1392/02/18مطالعه بیشتر درباره «نظام آموزش و پرورش»
«ما میخواهیم آن کسی که از آموزش و پروش خارج میشود بعد از سیزده سال - حالا که پیش دبستانی هم هست، میشود سیزده سال - انسانی باشد با برجستگیهای اخلاقی، برجستگیهای فکری و مغزی، و با تدین؛ یک چنین انسانی میخواهیم. از نظر اخلاقی: انسانی باشد شجاع، خوشخو، خیرخواه، خوشبین، امیدوار، بلندهمت، مثبت در قضاوتها و سایر خصوصیات اخلاقیای که برای یک انسانِ مطلوب شما در نظر میگیرید. از لحاظ خصوصیات فکری: خلّاق، پرسشگر، اهل فکر، اهل نوآوری، مایل به ورود در میدانهای بسیار وسیعِ نادانستنیهای بشر برای کشف دانستنیها و افکندن نور علم به وادی مجهولات، و صاحب فکر. از جنبهی رفتاری: آدم منضبط، قانونشناس. ما چنین موجودی میخواهیم. آیا میشود چنین موجودی را تربیت کرد؟ البته؛ البته که میشود. درست است که انسانها یکسان نیستند؛ درست است که ژنهای گوناگون و مؤثرات گوناگون خلقتی، آدمها را با اختلافاتی به وجود میآورد؛ اما به طور معمول و عام، همهی انسانها نقش پذیرند.»
مدرسه، تعلیم و تربیت و فرهنگ، سنگر مبارزه با کفر و استکبار جهانی
الزامات حضور در یک نبرد فرهنگی و نفش معلمان در آن
معنای حقیقی تکریم معلم در اسلام و تأثیر آن در جامعه
سرلوحه برنامههای آموزش و پرورش، باید انسانسازىِ بر مبنای اسلام باشد
محیط جامعه اسلامی باید مثل یک مدرسه، محیط تعلیم و تعلّم باشد
جهاد و مبارزه طولانی معلمان در راه رسیدن به استقلال فرهنگی
ثواب الهی و سهیم شدن در بنای آینده، دو دستاورد تعلیم و تربیت
قصد قربت، روح و جهت کار تعیین کننده در تعلیم و تربیت است
وظیفه سنگین معلمان درجنگ تبلیغاتی دشمن
نقش معلمان در توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی کشور
مشکلات مادی نباید یک معلمِ دیندار و متعهد را از پایبندی به وظایف معلمی باز بدارد
ضرورت نگاه بنیانی و اساسی به آموزش و پرورش و مسئله عقب نماندن از قافله حرکت جهانی
اهمیت ویژه معلمان آموزش و پرورش نسبت به دیگر معلمان جامعه
آسیبشناسی نظام آموزش و پرورش پیش از انقلاب و الزامات تحول حقیقی در آن
ارزش معلم در اسلام و مسائل امروز آموزش و پرورش
توجه به نقش عظیم و حیاتی معلم در جامعه
چرا میخواهیم در آموزش و پرورش تحول ایجاد کنیم؟
نقش آموزش و پرورش و محیطهای آموزشی در پیشرفت همه جانبه کشور
تبیین اهمیت سند تحول در آموزش و پرورش و الزامات عملیاتی آن
در این رابطه ببینید: