others/content
نسخه قابل چاپ

متن کامل

سخنان رییس سازمان بسیج در دیدار رهبری

متن کامل

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا ابا جعفر یا محمد بین علی یابن رسوال الله سالروز مصیبت بزرگ شهادت امام باقر (ع) را به امام عصر (عج) و ...... سلاله پاک رسول رهبر معظم انقلاب و همه ی امت اسلامی تسلیت عرض می نمایم.
شکر گذاریم نعمت بی پایان بسیج را شجره ی طیبه ای که امام عاشقان با دستان پر مهر خویش آنرا در قلب همه ملت ایران و مستضعفان جهان کاشت و ما امروز سی سالگی آنرا در اوج عزت و شکوه جشن می گیریم
رهبر عزیر و مقتدای بسیجیان سخن گفتن به نمایندگی از میلیون ها بسیجی که قلب پر مهر ور مالامال از عشق به خدا و خلقشان جانها را شیفته و دستان پر سخاوت و گره گشایشان خلق را مبهوت و گامهای استوارشان لرزه برجان دشمن افکنده است، سخت ترین کارهاست.
بسیجی که اما راحل عظیم الشأن در توصیف آن قلم خود را شکسته و بیان خود را قاصر می دید چگونه به وصف ما درآید؟!
خدای بزرگ وصف ایثار ابراهیم (ع) در ذبح اسماعیل را در کلام اعجاز آمیز و قرآن خود بر عهده گرفت ایثار زنان بسیجی همچون مادر شهیدان بسیجی افراسیابی را که پس از تقدیم 4 شهید پنجمی را هم در راه دفاع از حق به قربانگاه می فرشستد کدام کلام بشری می تواند توصیف کند؟
داستان 25 سال هجرت و زندگی در غربت و دور از خانه و کاشانه ی بسیجی به حق پیوسته عبداله والی را که هستی خود را فدای دستگیری محرومان کرد و از جمعیتی دور افتاده در بشارگرد جمعیتی آگاه و توانمند ساخت که امروز فارغ التحصیلان حوزه علمیه و دکتری دانشگاهی نماد آنند چگونه می توان ترسیم کرد؟
اخلاص و فداکاری دانشمند جهادگر بسیجی به حق پیوسته مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی را که با مجاهدت علمی شبانه روزی افتخار بزرگ و دستاورد برجسته ای چون تسلط بر سلولهای بنیادی را برای ملت به ارمغان آورد و مجاهدت فراوان دانشمندان بسیجی را که در اوج تحریم ها با کسب دانش هسته ای و تسخیر فضا ایران را پیشتاز فناوری در منطقه نمودند آیا به زبان و قلم می توان تبیین نمود.
با کدام قلم می توان صفا و خلوص هزاران نوجوان فهمیده ی شهید را که تنها یکی از آنان محمد حسین فهمیده است که حیرت جهانی را برانگیخته و رهبر کبیرمان او را رهبر خویش خواند، بیان نمود؟
آیا می توان از سه دهه عزت و شرف و پیشرفت مقتدرانه ی انقلاب اسلامی عظیم ملت ایران تصویری بدون بسیج ارائه کرد؟
در دهه ی اول انقلاب در مقابله با توطئه کودتاگران و گروهکهای مسلح وابسته به شرق و غرب، اگر اطلاعات 36 میلیونی که امام آن را مطرح ساختند نبود هیچکس جلودار جماعت‌های یاغی و جنایتکار نبود.
در دفاع مقدس اگر بسیجیان جوان خوزستان و عشایر بسیجی ایلام و کرمانشاه و پیشمرگان مسلمان قهرمان کرد نبودند چه کسی ارتش متجاوز بعثی را متوقف می‌کرد؟ پس از آنهم هیچ عملیات بزرگ و موفقی بدون آنکه بسیج در آن حضور تعیین کننده و تمام کننده داشته باشد انجام نشد.
دهه‌ی اول انقلاب را ما اینگونه با رزم و جهاد و شهادت گذراندیم و بسیج با تقدیم دهها هزار شهید و دهها هزار جانباز ، عشق و وفاداری خود به ولایت را برای همیشه‌ی تاریخ جاودان و ماندگار کرد.
هنوز زخمهای جنگ الیتام نیافته و عرق معرکه خشک نشده بود و داغ هجرت امام راحل تازه بود که شبیخون گسترده‌ی فرهنگی به همه‌ی ارزشهای متعالی آغاز شد و بار سنگین پاسخ به این هجوم نیز بر وظیفه‌ی حفظ آمادگی دفاعی برای دفع تجاوز افزوده شد.
آنها که تا دیروز جسم و جان بسیجی را هدف گرفته بودند، با تغییر راه و روش، روح و روان و آبرو و حیثیت بسیج را عرصه‌ی تاخت و تاز خود قرار دادند و ناکام از تصرف سرزمین و جغرافیا، به نابود کردن ارزشها و اصالت‌های ملت ما طمع کردند.
در این جبهه اگر شهادت نبود، شهیدان بودند و به یاری ما آمدند.
به همت هنرمندان، فرهنگیان و مداحان و پرچمداری روحانیون بسیجی که در همه‌ی عرصه‌ها پیشتاز بوده‌اند، محافل خاطره‌گویی، هیئت‌های رزمندگان، یادواره‌های شهیدان، نشر آثار آنان و کاروانهای راهیان نور راه را برای نسل جدید روشن کرد و قافله پیکرهای شهیدان از هر شهری که گذشتند موج بیداری و بصیرت و عطر دل انگیز معرفت و اخلاص را در جان مردم افکندند و بسیجیان با جهاد فرهنگی در این عرصه که هنوز هم ادامه دارد ارزشهای اسلام ناب محمدی را مردانه حفظ کردند و دهه دوم حیات پرافتخار خود را اینگونه پشت سر گذاشتند.
در دهه سوم، دشمن به خیال به بار نشستن این تهاجم گسترده، توطئه‌‌ی آشوب داخلی و تهدید تهاجم خارجی خود را آغاز کرد و تمامی محیط همسایه‌ی انقلاب اسلامی ایران را با تجاوز نظامی یا نفوذ استعمارگرانه اشغال کرد تا به رغم خود زمینه‌ی تجاوز نظامی به ایران را فراهم و یا با محاصره ما را مرعوب و وادار به تسلیم نماید. این دوران هم دوره ظهور برجسته‌ی بسیج در صحنه بود.
بسیج با آموزش رزمندگان مسلح مردمی و سازماندهی و تسلیح آنان در قالب گردانهای عاشورا، کربلا، الزهرا (س) و هسته‌های مقاومت محلی و انجام رزمایش‌های بزرگ، اقتدار ملی را به رخ دشمن کشید و حضور میلیونی بسیجیان مسلح سازمان یافته تأثیر قاطعی بر ناکام گذاشتن و منصرف کردن دشمن از هر اندیشه تجاوزگرانه داشت و به همه نشان داد ایران بیشه شیران خداست و دست دشمن از آن کوتاه است.
پایمردی سی ساله ملت ایران با پیشتازی بسیج قهرمان تحت رهبریهای اندیشمندانه ولی امر مسلمین امیدهای امام راحل (ره) و وعده‌های او بفضل خدا را یکی پس از دیگری محقق کرد.
شوروی متجاوز فرو پاشید و صدام عفلقی ذلیلانه و با عبرت آمیزترین وضع به زباله‌دان تاریخ پیوست. مرتجعان منطقه یکی پس از دیگری رسوا و خود مورد تجاوز ارتش بعثی که از آن پشتیبانی می‌کردند واقع شدند. منافقین جنایتکار در به در گشتند و ملت‌های جهان بیدار گشته و سنگرهای کلیدی جهانی را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند. پیش از این اتفاقات هم همه دعده‌های بزرگ محقق شده بود. امروز هم دنیا شاهد است که آثار تحقق دو وعده بزرگ باقیمانده امام (ره) است و با از هم گسیختگی اجتماعی، سقوط اقتصادی و انحطاط فرهنگی فروپاشی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و آزادی فلسطین عزیز بسیار نزدیک است.
و ما در انتظار آخرین وعده امام هستیم و عده‌ای که در نخستین ایام تشکیل بسیج در مورد آینده‌ی این تشکل فرمودند:
« من امیدوارم که این بسیج عمومی الگو برای تمامی مستضعفین جهان و ملت مسلمان باشد و قرن پانزدهم قرن شکست همه بت‌های بزرگ و جایگزین اسلام و توحید بجای شرک و زندقه و عدل و داد بجای ستمگری و بیدادگری و قرن انسانهای متعهد بجای آدمخواران بی‌فرهنگ باشد.»
رهبر عزیز، جمعی که امروز به دیدار نائل آمده‌ایم به نمایندگی از همه بسیجیان جهان اسلام اعلام می‌کنیم تا تحقق این وعده امام تا آخرین نفر، تا آخرین نفس و تا آخرین منزل در رکاب ولی امر خود در همه‌ی عرصه‌ها آماده جهادیم و از هیچ جانفشانی و تلاش در این راه فروگذار نخواهیم کرد.
دیروز جهان با این سوال مواجه بود که چه کسی بهتر می‌تواند مبارزه کند؟ و کدام مکتب ظرفیت بالاتری برای دفاع از آزادی و مقابله با زورگویان را دارد؟
سی سال استقامت بسیج در مقابل ظلم و دیکتاتوری جهانی به همه جهان اثبات کرد تنها مکتبی که ظرفیت کامل برای ایستادن در مقابل استبداد و استکبار را دارد و می‌تواند تا آخر بایستد، مکتب اسلام ناب است و سوسیالیسم، ملی‌گرایی و دیگر مکاتب دست ساخت بشر، در این عرصه حرفی برای گفتن ندارند.
امروز با تثبیت کامل انقلاب و شرایطی که به فرمایش حضرتعالی، جمهوری اسلامی ایران را به یک نظام ضد ضربه تبدیل کرده است، عرصه جدیدی برای ما گشوده شده است. سوال امروز بشریت اینست که کدام مکتب بهتر می‌تواند جامعه‌ی انسانی را اداره کند؟
بسیجیان مصممند، همانگونه که در عرصه‌ی مبارزه نشان دادند و سرآمد رزمندگان آزادیبخش جهانند، در این میدان نیز با حضور در عرصه‌های مختلف سازندگی و خدمت به مردم، برتری و کارآمدی نظام اسلامی در اداره جامعه‌ی بشری را نیز به اثبات رسانند.
سرمایه‌ی ما در این عرصه عشق به هم نوع برای جلب رضایت خدای تعالیف مزیت بزرگ انسان اسلامی است که دشمنان از آن بی‌بهره‌اند، ایثارگری و گذشت از دنیا در اصل و مرام بسیج است و اختصاص به جنگ و جهاد ندارد، میلیونها جوان مشتاق و پزشکان، مهندسین، معلمان، کارگران، کارمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان بسیجی که در سالهای اخیر در اجرای فرمان مبارکتان در تشکیل بسیج سازندگی داوطلبانه به روستاها و مناطق محروم رفته‌اند و در قالب گروههای جهادی و پزشکی و امدادی بدون مزد و با نیت خالصانه عمر و تخصص خویش را در اختیار خدمت به محرومان قرار داده‌اند و اصناف بسیجی که در ادامه جهاد مالی گسترده‌ی خود در دفاع مقدس، امروز نیز منشاء خیرات فراوانند، شاهد این حقیقیت و نمونه‌ای از این ظرفیت‌اند که دهها برابر جای توسعه دارد.
ابتکارات خلاقانه‌ی دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و دانشمندان بسیجی که با کمترین هزینه قله‌های علم و فناوری را فتح می‌کنند از دیگر ظرفیت‌های ملت ماست. تجربه انقلاب نشان می‌دهد که هر جا شرایط راه برای حضور مردم در صحنه آماده بوده، پیروزیهای چشمگیری حاصل گردیده است.
امروز بسیجیان به برکت فرمان پرخیر و برکت شما برای ارتقاء تشکل بسیج به سازمان بسیج مستضعفین با هدف تحقق بسیج دهها میلیونی، آماده‌اند در هر عرصه‌ای که دولت و مجلس زمینه را فراهم آورند، نیروی عظیم سازمان یافته‌ی مردم یعنی بسیج مخلص و کم هزینه و پرفایده را برای کمک به حل مشکلات به میدان آورند.
در صدر همه‌ی کارهایی که پیش رو داریم، رهنمود نورانی همیشگی آن رهبر فرزانه آویزه گوش ماست که سازندگی معنوی را مقدم بر همه چیز بدانیم. طرح صالحین و تشکیل هزاران حلقه‌ی تعالی معرفتی و اخلاقی که تحت اشراف روحانیون عزیز مساجد سراسر کشور به جریان افتاده است، قدم‌های آغازین این راه است. حضرتعالی دهه‌ی چهارم انقلاب را دهه‌ی پیشرفت و عدالت نام‌گذاری فرمودید، در پیروی از این رهنمود، بسیجیان « سازندگی و جهاد علمی برای پیشرفت و تهذیب و خدمت برای بسط عدالت» را شعار خود ساخته‌اند و امروز در آستانه‌ی ورود به دهه‌ی چهارم به محضر حضرتعالی شرفیاب شده‌ایم تا مانند همیشه چون خورشید، مسیر ما برای تداوم جهاد را گرمی و روشنی بخشید. اینک میلیونها بسیجی مشتاق، سراپا گوشند تا پیام نورانی رهبر بزرگوارشان را بشنوند و با همه‌ی اخلاص وجود خویش را وقف اجرای آن نمایند.
تنگ است زمان، کلام بس کن ای «هیچ»
هنگامه‌ی عشق است، به دیدار بسیج
اقشار که صف به صف نشستند اینجا
مشتاق شنیدن‌اند از یار بسیج

والسلام علیکم و رحمه الله
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی