book/content
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
موضوع كتاب: سیاست
تاریخ چاپ: ۱۳۹۴
تعداد صفحه: ۲۵۲
شابك:
۹۷۸۶۰۰۸۲۱۸۰۲۹
1402/12/09
۲۳۴ جمله راهبردی درباره انتخابات تراز جمهوری اسلامی

معرفی کتاب «قطره قطره تا دریا»

اصل حضور مردم است که به تشکیل حکومت می‌انجامد و مردمند که در مواقع لزوم، پاسداری نظام را برعهده خواهند گرفت. نگاه به مردم و اهتمام به آرای آنان از شاخص‌های مکتب سیاسی حضرت امام خمینی (قدس سره) است و از این روست که پس از سقوط رژیم منحوس شاهنشاهی اولین اقدام امام بزرگوار ما مراجعه به آرای عمومی بوده است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif انسان و نظر او در جهان‌بینی اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است و از این‌جاست که رأی مردم در مباحث سیاسی اسلام، نقش اساسی و تعیین کننده دارد. می‌توان با نگاه به سیره سیاسی پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و امامان معصومین(علیهم‌السلام)، شواهد فراوانی برای این امر پیدا نمود. اگرچه مشروعیت حکومت اسلامی از ولایت الهی نشأت می‌گیرد اما مقبولیت آن همواره نیازمند حضور مؤثر آحاد مردم است.
 
از سوی دیگر، اصل حضور مردم است که به تشکیل حکومت می‌انجامد و مردمند که در مواقع لزوم، پاسداری نظام را برعهده خواهند گرفت. نگاه به مردم و اهتمام به آرای آنان از شاخص‌های مکتب سیاسی حضرت امام خمینی (قدس سره) است و از این روست که پس از سقوط رژیم منحوس شاهنشاهی اولین اقدام امام بزرگوار ما مراجعه به آرای عمومی بوده است.

رژیم پهلوی و سلسله‌های پیش از آن، کوچک‌ترین سهمی را برای نظرات آحاد جامعه قائل نبودند و انتخابات آن دوران بیشتر پوششی بر تَنِ استبداد شاهان بود. بسیاری از مردم از آمد و شد نمایندگان اطلاعی نداشتند و در طول عمر خود یک‌ بار هم صندوق رأی را ندیده بودند.

با پیروزی انقلاب اسلامی نگاه ملّت ایران به سیاست تغییر کرد و حضور در صحنه‌های سیاسی به عنوان یک وظیفه شرعی قلمداد گردید. اعتماد مردم به نظام اسلامی باعث شد که نصاب‌های بسیار چشمگیر و کم‌سابقه در پای صندوق‌های رأی شکل گیرد.

اکنون نظام مقدس ما از مردمی‌ترین حکومت‌هاست. در این نظام، حتی رهبر جامعه با واسطه انتخاب می‌گردد و از رأی مردم به عنوان حق‌الناس صیانت می‌گردد.
شایان ذکر است که بین انتخابات در جمهوری اسلامی و انتخابات در دیگر حکومت‌ها تفاوت جدی وجود دارد. انتخابات در بسیاری از نقاط جهان، جنگ بر سر قدرت است، در حالی که انتخابات در نظام اسلامی رقابتی برای دست‌یابی بهترین فرد برای مسئولیت‌هاست.

بر این اساس است که باید انتخابات تراز جمهوری اسلامی برخوردار از ویژگی‌های خاص خود باشد. در این عرصه هر یک از افراد مؤثر در امر انتخابات وظایفی را برعهده خواهند داشت. در بیانات رهبر انقلاب به روشنی وظایف هر یک از افراد، اقشار و نهادهای مرتبط با انتخابات مشخص شده است. به همین منظور انتشارات انقلاب اسلامی ۲۳۴ جمله راهبردی و گزیده از رهبر انقلاب را در کتاب «قطره قطره تا دریا» گردآوری و در اختیار مخاطبین قرار داده است.

لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


کدامنیتی : *اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید


نظر شما : *
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی