news/content
پیوندهای مرتبطصوتصوت
1392/08/16

شرح حدیث اخلاق | مراعات حق پروردگار و تقوا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسات درس خارج فقه خود، به شرح یک حدیث اخلاقی می‌پردازند. «مراعات حق پروردگار و تقوا» موضوع شرح حدیثی اخلاقی از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم است که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR فیلم و متن آن را منتشر می‌کند. متن بیانات معظم‌له که در این فیلم مشاهده می‌کنید به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین

فی الفقیه عن النبی صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلّم احفظ الله یحفظک. احفظ الله یعنی خدای متعال را مراعات کن، رعایت کن، ملاحظه کن. متقابلاً خدای متعال هم شما را مراعات خواهد کرد. این دایره‌اش اوسع است از برخی تعبیرات از قبیل مثلاً لینصرن الله من ینصره. این فقط در مورد نصرت است این در مورد همه‌ی امور است. در همه‌ی امور زندگی خدای متعال را رعایت کن، رعایت خدای متعال همان تقواست. یعنی هر قدمی که انسان می‌خواهد بردارد ملاحظه کند، مراقبت کند که این پا را کجا می‌گذارد. این تقواست. مراعات کنید. در کلام‌مان مراعات کنیم، در تصمیم گیری‌مان مراعات کنیم، در معاشرت‌مان مراعات کنیم، در امر دهی و امربری مراعات کنیم. یک وقت شما یک جا فرمانده‌اید، یک جا فرمان برید. در هر دو جا باید رعایت کنید. احفظ الله یحفظک. واقعاً دیگر از این کوتاه‌تر و پرمغزتر انسان نمی‌تواند کلامی پیدا کند که خب کلام نورانی پیغمبر است دیگر. این را باید تابلو کنیم در ذهن‌مان نه در کوچه و در اتاق کار و اینها فایده‌ای ندارد. باید در مغزمان این را تابلو کنیم. احفظ الله یحفظک.

احفظ الله تجده امامک. خدای متعال را مراعات کن تا آن را در پیش روی خود ببینی، بیابی. وقتی در پیش روی توست از او می‌طلبی، از او می‌خواهی به او تضرع می‌کنی، دلت را با او روبرو می‌کنی، از او کمک می‌گیری، از او می‌خواهی به او پناه می‌بری، به او اظهار عشق می کنی، اظهار علاقه می‌کنی، خودت را به او پیوند می‌زنی، قلبت را،‌ این است.

 
گزیده دیدار: شرح حدیث اخلاق | مراعات حق پروردگار و تقوا

با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید :
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی