others/content
نسخه قابل چاپ

|خاورمیانه در هفته‌ای که گذشت|

70 درصد مصری‌ها چه می‌خواهند؟

مروری بر اخبار بیداری اسلامی در خاورمیانه

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif نظرسنجی‌ها: وضعیت سیاسی مصر به ضرر غربی‌ها است
دو ماه مانده به انتخابات پارلمانی در مصر، نظرسنجی نشریه‌ی نیوزویک در این کشور از جوّ سیاسی مخالف منافع آمریکا و هم‌پیمانانش در مصر حکایت دارد. این در حالی است که آمریکا برای جلب نظر مصری‌ها، وعده‌ی میلیون‌ها دلار کمک مالی به آن‌ها داده است. به نوشته‌ی نیوزویک «بزرگ‌ترین گروه اسلامی مصر» (اخوان‌المسلمین) احتمالاً بیش‌ترین سهم را در انتخابات آتی به دست خواهد آورد. بنابر این نظرسنجی تنها ۳ درصد مردم «نگاه مثبتی» به اسرائیل دارند و ۷۰ درصد از مردم خواهان تعلیق و تغییر پیمان کمپ دیوید هستند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif لحظه‌ی اسلام‌گرایان
روزنامه فایننشیال تایمز در مقاله‌ای ضمن مرور وقایع بیداری اسلامی در خاورمیانه معتقد است که باید از این واقعه‌ی سیاسی «هشت درس گرفت» فایننشیال در تشریح یکی از دستاوردهای بیداری اسلامی می‌نویسد: «احزاب مسلمان بزرگ‌ترین منتفع از باز شدن فضای سیاسی هستند چراکه آن‌ها سازمان‌یافته‌ترین نیروی مخالف دیکتاتوری‌های عرب بودند.» این روزنامه در ادامه با توجه به آماده شدن «النهضة» در تونس و «اخوان‌المسلمین» در مصر، وضعیت آن‌ها را بهتر از احزاب لیبرال می‌داند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بزرگ‌ترین تظاهرات مصر پس از مبارک را گروه‌های اسلامی برگزار کردند
ده‌ها هزار تن از مردم مصر با تجمع در میدان تحریر مصر، به اولین فرخوان گسترده‌ی چهره‌های مطرح مسلمان مصر برای طرح خواسته‌های خود پاسخ مثبت دادند. به نوشته‌ی رسانه‌ها، این تظاهرات را می‌توان «یکی از بزرگ‌ترین تجمعات پس از سقوط حسنی مبارک» قلمداد کرد.

بانی اصلی این تظاهرات، گروه اخوان‌المسلمین بوده و غالب شعارهای مطرح شده در حمایت از اجرای شریعت الهی و حکومت اسلامی بوده است. گزارش‌هایی مبنی بر درگیری‌های پراکنده به هنگام این تظاهرات منتشر شده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ادامه‌ی وضعیت اضطراری در تونس
به گزارش تلویزیون ملی تونس، فواد امبزا، رئیس‌جمهور انتقالی تونس گفت وضعیت اضطراری در این کشور تا اطلاع ثانوی تمدید شد. این وضعیت قرار بود تا اوایل مرداد ماه ادامه یابد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif مبارک «افسرده»، آماده‌ی محاکمه می‌شود
به نوشته‌ی خبرگزاری رسمی مصر، حسنی مبارک، دیکتاتور سرنگون شده‌ی این کشور، «ضعیف شده» و از صرف غذا خودداری می‌کند. وی قرار است امروز به اتهام فساد مالی و قتل معترضان محاکمه شود. قرار است وزیر کشور دولت مبارک نیز به همراه وی محاکمه شود. رئیس بیمارستانی که مبارک در آن بستری است، گفت که مبارک «افسرده است، وزن کم کرده و غذای کافی برای زنده ماندن نمی‌خورد.»

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif فرمانده‌ی نظامی انقلابیون کشته شد
روز پنج‌شنبه‌ی گذشته خبر کشته شدن عبدالفتاح یونس، از فرماندهان انقلابیون لیبی منتشر شد. یونس از جمله نزدیکان سرهنگ قذافی، حاکم لیبی بود که با آغاز اعتراضات مردمی به جبهه‌ی معترضین پیوست. در حالی که بنابر خبرهای اولیه، دولت قذافی وی را ترور کرده بود اما بعدها مشخص شد وی به دست یکی از گروه‌های انقلابی کشته شده است. یک مقام شورای انقلابیون گفت پیکر این فرمانده بوسیله‌ی قاتلان وی در اطراف بنغازی رها شده بود. این اقدام نشانه‌ی تعمیق اختلافات در میان مخالفان سرهنگ قذافی است؛ مخالفانی که در ابتدا با تمسک به حمایت مردمی به مقابله با قذافی پرداخته اما با ورود غربی‌ها به بهانه‌ی «دخالت بشردوستانه» نه تنها موفقیت چشم‌گیری به دست نیاوردند بلکه در پی آن‌چه «حملات اشتباهی ناتو» خوانده می‌شود، تلفات هم دادند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بیش از هفتاد کشته در یمن
چهل عضو گارد ریاست‌جمهوری یمن و ۳۵ شبه نظامی در حمله نیروهای مخالف دولت یمن به پایگاهی نظامی در پایتخت این کشور کشته شدند. مخالفان دولت یمن توانستند ضمن کنترل این پایگاه، ۵۰ سرباز را پیش از حمله جنگنده‌های دولت یمن به گروگان بگیرند. فرماندهی این نیروهای مخالف را برادر ناتنی رئیس‌جمهور یمن برعهده داشت که به دنبال سرنگونی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن است.
در اين رابطه بخوانید :
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی