news/content
پیوندهای مرتبطصوتصوت
1392/04/29

شرح حدیث اخلاق | امانت بودن مجالس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسات درس خارج فقه خود، به شرح یک حدیث اخلاقی می‌پردازند. «امانت بودن مجالس» موضوع شرح حدیثی اخلاقی از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم است که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR فیلم و متن آن را منتشر می‌کند. متن بیانات معظم‌له که در این فیلم مشاهده می‌کنید به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین

و من کلام له صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم المجالس بالامانه. یک کلمه‌ی کوتاه و در دل آن یک مضمون فراگیر و تأثیرگذار در وضع زندگی اجتماعی. مجالس با امانت همراه باید باشد. یعنی شما با دوست‌تان نشستید دارید حرف می‌زنید بعضی از مطالب هست که انسان ممکن است در یک جلسه‌ای با دوستی، دوستانی درمیان بگذارد حاضر نباشد این مطلب را در ملأعام به همه‌ی مردم بگوید. اگر چنانچه این مطلب به وسیله‌ی دوستانی که در آن جلسه هستند پخش شد، اعلام شد اینجا آنجا گفته شد، به قول معروف رایج در این زمان افشاگری شد کأنه افشاگری یک ارزش است، افشاگری می‌کند. اگر این جور شد بر خلاف مقصود گوینده عمل شده. به خصوص در آن هنگامی که آن حرف یا آن گوینده حساس‌اند. حرف، حرف حساسی است یا گوینده، گوینده‌ی حساسی است که حرف از زبان او وقتی نقل بشود تأثیرات بیشتری خواهد داشت. و اگر مخرّب باشد آن  تأثیرات مضاعف خواهد شد یا زمانه‌، زمانه‌ی این چنینی است که وقتی حرفی پخش شد آثار سوئی می‌بخشد. این الان مبتلابه همه‌ی ماست. جلسه‌ی خصوصی حساسی را تشکیل می‌دهند تأکید می‌کنند که حرف بیرون این جلسه نرود بعد از دو ساعت سه ساعت انسان می‌بیند که این حرف همین طور در سایت‌ها و در زبان ها و یک خرده زیادی و یک خرده کم و یک خرده تحریف و اینها هم هست. المجالس بالامانه. باید عادت کنیم که هر چه شنیدیم را نباید بر زبان آورد. این فضای جامعه را فضای بیماری می‌کند. فضای جامعه می‌شود فضای بیمار. اینهایی که عرض می‌کنیم اینها چیزهایی است که بایستی هم خود ما رعایت بکنیم هم به دیگران بگوییم رعایت بکنند.

 
گزیده دیدار: امانت بودن مجالس

با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید :
برچسب‌ها: امانت؛
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی