news/content
پیوندهای مرتبطصوتصوت
1392/09/07

شرح حدیث اخلاق | انس و آشنایی با خدا در آسایش و گشایش

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسات درس خارج فقه خود، به شرح یک حدیث اخلاقی می‌پردازند. «انس و آشنایی با خدا در آسایش و گشایش» موضوع شرح حدیثی اخلاقی از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم است که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR فیلم و متن آن را منتشر می‌کند. متن بیانات معظم‌له که در این فیلم مشاهده می‌کنید به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین

عن النبی صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ تعرف الی اللّه تعالی فی الرخاء یعرفک فی الشده. خود را معرفی کن، آشنا کن به خدای متعال در هنگام آسایش، گشایش تا اینکه خدای متعال با تو آشنایی کند تو را بشناسد در هنگام شدت. این جور نباشد که وقتی شدتی پیش می‌آید اذا رک وفی الفلک دعو اللّه مخلصین له الدین فلما نجاهم انجاهم للنجاهم الی البر اذا هم شرکون. این جوری نباش. که در حال شدت و گرفتاری با خدای متعال درد دل کنیم به خدا پناه ببریم اما در وقت گشایش و راحتی و سلامت خدا را فراموش کنیم،‌ این جوری نباشد. در هنگام گشایش و راحتی با خدا مرتبط باش تعرف، یعنی خودت را آشنا کن با خدای متعال خودت را معرفی کن به خدای متعال. مرتبط باش با خدای متعال تا آن وقت در هنگام شدت هم خدای متعال تو را از یاد نبرد و ملاحظه و مراعات تو را بکند.

اذا سألت فسئل اللّه. وقتی بنا بود، بنا شد چیزی بطلبی و بخواهی از خدا بخواه. از غیر خدا مطالبه نکن. مگر به عنوان واسطه که باز هم انسان از خدا می‌خواهد منتها وسائطی در زندگی وجود دارد انسان به این وسائط مراجعه می‌کند مثل واسطه‌ی طبیب، به طبیب هم که مراجعه می‌کنید درواقع باید شفا را از خدا بخواهید. اذا سألت فسئل اللّه و اذا ستأنت فستئن باللّه. از خدای متعال کمک بخواه. چرا، فقد مذل قلم بما هو کائن، تقدیرات الهی همه‌ی سرنوشت من و شما را مقدّر فرموده است نتیجه این است که فلو جهد الناس عن ینفعوک بأمر لم یکتب اللّه لک لم یقدروا علیه. اگر همه‌ی دنیا هم جمع بشوند خیری به تو بخواهند برسانند که خدا آن خیر را برای تو ننوشته است و مقدّر نفرموده است نمی‌توانند این کار را بکنند. ولو جهدوا عن یضروک بأمر لم یکتبه اللّه علیک لم یقدروا علیه. نقطه‌ی مقابلش هم همین است ضرر هم بخواهند بزنند اگر همه‌ی دنیا
 اگر تیغ عالم بجنبد زجای     نبرد رگی تا نخواهد خدای

تا اراده‌ی الهی نباشد نمی‌شود. خب پس سر و کار با خداست، سر و کار با خداست. از خدا بخواه. و بیدک لا بید غیرک زیادتی و نفسی و نفعی و ضری. این جوری است اگر خدای متعال تقدیراتی را برای من و شما معین کرده با دعا اینها تغییر پیدا می‌کند قابل تغییر است. پس از خدای متعال بخواه تغییر را. پس هدف این باشد که از خدای متعال بخواهیم از خدای متعال طلب کنیم.

 
گزیده دیدار: شرح حدیث اخلاق | انس و آشنایی با خدا در آسایش و گشایش

با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید :
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی