others/content
نسخه قابل چاپ

هشتمین نشست تبیینی گفتمانی «زن و خانواده» در اندیشه رهبر انقلاب؛

سبک زندگی اموی، آفت ازدواج اسلامی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif هشتمین نشست تبیینی گفتمانی «زن و خانواده» در اندیشه رهبر انقلاب ویژه مادران و دختران با موضوع «ازدواج اسلامی»، روز گذشته در محل سالن همایش مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد که در این نشست «دکتر فروغ نیلچی‌زاده»، استاد حوزه و دانشگاه و مشاور سازمان ملی جوانان در امور دختران، زنان و خانواده به عنوان سخنران به بیان مطالب خود پرداخت.

دکتر نیلچی‌زاده با بیان اینکه می توان انواع سبک زندگی در اسلام را به دو بخش اسلام اموی و اسلام فاطمی تقسیم کرد، افزود: سبک و سلوک ناب اسلام فاطمی، به نوعی است که شما می توانی با انتخاب های دنیا، مکان آخرت خود را انتخاب کنی، اسلامی به دور از تجمل و اشرافی‌گری، و در مقابل این سبک زندگی در اسلام که به واقع سبک زندگی حقیقی اسلامی نیز است، ما سبک زندگی جعلی اسلامی داریم که همان سبک زندگی اسلام اموی می باشد. اسلام اموی همان اسلام اشرافی است.

وی با انتقاد از گسترش روز افزون فاکتورهای سبک زندگی اسلام اموی در سطح جامعه، ادامه داد: یکی از مشکلات امروز در جامعه ما، سختگیری های غیر دینی در امر ازدواج و شروع زندگی مشترک است.

مشاور سازمان ملی جوانان در امور دختران، زنان و خانواده اضافه کرد: رهبر انقلاب از همان دوران ریاست جمهوری خود تاکید بر توجه به روحیه تجمل گرایی، اشرافیگری و چشم و هم چشمی داشتند.

وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند تجمل گرایی، از جمله موضوعاتی است که در زمینه ازدواج خودشان را به خوبی نشان می دهند، به مواردی از این دست اشاره کرد و گفت: وقتی به مادر عروس می گویید که جهیزیه را کمی جمع و جور بگیرید، قبول نمی کند و می گوید ما آرزو داریم تا دخترمان را خوشبخت کنیم و یا می گوید ما آبرو داریم و مردم پشت سرمان حرف های نا مربوط می زنند. دقیقا به همان فاکتورهایی اشاره می کند که فاکتورهای اسلام اموی است و نه اسلام فاطمی.

دکتر نیلچی‌زاده تاکید کرد: انحراف هیچگاه از نقطه ای بزرگ شروع نمی شود، بلکه از سمت و سوهایی پیش پا افتاده ایجاد می شود، به طوری که آدمی متوجه رسوخ این امر سوء به زندگی خود نمی شود.

 
* ازدواج دانشجویی، مصداقی بر ازدواج آسان
وی با اذعان بر تاکید رهبر انقلاب بر ازدواج آسان جوانان و آسان گرفتن خانواده ها برای شروع زندگی مشترک جوانان، افزود: یکی از مصداق های ازدواج آسان، برپایی ازدواج های دانشجویی است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با ارزش دانستن گسترش ازدواج های آسان و بدون تجمل مانند ازدواج های دانشجویی، به یکی از آفاتی که دامن گیر چنین ازدواج هایی شده است اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ سازی عمیقی در این زمینه صورت نگرفته است، چرا که اکثر افرادی که در این سبک ازدواج سهیم می شوند، مجدد برای خود مراسم ازدواج می گیرند که این خطایی استراتژیک است، چرا که هدف برپایی چنین مراسماتی، حذف تجمل گرایی است، نه دوباره کاری و سوری گری.

وی ادامه داد: جامعه وقتی دچار انحطاط می شود که تک تک ما نخواهیم به صورت جدی فعالیت هایمان را با خدا هماهنگ کنیم.

مشاور سازمان ملی جوانان در امور دختران، زنان و خانواده با انتقاد از تجملات در برخی از عروسی ها، به آیاتی از قرآن در مذمت این رفتارها اشاره کرد و گفت: وقتی در جامعه ما صدای قرآن را اکثر اوقات در مراسم های ختم و سوگواری می شنویم، همین می شود که قرآن، کتاب زندگی نمی شود، می شود کتاب ختم و سوگواری و به مرور آموزه‌های آن از زندگی‌هایمان رخت بر می بندد.

وی با اشاره به آیه ۸۳ سوره قصص، افزود: خداوند در قرآن کریم می گوید خانه آخرت برای کسانی است که در این دنیا به دنبال برتری و زندگی لاکچری نیستند، در حالی که ما چنین روحیه را کمتر امروزه در خانواده ها شاهد هستیم.
 
* سختگیری های لازم و سخت گیری های غیرلازم
دکتر نیلچی‌زاده در ادامه تشریح نکات سوء در زمینه ازدواج و برگزیدن همسر، گفت: در خواستگاری خستگیری های بی دلیلی است که بارهای رهبر انقلاب تاکید کردند باید از این موارد اجتناب شود.

وی ادامه داد: البته در این زمینه افرادی که در قلب هایشان مرض دارند، به دنبال این هستند که حرف حق را با مصادیقی باطل ارتباط دهد و به همین واسطه آن را رد کند. اما باید دانست که سخت گیری دو منظر دارد، یک منظر لازم و ضروری است و باید چنین باشد. اما دومین آن سخت گیری هایی است مورد نظر رهبر انقلاب است.

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به دختران افزود: حال باید دانست سختگیری درست چیست. یکی از مصداق های این سخت گیری این است که اگر خواستی ازدواج کنی نگو عاشق شدم.

دکتر نیلچی‌زاده بیان داشت: روزی دانشجویان از رهبر انقلاب پرسیدند که شروط شما برای ازدواج فرزندانتان چه بود. رهبر یکی از مواردی را که بیان می کنند این است که به آن ها گفتم، نگویید می خواهم همسرم چگونه باشد، بگویید می خواهم چگونه نباشد و همچنین به آن ها گفتم هیچ گاه دچار خودفریبی و عاشق شدن خارج از چهارچوب زوجیت نشوید.
وی در ادامه تاکید کرد: همان طور که رهبر انقلاب به دانشجویان فرمودند باید توجه کرد که دل نباید پیش قراول باشد، بلکه باید با عقل فرد را سنجیدید و بعد از تایید عقل، با دل زندگی کرد. دوست داشتن به تنهایی مبنای درستی نیست و
سختگیری در این زمینه عاقلانه است و صرف این‌که دل به تپش می افتد و علاقه ای ایجاد می شود هرگز کافی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین به تشریح سختگیری های غیرلازم پرداخت و گفت: کنار این سخت گیری‌های لازم، سختگیری های غیر لازم نیز است، مانند اینکه خانواده دختر می گویند خانواده پسر ساکن پایین شهر هستند، این سختگیری غیرعقلانی است. سختگیری عاقلانه می گوید باید دین و علم و تقوای فرد و خانواده او را مورد بررسی قرار داد و سخت گیری غیرعاقلانه به دنبال بررسی ظواهر است. همیشه باید دانست که انسان هر چه در ارزش های مادی خود را جلو می برد این ویژگی وجود دارد که همیشه افرادی هستند که از ما بهتر و بالاتر باشند، هر چند ما بالا باشیم.
 
* حیا، بزرگترین سرمایه در زندگی مشترک
وی با تاکید بر حیا و پاکدامنی به عنوان بزرگترین سرمایه زوجین در زندگی مشترک، افزود: برای اینکه همسری پاک داشته باشیم، باید در سال ها پیش از ازدواج حواسمان جمع باشد، خودمان پاک باشیم تا همسری پاک نصیبمان شود.

مشاور سازمان ملی جوانان در امور دختران، زنان و خانواده در پاسخ به این سوال که «چه زمانی ازدواج کنیم»، خطاب به مادران گفت: به مادران می گویم که سعی کنید وقتی فرزندانمان به سن بلوغ عبادی می رسند، از بلوغ عقلی و عاطفی بهره خوبی برده باشد، هر اندازه این سه بلوغ به یکدیگر نزدیک شود، زمان طلایی ازدواج چند سال پس از آن است.

همین موضوع سبب می شود وقتی دختر جوانی مادر می شود، از حس مادر بودن خوشحال باشد.

وی سنت ساطه گری در امری ازدواج را سنتی نیک برشمرد و گفت: رهبر انقلاب نیز به سنت واسطه گری تاکید می کنند، سنتی که از گذشته بود و تاکید اهل بیت(ع) است و برایش اجر بالایی نیز در روایت گفته شده است. این سنت که امروزه نیازمند سیستم های مدرن است. واسطه گر باید با شناسایی دقیق و عاقلانه، نه تنها سبب پیوند دو فرد با یکدیگر شود، بلکه دو خانواده را به هم وصل می کند.

وی در ادامه به معرفی کتابی برای شناخت ترازهای بانویی کامل و نمونه پرداخت و گفت: اثری از جمع بندی گفتارهای امام خمینی(رحمه‌الله) و رهبر انقلاب در مورد زن و ملاک های مناسب برای زن تراز اسلامی به نام «بانوی تراز در گفتمان امام خمینی و امام خامنه ای» منتشر شده است که بانوان با مطالعه این کتاب، بر اساس منظومه فکری این بزرگان می توانند برای زندگی خود خط مشی تعیین کنند.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی