others/content
نسخه قابل چاپ

|گزارش|

وعده صادق از نصرالله تا سنوار

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif «آتون بطوفان هادر» (با طوفانی کوبنده می‌آییم)؛ این عبارتی است که در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ بر بنر جایگاه برگزاری مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالروز تأسیس جنبش مقاومت اسلامی حماس، نقش بسته بود. «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در نوار غزه که سخنران اصلی این مراسم بود، سخنان خود را با استفاده از همین جمله آغاز کرد: «سلام و درود بر پیشگامان طوفان کوبنده.» و با دستانش به تصویر پشت سر و نیز عبارت مکتوب بر آن اشاره کرد.(۱)

آن روز، کسی حتی تصورش را هم نمی‌کرد که «یک اشاره کوچک» و بیان «جمله‌ای چند کلمه‌ای» با تمرکز بر عبارت «طوفان کوبنده» توسط یحیی السنوار رمز عملیاتی است که صبح ۷ اکتبر ۲۰۲۳ با نام طوفان الاقصی توسط حماس آغاز شد، و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و همپیمانانش را در بهت فرو برد.
بنر مراسم بزرگداشت ۳۵ سالگی حماس (عکس بالا)، علاوه بر جمله‌ای که ذکر آن رفت، پرچم جنبش‌های مقاومت و کشورهای اسلامی از افغانستان تا اردن و کویت و از ترکیه تا الجزایر، از قطر تا مالزی و ایران و سوریه، همه را در کنار یکدیگر به سوی مسجد الاقصی و آزادی قدس را هم به تصویر درآورده بود.
 
تصویری که به مضمون بخش دیگری از صحبت‌های «ابو ابراهیم» (یحیی السنوار) در رد عادی سازی برخی کشورهای عربی ارتباط داشت، و البته حاوی پیامی به دولت‌ها برای ایستادن کنار مقاومت و مردم فلسطین بود و نه ارتباط سیاسی و اقتصادی با دشمن آنها.
 
* از اکتبر ۱۹۶۲ تا اکتبر ۲۰۲۳
«یحیى ابراهیم حسن السنوار» ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ در اردوگاه پناهندگان «خان یونس» واقع در جنوب نوار غزه چشم به جهان گشود. یحیی در دانشگاه اسلامی غزه، لیسانس خود را گرفت و از فعالان انجمن اسلامی دانشگاه بود. اولین بار وی سال ۱۹۸۲ در حالیکه ۲۰ ساله بود به دلیل فعالیت‌های دانشجویی ضد صهیونیستی ۴ ماه بازداشت شد. السنوار که سال ۱۹۸۶ مجموعه‌ای ضد جاسوسی را به دستور شیخ احمد یاسین راه اندازی کرده بود، بیشتر زیر ذره‌بین دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قرار گرفت تا اینکه در ۲۰ ژانویه ۱۹۸۸ برای چهارمین بار بازداشت و به اتهام ربودن و کشتن ۲ سرباز اسرائیلی به ۴ بار حبس ابد (۴۲۶ سال حبس) محکوم شد.
 
السنوار در طول دوران اسارت، متولی رهبری الهیئة القیادیة العلیا لأسرى (فرماندهی عالی اسرا) حماس شد و در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ مبارزات اسرای فلسطینی با صهیونیست‌ها در چارچوب اعتصاب غذا را هدایت کرد. ابو ابراهیم ۴ سال در سلّول انفرادی زندانی شد و در طول این مدت به دلیل سیاست اهمال پزشکی عامدانه رژیم صهیونیستی و وضع بد اسرا، دچار سکته مغزی شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. برادرش می‌گوید که صهیونیست‌ها به مدت ۱۸ سال خانواده السنوار را از ملاقات با او محروم ساختند.
 
السنوار علیرغم مواجهه با شرایط سخت اسارت و نیز با وجود صدور حکم ۴ حبس ابد برای وی، زبان عبری را فراگرفت تا بتواند با طرز تفکر و شیوه نگرش صهیونیست‌ها آشنا شود. سال ۲۰۱۱ و در جریان مبادله بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی با «گلعاد شالیت» سرباز صهیونیست که در عملیات مقاومت در سال ۲۰۰۸ اسیر شده بود، بالاخره یحیی از بند زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد.
 
* راه حل مقاومت!
یحیی السنوار که ۲۳ سال تلخی اسارت را چشیده و نهایتا نیز با قدرت مقاومت از بند رژیم آزاد شده بود، در ۳۵ امین سالگرد تاسیس حماس بدین شکل رژیم صهیونیستی را تهدید کرد: «به اشغالگران برای اتمام این تبادل[اسری] وقت محدودی میدهیم و در غیر این صورت پرونده ۴ سرباز [اسیر] دشمن تا ابد بسته خواهد شد و راه دیگری برای آزادی اسرایمان پیدا خواهیم کرد.»
کمتر از یک سال بعد از زنگ خطری که یحیی السنوار آن را در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ به صدا درآورد، صهیونیست‌ها دریافتند که سخنان وی از «در راه بودن طوفان کوبنده» و «راه دیگر مقاومت برای آزادی اسرا» صِرفا کلماتی بر زبان و تهدیداتی خشک و توخالی نبوده است. هر که امروز سخنان السنوار در روز ۱۴ دسامبر را مرور کند، درمی‌یابد که او در آن روز نسبت به اتفاق بزرگی که در تاریخ ۷ اکتبر رخ داد یعنی عملیات طوفان الاقصی، هشدار داد. شاید به همین دلیل باشد که صهیونیست‌ها از ابتدای عملیات طوفان الاقصی، یحیی السنوار را مغز متفکر آن عنوان کرده و نام او را در صدر لیست افراد تحت تعقیب خود در نوار غزه قرار داده‌اند. موضوعی که «یوآو گالانت» وزیر دفاع [جنگ] رژیم صهیونیستی نیز یک ماه پس از آغاز عملیات بر آن تاکید کرد.
 
* الوعد الصادق
۲۹ ژانویه ۲۰۰۴ هواپیمای ایرباس A۳۱۰ دولت آلمان که از پایگاه نظامی در نزدیکی کلن پرواز کرده بود در فرودگاه بین المللی بیروت به زمین نشست، هواپیمایی که حامل اسرای غیر فلسطینی بود که طی توافق حزب‌الله و اسرائیل با میانجیگری آلمان آزاد شده بودند.
 
آزادگان مقاومت، پس از استقبال در فرودگاه به ضاحیه بیروت رفتند تا در جشن آزادی شرکت کنند، جشنی با حضور گسترده مردم با پرچم‌های مقاومت و البته تصویر بزرگی از عملیات اسیر گرفتن ۳ سرباز صهیونیست در سال ۲۰۰۰ و نیز تصویری از سمیر قنطار که ۲۶ سال از اسارتش در بند رژیم صهیونیستی میگذشت. موضوعی که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان به آن اشاره کرد و سه گزینه برای آزادی سمیر و دیگر اسرای مقاومت طرح کرد که آخرین آن «گزینه مقاومت» بود. سید نصرالله با اشاره به تصویر پشت سر خود آن را اینگونه شرح داد: «گزینه سوم، گزینه مقاومت است. به نام مجاهدان مقاومت اسلامی با شما عهد میبندم که دفعه بعد آنها با سربازان [اسرائیلی] زنده بیایند... سمیر القنطار و باقی برادران زندانی شایسته فداکاری هستند و ما آماده فداکاری هستیم.»
کمتر از ۲ سال و ۶ ماه بعد، در ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ سید نصرالله به وعده‌اش جامه عمل پوشاند و گروهی از مجاهدان حزب‌الله به فرماندهی شهید عماد مغنیه، توانستند ۲ سرباز اسرائیلی را زنده اسیر کنند. عملیاتی که «الوعد الصادق» نامیده شده بود و نهایتا در سال ۲۰۰۸ این عملیات به ثمر نشست و طی فرآیند تبادل، تعدادی از اسرای لبنانی و فلسطینی و از جمله سمیر قنطار آزاد شد.
 
از عملیات حزب‌الله در ۷ اکتبر ۲۰۰۰ و اسارت ۳ سرباز صهیونیست تا ۱۲ ژوییه ۲۰۰۶ و عملیات «الوعد الصادق» تا عملیات طوفان الاقصی حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، و نیز از سوی دیگر سخنان رهبران مقاومت پیش از این عملیاتها همه بیانگر صداقت جریان مقاومت در عمل به وعده های خود در راه آرمان فلسطین است.
 
پس از طوفان الاقصی و با حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بیگناه غزه، هسته‌های مقاومت از عراق تا لبنان و یمن، به وعده حمایت از مردم فلسطین عمل کردند. عراقی‌ها پایگاه‌های نظامی اشغالگران آمریکایی که حامی اصلی رژیم اشغالگر اسرائیل هستند را هدف قرار دادند و در این راه ۱۲ شهید تقدیم راه آزادی قدس کردند، حزب‌الله که از روز ۸ اکتبر وارد معرکه دفاع از مردم غزه و آزادی قدس شده و عملیات متعددی را علیه سرزمینهای اشغالی شمال فلسطین انجام داده و بیش از ۱۱۰ شهید تقدیم راه آزادی قدس کرده است، یمنی‌ها نیز که ابتدا با حملات موشکی و پهپادی به بندر تجاری ام الرشراش در جنوب سرزمینهای اشغالی، اقتصاد اسرائیل را هدف قرار داده بودند به وعده سید عبدالملک الحوثی عمل کردند و مسیر دریانوردی را بر کشتی‌هایی که به سمت فلسطین اشغالی حرکت میکنند را بستند، کشتی‌هایی که بعضا از مبدا کشورهای اسلامی و عربی حرکت کرده و یا حامل محصولات آنها هستند.
 
به ۱۴دسامبر ۲۰۲۲ و مراسم بزرگداشت ۳۵ امین سالگرد تاسیس مقاومت اسلامی حماس در غزه برمیگردیم، تصویری که در سن مراسم نصب شده بود و نیز سخنان رهبران حماس در آن. تاکید هنیه بر راه حل مقاومت و آزادی فلسطین از بحر تا نهر، تهدید السنوار بر استفاده از گزینه خاص مقاومت برای آزادی اسرا و دعوت ابو خالد محمد الضیف برای وحدت و یکپارچگی امت اسلامی برای تحقق آزادی فلسطین. محور مقاومت و بسیاری از ملتهای منطقه پس از طوفان الاقصی و تحقق وعده السنوار در استفاده از گزینه مقاومت، به اشکال مختلف پا در میدان حمایت از آرمان فلسطین گذاشتند اما برخی کشورهای اسلامی همچنان مسیری خلاف آنچه مقاومت به اشکال مختلف گفته بود را دنبال میکنند، آیا میتوان انتظار داشت که بزودی شاهد همراهی دولتهای این کشورها با خواسته ملتهایشان برای حمایت از ملت و مقاومت فلسطین باشیم؟

....
نام پرونده : طوفان الاقصی، شکست غیرقابل ترمیم
مرجع اینترنتی: رسانه عربی KHAMENEI.IR
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی