاهو  یک دیوانه است
شیلی تنها کشوری نیست که در آن مردم به نشانه اعتراض به سفارت اسرائیل حمله کردند.‌ در ۴ نوامبر ۲۰۲۳  معترضان کلمبیایی با حمله به سفارت اسرائیل در بوگوتا تصاویری از نماد نازی را روی دیوارهای سفارت رژیم صهیونیستی حک کردند.(۱۶)

رئیس‌جمهور، گوستاوو پِترو، در ایکس نوشت که مردم فلسطین یکی از بدترین بی‌عدالتی‌ها را در جهان معاصر تجربه می‌کنند.(۱۷) او همچنین با «دیوانه» خطاب کردن نتانیاهو(۱۸)  اعلام کرد که به شکایت جمهوری الجزایر که به دلیل جنایات جنگی علیه بنیامین نتانیاهو و قتل عام کودکان فلسطین در دادگاه کیفری بین المللی ارائه شده است، کمک خواهد  کرد.(۱۹)

* نیکاراگوئه و کوبا: آمریکا مقصر اصلی و شریک جرم است
دنیل اورتگا و میگل دیاز کانل، رؤسای جمهور نیکاراگوئه و کوبا، واکنش‌های شدیدی نسبت به آنچه در غزه در حال رخ دادن است نشان دادند و در مواضعی مشترک با سخنان رهبر انقلاب، مبنی بر اینکه «آمریکا شریک جرم قطعی جنایت‌کاران است و  دست آمریکا تا مِرفق در خون مظلومان و کودکان و بیماران و زن‌ها و مانند اینها داخل شده و آلوده است» ، کاخ سفید را شریک جرم صهیونیست‌ها دانستند.(۲۰)

اورتگا، در یک سخنرانی عمومی، آمریکا را مقصر اصلی نسل کشی در غزه دانست و گفت: جنگ وحشیانه و حیوانی اسرائیل که چیزی جز دولت ایالات متحده نیست صرفا بخشی از یک استراتژی است. همانطور که آمریکا بومیان منطقه آمریکای شمالی را نابود کرد دیگر قدرت ها نیز در حال انجام چنین کاری در آسیا هستند‌.(۲۱)

رئیس جمهور کوبا نیز در یک نطق تلویزیونی، واشنگتن را به دلیل وتو کردن قطعنامه آتش‌بس در غزه «شریک وحشیگری‌های صهیونیست‌ها» دانست.(۲۲)

دیاز کانل همچنین با انتشار تصاویری از کودکان فلسطینی شهید شده در بمباران اسرائیل در صفحه خود در ایکس نوشت: تاریخ بی‌تفاوت‌ها را نخواهد بخشید. وقت آن است که به فلسفه غارت پایان دهیم تا فلسفه جنگ به دلیل نبود انگیزه بمیرد. مردم فلسطین امروز وحشت را تجربه می کنند. (۲۳)

* آرژانتینی‌ها و مکزیکی‌ها: رابطه با رژیم صهیونیستی را قطع کنید!
آرژانتینی‌ها و مکزیکی‌ها هم مقصد تظاهرات خود را سفارت‌های رژیم صهیونیستی قرار دادند. مردم آرژانتین، با برگزاری اجتماعی بزرگ در ۹ اکتبر در بوئنوس آیرس و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار اخراج دولت نژادپرست اسرائیل از این کشور شدند.(۲۴) مکزیکی‌ها نیز در یک راهپیمایی عظیم در ۱۸ نوامبر درمکزیکوسیتی، پایتخت این کشور، با انتقاد از مواضع محتاطانه رییس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در قبال آنچه در فلسطین می‌گذرد از دولت خود خواستند روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی با دولت نتانیاهو را قطع کند.(۲۵)

* هندوراس: ای بشریت! بیدار شویم!
رئیس جمهور هندوراس، خیامورا کاسترو نیز در صفحه خود در ایکس نوشت: «سکوت به منزله همدستی در جنایتی است که بشریت را تهدید می‌کند. ای بشریت! بیدار شویم! دیگر زمانی نداریم!»(۲۶) دولت کاسترو نهایتا در ۳ نوامبر و  با توجه به وضعیت انسانی وخیم غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه، «فورا آقای روبرتو مارتینز (سفیر هندوراس در اسرائیل) را برای مشاوره به تگوسیگالپا (پایتخت) فراخواند.»(۲۷)

* ارسال کمک های بشر دوستانه برای مردم غزه
ارسال محموله‌های ۳۰ و ۷۳ تنی غذا و دارو توسط دولت‌های ونزوئلا و بولیوی و هواپیمایی از طرف دولت کلمبیا به همراه تدارکات لازم به مصر از جمله کمک های بشر دوستانه‌ای بود که دولت‌های آمریکای لاتین برای مردم غزه ارسال کردند؛ (۲۸)

شاید بتوان گفت در هیچ قاره‌ای به اندازه آمریکای لاتین دولت‌ها و ملت‌ها به این شکل بی پرده از فلسطین حمایت نکرده‌اند. سخنان رهبر انقلاب، در ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ خطاب به رییس جمهور ونزوئلا راجع به جنایات علیه مردم غزّه در آن سال و قطع روابط کاراکاس با رژیم صهیونیستی موید این ادعا است: «کاری که دولت ونزوئلا انجام داد، در واقع وظیفه‌ی دولت‌های اروپایی بود که مدعی طرفداری از حقوق بشر و حمایت از انسان‌ها هستند، ولی متأسفانه دولت‌های مدّعی اروپایی در جریان کشتار مردم غزّه، در نقطه‌ی مقابل حرکت کردند.» ۱۳۸۸/۰۱/۱۵

درخواست قطع رابطه با رژیم صهیونیستی -که به بیان رهبر انقلاب یکی از راه‌های اصلی توقف فجایع در غزه است-(۲۹) ارسال کمک‌های بشر دوستانه و انبوه حمایت از فلسطین از سوی مردمی که سیمون بولیوار، خوزه مارتی، فیدل کاسترو و چه گوارا را در دامن خود پرورش داده اند و ظلم ستیزی و مفهوم مقاومت با خون آنها عجین شده، تعجب برانگیز نیست.
 
منابع:
[۱] https://www.youtube.com/watch?v=۲vM۲amQ۸vr۸

....
نام پرونده : طوفان الاقصی، شکست غیرقابل ترمیم
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی